500-7000Hz oscillator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

500-7000Hz oscillator

Inlägg av Tekko »

jag skulle behöva en oscillator som ger som minst 500hz och som max 7khz, nån som har nån enkel med typ en trissa eller nått ? _Steglöst variabel är att föredra.

Har inte hittat nån bra på google, bara stora avancerade saker med logikkretsar hit å dit.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Har du testat med en inverterare med kondensator för negativ återkoppling och resistor till jord för att bestämma frekvensen?

Kod: Markera allt

----- R (pot)
 -----|   |--------
 |    -----       |
 |  ------        |
 ---| 1  |o--------
 |  ------
 |
--- C 
---
 |
 |0V
EDIT: Det är ju tvärt om. Kondensator till jord och resistor i feedback:en
Senast redigerad av rehnmaak 14 januari 2006, 21:35:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

en vanlig 555 gör väl jobbet?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Rehnmaak's koppling borde funka, tänk på att det ska vara en inverterare av Schmitt-trigger typ, dvs med hysterés på ingången.
Sätter du en trimpotentiometer i serie och en parallellt med den vanliga vridpotten så borde du kunna trimma in dina ändlägen ganska exakt. Det kommer dock inte bli särskilt linjärt, men det kanske inte spelar så stor roll.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hade jag haft en 555 hade jag inte postat i forumet alls.

En scmitt trigger inverter har jag haft funderingar på men inte vetat hur jag skulle sätta övre och undre gränsvärdena. Nästa problem är att de enda scmitt trigger invertrarna jag har innehåller minst 4st (DIL14 kapsel) vilket blir lite klumpit för en enda oscillator.

Oscillatorn skall förse stromboms polygon med en klocksignal så att jag med en ratt kan styra hastigheten, jag har redan testat funktionen och det verkar funka, dock bara på 12v, på 17 och 24v lyder den inte längre oscillatorns order men det kan ha varit min modifierade testoscillator från en teleslingaförstärkare körd på 5v då den egentligen var gjord för 12v.

Och om jag får till en osc med en scmitt trigger inverter, kan jag då driva den med bara 5v och ändå få rätt funktion ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade du använt kretsar från 4000 serien så kan du gå så lågt ner som 3v men frekvensen ändras med olika spänningar till kretsen eftersom kondensatorn laddas olika snabbt upp till tröskelspäningen. Men detta kan man ju tex kunnat ordna med en zener till matningen eller någon annan sorts spänningsstabilisering.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Schmitt trigger inverter som monstrum föreslog tror jag blir det enklaste om du skall driva alltihopa med 5V. må vara att det blir några ben i onödan, men men...

mer optimal lösning är ju 555 om du orkar vänta nån dag, men vad jag förstod ville du helst ha den klar igår med grejjer du har hemma :). Går ju fort annars att beställa från elfa med visa och frakten är inte så farlig om man skickar som brev.

Edit: För att bestämma frekvens skulle jag göra såhär.
Välj kondensator och motstånd till lämpliga värden så 1/RC är ungefär likamed 1Khz för att få utgångs värde. Kolla hur mkt fel det blir, och sänk/höj motstånd eller kondensator så att 1/RC ändras med samma faktor som det blev fel, detta för att ställa in övre gränsen. Koppla sen en vridpot i serie så borde du kunna vrida på den så frekvensen sjunker ner från det övre mot den lägre gränsen.

Det blir inte så exakt och varierar säkert lite med tempratur, men vad jag förstod var det inte så petigt med sådant.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det skall bara va en hastighetskontroll.

Har 2st MB14093BCP smittar, de sitter på ett kort och är kopplade som oscillatorer redan.
Skriv svar