Styrlogik till solfångare, Avr

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
h00matis

Styrlogik till solfångare, Avr

Inlägg av h00matis »

Hej alla, tror ni att det kan vara en bra ide att bygga en styrenhet för en solfångare med hjälp av en Avr eller är jag ute och cyklar. Ska sätta upp solfångare på kåken och tänkte bygga styrenheten själv (kostar ca 4500:- att köpa en färdig). Tänkte att det skulle vara ett bra projekt att lära sig av samt att spara nån krona. Är detta något som en glad amatör kan ta sig an eller är det bättre att satsa pengarna på en färdig. Den skulle isåfall använda sig av:
1: En vanlig cirkulationspump med 3 lägen
2: En tempgivare i solfångaren
3: En Avr av lämplig modell att styra det hela med.
4: m.m

Koden som jag suttit och funderat på borde se ut någonting sånt här hade jag tänkt:

Kod: Markera allt

void main
int temp=value_from_sunpanel;

if (temp > 50°)

{
	    Int run_pump()
		{	
	          if (temp > 50° )
			{  	 
    			run_pump_stage_one;
			}		

if(temp > 60°)
			{		
			run_pump_stage_two;
		 	}	

if (temp > 70°)
			{	
	     		run_pump_stage_three;
			}      

return 0;
		}
	}

Koden är ju bara en liten skiss och jag vet att det fattas en hel del kod men ni förstår nog hur jag tänker..
Vilken tempgivare kan vara bra till ett sådant projekt och hur tar man emot värden från den? Är det i ett sånt här läge man får användning av "analog comparator" som finns t.ex på min Avr 8515?
Jag har tänkt att ta allt eftersom och som ni förstår så är jag ny på området men jag har tid på mig och tycker det här skulle vara ett bra sätt att lära sig på.

P.s jag har en Stk500 labbkort för att testa och labba med.
Senast redigerad av h00matis 13 januari 2006, 23:46:26, redigerad totalt 4 gånger.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

jag har också haft planer på att bygga om styrningen till solfångaren vi har hemma, (just nu är det en analog comparator som slår/av pumpen)

Som tempgivare hade jag tänkt använda DS18S20 på både accumulatortanken och returen från solfångaren (tar bara 1 portpinne på controllern och man slipper pyssla med A/D omvandling)

Till controller en AVR ATMega32, mest för att jag har ett par sådana hemma

att använda den analoga comparatorn ger inte så mycket i ditt läge, de enda du kan göra är att jämföra två spänningar och indikera vilken som är störst. bättre isåfall att använda A/D omvandlaren (om det finns nån på den modellen) ifall du vill använda analoga tempsensorer

finns det standard cirkulationspumpar med 3 lägen + stilla? har bara sett med 2
h00matis

Inlägg av h00matis »

Aha, den givaren verkade ju bra för ändamålet... Jag hade tänkt mig typ den här pumpen http://www.wilo.se/w3afls/_Downloads/star-rs_25_4.pdf för att det är en sådan jag har till att ladda min akumulatortank från pannan, eller går det inte att använda en sådan?

Edit: ett kommatecken hade smygit sig in i länken, borta nu
Senast redigerad av h00matis 14 januari 2006, 17:40:00, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Min pappa har en sån här fin anläggning (som jag tvingades att vara med och montera :evil: )

Att lösa detta med en avr torde inte vara så svårt.

Den "styrenhet vi har funkar som följer:(ruskigt avancerat ;))
Om taktemperaturen överstiger bottentempen i acctanken med (2 grader tror jag det är) så startar pumpen.

Antar vidare att den stoppar om tempen i botten överstiger säg 90 grader så att inte hela systemet kokar.

