P reglering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gege

P reglering

Inlägg av gege »

Hej.

Jag programmera en Saia DUC där jag ska styra en fjärrvärmerigg, dock är jag lite osäker på vilken reglertyp jag ska välja för Varmvatten respektive Radiatorvatten.

P, PI, PID plus en del olika varianter på dessa finns att tillgå.
Så jag undrar vilken som man bör använda samt rimliga inställningar i dessa.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: P reglering

Inlägg av Icecap »

För värmereglering brukar man använda PI-reglering då massan som ska värmas kontra tillgänglig energi brukar eliminera behovet för D-faktorn.

Jag känner dock till ett tillfälle där det faktisk var en full PID som behövdes men det var mycket speciellt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilka förändrade förutsättningar krävde PID ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varmluftpanna (inget vatten alltså) + pelletsbrännare.
Ingen termisk massa att tala om och bra med effekt = temperaturrusning.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

I branschen fastighetsautomation där jag gör mycket integration mot överordnade system så stämmer det Icecap säger, PI för radiatorvatten, eller värmevatten.
Däremot brukar det byggas med PID för varmvatten då det oftare är lite "nervösare" reglering där. Men, jag har nog inte sett en enda fastighetsskötareteknikergubbe som klarat av att trimma in med derviatan. Den brukar vara satt till 0.

Så viktigare är rätt dimension på ventilerna, då är det lätt att trimma in med PI.
Jag har aldrig stött på en regulator med enbart P.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För länge sedan på den tiden man använde analoga regulatorer så såg jag ett antal regulatorer för värmereglering som använde sig av PD. Tanken bakom tror jag var att få en snabbare reglering. Att man inte hamnade riktigt rätt i temperatur kände eller såg man ju ändå på tempgivarna och kunde vrida det rätt manuellt. Byggde man bara med de reglerparameter man absolut behövde i regulatorn kunde man göra den billigare och mindre eftersom en hel del komponenter kunde utelämnas med följd att man fick mindre kretskort och kapsling.

Minns att Philips hade en utav dom PD-regulatorer jag kom i kontakt med. Den satt i en härdugn. Är inte säker på om Honeywell också hade någon med bara PD-regulator. Annars var det mest NAF och Honeywell industriregulatorer med PID man kom i kontakt med på den tiden. Enbart P-regulatorer körde man ofta i buffertkar.
gege

Inlägg av gege »

Bra tips!

Det är bra att veta vart man ska börja så man slipper testa sig fram, vad är bra inställningar att utgå från? för VV & VS.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det är svårt att säga ett bra värde för PI, det hänger ju rätt mycket på anläggningen.

Men kollar jag runt lite bland SAIA-regulatorer i en anläggning jag gjort så åtminstone på VS verkar P = 1 och I = 30s vara gångbart.
För VV varierar P mellan 0,5 till 2 och I mellan 20 till 200 typ.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Enligt Ziegler–Nichols ska du ha hälften av den förstärknign som orsakar självsvängning. Men det förutsätter ju att du kan sätta systemet i självsvängning. Men ett värmesystem borde det vara okej med.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag är inte så insatt i dessa problem så jag
har en liten fråga om det är ovanligt att använda sig av
fuzzy logic? Det är en teknik som funnits i rätt så många
år nu men sällan man hör om i dessa typer av diskussioner.

ST har en app. note om tempkontroll: http://rbsfm.org/Downloads/APPNOTE/Fuzzy/2498.PDF
och här är en pdf om basic fuzzy logic: http://www.cs.bilkent.edu.tr/~bulbul/depth/fuzzy.pdf
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det modeller som fungerar för att simulera uppvärmningen av ett hus?

Eller skulle det rentav fungera att bygga en termiskt korrekt skalmodell?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, dessa system som aldrig funkar riktigt bra.

Så länge man inte har givare för snömängd på taket (viktmätare på nån takstol?!?), vindhastighetsgivare, uteluftfuktighetsgivare och utetemperaturgivare både på solsida och skuggsida så är det väl mest bara fråga om ren tur ifall man får önskad temperatur åtminstone de flesta dagarna under uppvärmningsperionden. Det gäller att termostaterna direkt på elementen kan finreglera tillräckligt...
gege

Inlägg av gege »

Tackar då ska jag ut och testa lite :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

MiaM: Problemet är ju att någon kan få för sig att vistas i huset, eller i värsta fall bo i det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske en temperatursensor bakom fasadbeklädnaden skulle kunna användas? då dess temperatur i stort sett är summan av ovanståend parametrar?
Skriv svar