Nokia-laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
beginner

Nokia-laddare

Inlägg av beginner »

Hej!
Jag har nyss börjat med elektronik och igår hittade jag det här forumet.
Nu kommer min första fråga:
Jag har en mobilladdare till en nokia-telefon och på den står det att den ger 3.7V ut. jag har kopplat en vit lysdiod till den, men när jag mäter met multimetern blir det typ 9v. varför det? det står ju 3.7V output.

Hasse
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den spänningen som står på trafon gäller för det mesta bara vid den max belastningen som den är gjord för att klara. Är belastningen mindre så blir oftast också spänningen ut högre. Denna spänning gäller framför allt om det är en trafo som ger ut växelström, men kan också i viss mån göra det om det är likström. Kopplar du en lysdiod utan något seriemotstånd till en spänning som är högre än diodens spänningsfall, som är runt 3.6v för en vit, så förstör man den.
beginner

Inlägg av beginner »

hur ska jag koppla för att kunna driva lysdioden utan att den går sönder? hur räknar man ut motståndet i mitt fall?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

3,7 V är för lite för att kunna driva dioden med lit koll på spänningen. Men du kan ju testa med att mäta spännigen med lite belastning. typ 200ohm
beginner

Inlägg av beginner »

"3,7 V är för lite för att kunna driva dioden med lit koll på spänningen."
vad menar du?
vad gör jag när jag har mätt med 200Ohm? går det räkna ut vilket motstånd jag ska ha då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då får du fram vilken späning laddaren ger med en belastning som motsvarar din diod ganska bra. Om spänningen är tillräckligt häg så går det att få fram en resistor då ja. Det finns en tråd om dioder under FAQ
Skriv svar