Man kan läsa av tempen på de två ovanstående och topp temperaturen i tanken (den nästan högst upp i tanken)

När jag så småningom flyttar hem är detta ett givet projekt + lite till såsom pannövervakning, shuntstyrning och annat godis. Bild

Ett par bilder på anläggningen följer:

"Hela" anläggningen:
Bild

Styrdatorn:
Bild

Edit:Bilderna var det någon som glömde.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

h00matis: din länk fungerade inte för mig
hur hade du tänkt växla hastigheter på pumpen? ett relä för varje läge?

funderade annars på om det inte skulle gå bra att reglera flödet genom att styra pumpen med ett halvledarrelä som sätter på/stänger av pumpen i olika långa intervaller och på så sätt skapa ett medelflöde. t.ex. igång 5 sekund och avstängd 10 för att på så vis få 50% av maxflöde
eller sliter det mycket på pumpmotorn att starta/stanna ofta?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Varför halvfart? Antingen vill du väl ta ut värme ut panelen eller så vill du inte.

Skulle vara om det var så den precis inte han med att värma upp lösningen med fullt flöde, men det lär inte vara ofta.

edit: Vatten till lösning och tryck till flöde.
Senast redigerad av zeus 14 januari 2006, 19:06:15, redigerad totalt 1 gång.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

ja nu när jag tänker efter så har du ju såklart rätt, så i princip borde det vara helt onödigt med en digital styrenhet, räcker ju då att jämföra tempen i acc tanken med tempen på vattnet i solfångaren och låta en analog komparator starta/stoppa pumpen, möjligtvis några grader högre i solfångaren då det blir förluster i värmetransporten

men det kan ju vara trevligt att läsa av temperaturerna och visa på en display, sen om man har en flödessensor och mäter flödet borde man kunna räkna ut kilowattimmar producerade
kan man räkna såhär?
energi = nån_konstant * flöde * (temp_in - temp_ut)
h00matis

Inlägg av h00matis »

Alltså min tanke med att ha tre lägen är att om solfångern inte ger så mycket värme (pga moln eller att solen ligger lågt m.m.) så ska jag kunna köra pumpen på lägre hastigheter. Min tanke var att styra med ett relä för varje hastighet som macgyver sa. Jag är också inne på idén att visa resultatet på en display samt kanske att ändra "styrtempen" för de olika pumphastigheterna med några knappar, men det blir nog i en senare version när man har lärt sig lite mer. Tanken med det hela är som sagt att ha ett bra projekt att lära sig av.

Länken fungerar nu...
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

jag förstår hur du tänker, men du bör väl få samma resultat genom att mätta temperaturen på vattnet i solpanelen och jämföra med tempen i acc tanken, är solpanelen varmare körs pumpen på full fart tills den kallnar av och stillastående vatten värms långsamt upp i panelen
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är ju även så att vid ökat flöde hinner den inte avge lika mycket värme inne i tanken.

Nej, halvfart och sånt säger jag är helt onödigt.
Senast redigerad av zeus 14 januari 2006, 23:49:12, redigerad totalt 1 gång.
h00matis

Inlägg av h00matis »

Zeus vad menar du med "ökat flöde hinner den inte avge lika mycket värme inne i tanken"?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ja, om vätskan går fortare hinner den inte avge all värm från spiralen till tanken.

Kör du pumpen på halvfart kommer mer värme gå till tanken och ge kallare vätska ut från tanken som sedan går upp i panelen. Den kalla vätskan hinner inte värmas upp tillräckligt och det ger ingen effekt.

Då har du ju ingen skillnad mot att ha stort flöde på vätskan.

Kanske inte är så bra på att förklara... Men slutsatsen är iaf att det inte kommer ge mer effekt att köra pumpen på halvfart.
h00matis

Inlägg av h00matis »

Oki, då fattar jag vad du menar. Är det någon av er som har några tips på vad man ska använda sig av för relä när man ska styra pumpen eller hur man löser det på bästa vis?
h00matis

Inlägg av h00matis »

Vad tror ni om denna tempsensor till mitt projekt: http://www.elfa.se/pdf/73/732/07326839.pdf , den var ju billig och så slipper man hålla på med a/d omvandling.
Skriv svar