Val av skär till CNC.
Val av skär till CNC.
Hejsan,
Jag köpte mig en fräs härom dagen och lurar nu lite på vad som kan vara bra att ha i verktygshyllan i form av skär till den.
Vilken typ av skär är det "vanligaste" man använder till tex PCB, relief-fräsning i trä m,m?
Chucken är 1/8" tror jag (3.175 mm).
Jag köpte mig en fräs härom dagen och lurar nu lite på vad som kan vara bra att ha i verktygshyllan i form av skär till den.
Vilken typ av skär är det "vanligaste" man använder till tex PCB, relief-fräsning i trä m,m?
Chucken är 1/8" tror jag (3.175 mm).
Re: Val av skär till CNC.
För kretskort är det såna där fräsar som ser ut som att dom är diamantmönstrade som gäller, lite V-fräsar för gravering och v-carving och några ballnose för reliefer är väl bra att ha också, samt hyfsat mycket vanliga pinnfräsar, gissar att din spindel är rätt högvarvig så en och tvåskäriga fräsar rekommenderas starkt!
Vad blev det för fräs?
Vad blev det för fräs?
Tack för tipsen!
Vad heter de typer du föreslog på engelska? Tänkte ta det via eBay, lat som man är..
Det blev en 3040Z (den här)
Tanken är att byta elektroniken till en gecko framöver när hobbykassan vuxit till sig lite.
Vad heter de typer du föreslog på engelska? Tänkte ta det via eBay, lat som man är..
Det blev en 3040Z (den här)
Tanken är att byta elektroniken till en gecko framöver när hobbykassan vuxit till sig lite.
Sök på "diamond cut Carbide" på eBay.
Riktigt bra för att skära ut kretskort, och funkar bra för kolfiber med.
Riktigt bra för att skära ut kretskort, och funkar bra för kolfiber med.
Förtydligar lite bara, "diamond cut" är bra för att fräsa konturerna på mönsterkort, inte för att isolationsfräsa banorna. Det kanske är självklart, men ville bara vara övertydlig.
Det gör inget att du är övertydlig för det visste jag inte.
Är det ballnose man använder för isolationsfräsning?
Finns det någon bra sida där man kan läsa på om sånt här?
Känns som jag skulle behöva det.
Är det ballnose man använder för isolationsfräsning?
Finns det någon bra sida där man kan läsa på om sånt här?
Känns som jag skulle behöva det.
En liknande fräs som jag köpte. Hade varit skoj om du tog en oscilloskopbild på utsignalen som går till spindelmotorn, min var helt bortom kontroll med massa störningar så kör för tillfället min spindel direkt från 24V.
Ang. chuck så är det ER11 "collet" på din maskin. De finns från 0,5mm till 7,5mm (har eventuellt sett en 8mm också). Finns kit att köpa på ebay där du får hela rangen med collets och således kan använda vanliga borr och pinnfräsar upp till 7,5mm.
Ang. chuck så är det ER11 "collet" på din maskin. De finns från 0,5mm till 7,5mm (har eventuellt sett en 8mm också). Finns kit att köpa på ebay där du får hela rangen med collets och således kan använda vanliga borr och pinnfräsar upp till 7,5mm.
Fint Bose! Tackar för tipset!
Jag ska ta en titt på den signalen när jag får hem fräsen. Jag har inga förväntningar överhuvudtaget på elektroniken. Tycker tex att det är lite lurigt att de verkar använda hanar som utgångar. Det bådar inte gott men är lätt fixat.
Jag ska ta en titt på den signalen när jag får hem fräsen. Jag har inga förväntningar överhuvudtaget på elektroniken. Tycker tex att det är lite lurigt att de verkar använda hanar som utgångar. Det bådar inte gott men är lätt fixat.