Pipande tratt riktad mot himlen
Pipande tratt riktad mot himlen
Hej.
Ny på detta forum men har alltid haft ett intresse för elektronik.
Detta inlägg är dock en förfrågan till alla kunniga forumdeltagare kring ett frågetecken som följt mig en herrans massa år.
För drygt 30 år sedan (ja oj oj oj vad tiden går... :/ ) bodde jag i Västerort och befann mig ibland på Kaananbadet (se karta på http://www.badkartan.se/047973/Kaananbadet,_Mälaren). Här fanns på den tiden en minigolfbana inhägnad med ett staket. (Det finns visst en minigolfbana där idag också, vet inte riktigt om den ligger på exakt samma plats men det är väl troligt.) Alldeles utanför staket fanns, under en period (minns inte hur lång period), en cirka 2-2,5 meter (kan minnas fel på storleken) hög "tratt". Som sagt det är länge sedan, men jag minns formen på tratten ungefär som en upp och nervänd "kyrkklocka" med öppningen uppåt mot himlen. Från tratten kom det med jämna mellanrum ett "pip". Pipet lät ganska högt om man stod nära (jag och en kompis tittade vid ett tillfälle ned i tratten lite snabbt då ett pip skickades ut, det lät väldigt högt) och var kanske runt 0.5 sekunder långt. Minns inte hur långt det var mellan pipen men kanske 20 sekunder (...?).
Från tratten gick det en kabel till en grågrön husvagn (eller liknande) en bit ifrån.
Nå; någon som har en aning om vad detta kan vara för konstruktion? Nån slags väderdatainsamlingsanläggning? Sändare/mottagare för att mäta ozonskitet? Vad det än är så måste man väl säga att placeringen alldeles bredvid minigolfbanans staket var rätt udda?
Tänk att jag har grunnat av och till på detta sedan dess... Detta är första gången jag gjort ett mer seriöst försök att få svar på gåtan.
Tack
Ny på detta forum men har alltid haft ett intresse för elektronik.
Detta inlägg är dock en förfrågan till alla kunniga forumdeltagare kring ett frågetecken som följt mig en herrans massa år.
För drygt 30 år sedan (ja oj oj oj vad tiden går... :/ ) bodde jag i Västerort och befann mig ibland på Kaananbadet (se karta på http://www.badkartan.se/047973/Kaananbadet,_Mälaren). Här fanns på den tiden en minigolfbana inhägnad med ett staket. (Det finns visst en minigolfbana där idag också, vet inte riktigt om den ligger på exakt samma plats men det är väl troligt.) Alldeles utanför staket fanns, under en period (minns inte hur lång period), en cirka 2-2,5 meter (kan minnas fel på storleken) hög "tratt". Som sagt det är länge sedan, men jag minns formen på tratten ungefär som en upp och nervänd "kyrkklocka" med öppningen uppåt mot himlen. Från tratten kom det med jämna mellanrum ett "pip". Pipet lät ganska högt om man stod nära (jag och en kompis tittade vid ett tillfälle ned i tratten lite snabbt då ett pip skickades ut, det lät väldigt högt) och var kanske runt 0.5 sekunder långt. Minns inte hur långt det var mellan pipen men kanske 20 sekunder (...?).
Från tratten gick det en kabel till en grågrön husvagn (eller liknande) en bit ifrån.
Nå; någon som har en aning om vad detta kan vara för konstruktion? Nån slags väderdatainsamlingsanläggning? Sändare/mottagare för att mäta ozonskitet? Vad det än är så måste man väl säga att placeringen alldeles bredvid minigolfbanans staket var rätt udda?
Tänk att jag har grunnat av och till på detta sedan dess... Detta är första gången jag gjort ett mer seriöst försök att få svar på gåtan.
Tack
Re: Pipande tratt riktad mot himlen
Fågelskrämma?
EDIT: Fast med husvagn, njä...kanske inte ändå
EDIT: Fast med husvagn, njä...kanske inte ändå
förr hade försvarsmakten liknande stationer för att mäta molnhöjd osv osv. som jag har fått beskrivet av min far som var driftsansvarig på F5 och F10 så låter det som en liknande mätstation
svårt att veta sägert när man itne kan se det framför sig
svårt att veta sägert när man itne kan se det framför sig
* Tratt. Indikerar att det är en riktat ljudstråle som önskas.
* Högt pipande - skulle jag tolka som en ultraljud som nog är modulerat.
* Pulslängd på ~500ms. Ger en minsta mäthöjd på ~165m.
* ~20 sek mellan pipen, ger en längsta mäthöjd på 6,6km.
* Husvagnliknande mätvagn, militäre färger.
Så jag skulle rent av tro att militär molnhöjdmätning är mycket korrekt.
* Högt pipande - skulle jag tolka som en ultraljud som nog är modulerat.
* Pulslängd på ~500ms. Ger en minsta mäthöjd på ~165m.
* ~20 sek mellan pipen, ger en längsta mäthöjd på 6,6km.
* Husvagnliknande mätvagn, militäre färger.
Så jag skulle rent av tro att militär molnhöjdmätning är mycket korrekt.
Bilden längst ner? http://www.comptron.se/Wind3D.htm
Texten handlar nog om grejjerna bredvid, men.
MVH: Mikael
Texten handlar nog om grejjerna bredvid, men.
MVH: Mikael
välkommen till forumet förresten!
jag sätter mina mynt på en molnhöjdsmätare
jag sätter mina mynt på en molnhöjdsmätare
Ha, vad kul, på så kort tid så många bra svar!
Tratten var nog väldigt lik bilden längst ned på comptron-sidan.
Tack för svaren! Nu kan jag äntligen lägga denna gåta till handlingarna.
Tratten var nog väldigt lik bilden längst ned på comptron-sidan.
Tack för svaren! Nu kan jag äntligen lägga denna gåta till handlingarna.
Hej ! (& välkommen)
Med största sannolikhet inte förvarets flygsynvidds- / molnhöjdsmätare.
Dessa mätte med ljus, inte ljud.
Vet att det pågick "en massa" forsking kring fenomenet vindskjuvning under 80-talet efter ett antal svåra flygolyckor.
Undrar om inte detta kopplat till Bromma flygplats kan vara lösningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Air_Lines_Flight_191
M.v.h DanG
Med största sannolikhet inte förvarets flygsynvidds- / molnhöjdsmätare.
Dessa mätte med ljus, inte ljud.
Vet att det pågick "en massa" forsking kring fenomenet vindskjuvning under 80-talet efter ett antal svåra flygolyckor.
Undrar om inte detta kopplat till Bromma flygplats kan vara lösningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Air_Lines_Flight_191
M.v.h DanG
Kaananbadet ligger ganska bra till om man ska mäta något i anslutning till inflygning till Bromma bana 12 och på lite högre höjd en del inflygning till Arlanda. Säkert någon mojäng som Luftfartsverket ställt dit. Förmodligen fanns det några likadana till utplacerade. Vindskjuvningsmätning som nämndes tidigare kan vara en bra gissning.