Behöver hjälp med design av 3.3 volts matning
Behöver hjälp med design av 3.3 volts matning
För ett projekt jag jobbar med så har jag byggt ett litet 5cm x 5cm power kort. Jag har designat kortet själv men lånat vissa features av andra som jag hittat på nätet. Några av sakerna är
3.7V LIPO batteri sittandes på baksidan.
Batteri laddare med micro usb uttag, samma som för mobilen.
”Wake-on-shake” funktion så den vaknar när man plockar upp den med låg standby ström och möjlighet att överrida detta från huvudkortet om det behövs.
Jag vill kunna driva 1 – 1.5A med detta kort men när strömmen går upp går spänningen ner mer än vad jag tänkt mig. När jag testar så driver jag det från ett labbaggregat så det är inte batteriet själv som är problemet. Jag använder en ADP3339AKC-3.3 från Analog Devices som huvudsakliga matning. (Jag använder också en ADP160 för drivning av CPU osv på grund av att jag vill få ner stand by strömmen så mycket som möjligt, vad jag kunde läsa mig till har den mycket låg läckström.)
Jag har testat att koppla in effektmotstånd och får dessa mätningar:
Inget alls inkopplat: 3.292V
6 ohm ger 2.963 V (0.49A)
4 ohm ger 2.599V (0.65A)
Jag är glad amatör och försöker läsa datablad och designa efter de parametrar jag förstår mig på men det måste vara något jag missat. Är det någon som har något bra förslag på vad som kan vara fel?
3.7V LIPO batteri sittandes på baksidan.
Batteri laddare med micro usb uttag, samma som för mobilen.
”Wake-on-shake” funktion så den vaknar när man plockar upp den med låg standby ström och möjlighet att överrida detta från huvudkortet om det behövs.
Jag vill kunna driva 1 – 1.5A med detta kort men när strömmen går upp går spänningen ner mer än vad jag tänkt mig. När jag testar så driver jag det från ett labbaggregat så det är inte batteriet själv som är problemet. Jag använder en ADP3339AKC-3.3 från Analog Devices som huvudsakliga matning. (Jag använder också en ADP160 för drivning av CPU osv på grund av att jag vill få ner stand by strömmen så mycket som möjligt, vad jag kunde läsa mig till har den mycket låg läckström.)
Jag har testat att koppla in effektmotstånd och får dessa mätningar:
Inget alls inkopplat: 3.292V
6 ohm ger 2.963 V (0.49A)
4 ohm ger 2.599V (0.65A)
Jag är glad amatör och försöker läsa datablad och designa efter de parametrar jag förstår mig på men det måste vara något jag missat. Är det någon som har något bra förslag på vad som kan vara fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Re: Behöver hjälp med design av 3.3 volts matning
Vad har du för spänning in på regulatorn när du belastar utgången?
Det är inte så att kablarna ger spänningsfall, för klena alltså?
Regulatorn kan ju ha ett spänningsfall på max 300mV vid 500mA last, så första testet med snudd på 500mA stämmer ju ganska bra med det. Men den ska inte ha så mycket vid 650mA. (Som såklart hänger på vilken inspänning, är den tillräckligt hög bör det fungera ändå, tänkte lite snabbt där)
Så frågan är ju hur mycket du tappar över mosfeten, så mät spänningen in på regulatorn vid belastning så som thepirateboy skriver.
Att tänka på vid placeringen av avkopplingskondensatorer är att dessa ska sitta nära både VCC (V+) och GND, inte enbart VCC. Kolla tex hur lång det är mellan den lilla spänningsregulatorns GND och kondensators GND (C8) på ingången.
Så frågan är ju hur mycket du tappar över mosfeten, så mät spänningen in på regulatorn vid belastning så som thepirateboy skriver.
Att tänka på vid placeringen av avkopplingskondensatorer är att dessa ska sitta nära både VCC (V+) och GND, inte enbart VCC. Kolla tex hur lång det är mellan den lilla spänningsregulatorns GND och kondensators GND (C8) på ingången.
Senast redigerad av Borre 7 januari 2014, 21:10:37, redigerad totalt 2 gånger.
