Du är antagligen redan medveten om det, men ändå: Om jag fattat rätt så är det en helt annan kommandouppsättning för de gamla Commodoregrejerna.
Nej, det var jag inte medveten om, Jag trodde det var samma
Vad menas med att filsystemet bara klarar en fil, är det alltså max en öppen fil i taget?
På SD-kortet. Där finns bara en fil som heter lifimage.bin och är en "image" av den emulerade floppyn
En sidospårsfråga är varför du använder ett filsystem över huvud taget, du skulle väl lika gärna kunna skriva en diskimage direkt rått på minneskortet
Därför att det finns
färdiga rutinersom hanterar "images" av LIF filer.
(Flera diskar är väl inte så användbart för att spara de små filerna ett mätinstrument använder, men däremot kan det väl vara trevligt att till en Commodoreburk kunna emulera dels en disk av standardstorlek och dels en gigantisk stor som kan rymma typ all tillgänglig mjukvara eller nåt sånt).
Tanken ha slagit mig, ja.
Vad gäller kontakten så förr fanns väl båda typerna att köpa, men produktionen kanske har upphört av ena varianten.
De är litet småsvåra att få tag på. Har har även några IDC-varianter på hyllan. Hade från början tänk ha en 24-pol pinheader och sedan sätta kabel till en GPIB IDC.
Jag antar att tanken med bygget är att köra istället för något annat anslutet, så då skulle du ju kunna ha en lagom lång kabel och hankontakt (behöver ju inte ens ha genomföring på GPIB-vis), så kan burken stå med fronten synlig. Det blir väl ändå strul med vem som är kontroller om man både kör den här som lagring mot instrumentet och också har en dator inkopplad så att datorn kan göra automatiska mätningar? Eller det räcker kanske att "bara" konfigurera om mjukvaran..
Det ena utesluter inte det andra. Vill bara göra hårdvaran (som är svårare att ändra) så flexibel som möjligt. Mitt primära mål är att kunna lagra analysatorns konfig för olika fall eftersom det är så himla knöligt att mata in.
Edit:
Har uppdaterat min egen projektsida