Inte kollat på regulatorn din, men generellt bör man ligga en bra bit över 3.3 volt som matning till den då det är en 3.3V. batteriet ditt kommer utan att anses vara halvtomt ligga ner mot 3.5ish volt. Kan vara för låt för regulatorn.
Drar du liiiten ström från batteriet kan det leverera tex 3.7v vid exempel 80% laddning. drar du dock 1amp kanske cellen ger 3.3volt. då kommer din regulator ge 3.3-ett spänningsfall i den. tex 0.3v eller mer'
lasta så mycket du kan/törs och kolla vad du har för spänning IN till regulatorn
Drar du liiiten ström från batteriet kan det leverera tex 3.7v vid exempel 80% laddning. drar du dock 1amp kanske cellen ger 3.3volt. då kommer din regulator ge 3.3-ett spänningsfall i den. tex 0.3v eller mer'
lasta så mycket du kan/törs och kolla vad du har för spänning IN till regulatorn
Under testerna kör ju ts inte på batteri utan på labbagg (som förhoppningsvis kan ge rejält med kräm).
1,5A är ju rätt saftigt och vad jag kan se mäter ts över själva motstånden allena. Ponera t.ex 0,2 ohm totalt i utgångskablarna, då faller 300mA bara över dem.
1,5A är ju rätt saftigt och vad jag kan se mäter ts över själva motstånden allena. Ponera t.ex 0,2 ohm totalt i utgångskablarna, då faller 300mA bara över dem.
Tack för alla tips, att mäta på ingången borde jag kanske ha kommit på själv
men nu kommer jag ihåg det till nästa gång.
Vid last så sjönk det mystiskt även på ingången ner från 4.1V till 3.0V (då är det klart den inte kan reglera rätt). Kom fram till att det är labbsladden mellan labbaggregatet och min uppkoppling som kanske var ett lite väl bra eBay fynd. Men bättre kablar funkar allt nu mycket bättre.
Nu får jag dessa mätningar istället vilket jag tycker ser bättre ut.
in 4.1V ger ut 3.25V
in 3.5V ger ut 3.1V
Ungefär 0.12V verkar försvinna över MOSFETen också.
Vid last så sjönk det mystiskt även på ingången ner från 4.1V till 3.0V (då är det klart den inte kan reglera rätt). Kom fram till att det är labbsladden mellan labbaggregatet och min uppkoppling som kanske var ett lite väl bra eBay fynd. Men bättre kablar funkar allt nu mycket bättre.
Nu får jag dessa mätningar istället vilket jag tycker ser bättre ut.
in 4.1V ger ut 3.25V
in 3.5V ger ut 3.1V
Ungefär 0.12V verkar försvinna över MOSFETen också.
Så huvudorsaken var alltså spänningsfall över kablarna fast då på matningssidan och inte på utgången?
Nu gällde det ju iofs matning här men jag minns en tråd här på forumet där man kontrollmätte och jämförde mätsladdar för multimetrar och det kunde skilja väldigt mycket mellan billiga eBay-sladdar och dyrare märkeskablar (typ Fluke et.al). Man förvånades över hur stor resistans de kunde ha i vissa fall och vid strömmätning kan de ju få stor inverkan vid höga strömmar, något som ju också gäller t.ex. kontaktdon och alla andra skarvar man kan tänkas ha på vägen.
EDIT: Här är tråden om billiga mätsladdar:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ar#p928150
Nu gällde det ju iofs matning här men jag minns en tråd här på forumet där man kontrollmätte och jämförde mätsladdar för multimetrar och det kunde skilja väldigt mycket mellan billiga eBay-sladdar och dyrare märkeskablar (typ Fluke et.al). Man förvånades över hur stor resistans de kunde ha i vissa fall och vid strömmätning kan de ju få stor inverkan vid höga strömmar, något som ju också gäller t.ex. kontaktdon och alla andra skarvar man kan tänkas ha på vägen.
EDIT: Här är tråden om billiga mätsladdar:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ar#p928150
Jag köpte sladdar med banankontakt i ena ändan och krokodil i andra på Kjell, även de hade "väldigt" hög resistans :/ De används numera bara till saker som inte är så noga.
hanzibal: Stämmer, jag mätte upp 1.4 ohm
i labbkabeln jag använde på matningssidan.