Det var ju inte många som hade nåt att skriva om beträffande erfarenheter av Yun. Ni kanske väntar på denna istället:
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardTre
"Coprocessordel" med Linux,1 GHz klocka, HDMI, ljud, massa USB, Ethernet, SD ...
men ändå med en Arduino Leonardo i botten som jag förstått det.
Nåt att se fram emot till våren, kanske.
Arduino TRE
Re: Arduino TRE
Typ en Raspberry Pi med lite mer kraft och funktioner?
Jag tror inte denna kommer slå lika hårt som t.ex. Uno och liknande varianter då man med ett sådant här kort antagligen bör vara en hejare även på linux-programmering för att kunna få till sina applikationer precis som man vill ha de. Även prislappen kan nog vara lite avskräckande för en del kan jag tänka mig.
Och enligt majoriteten på det här forumet är ju de flesta Arduino-programmerare helt odugliga
Jag tror inte denna kommer slå lika hårt som t.ex. Uno och liknande varianter då man med ett sådant här kort antagligen bör vara en hejare även på linux-programmering för att kunna få till sina applikationer precis som man vill ha de. Även prislappen kan nog vara lite avskräckande för en del kan jag tänka mig.
Och enligt majoriteten på det här forumet är ju de flesta Arduino-programmerare helt odugliga

Tycker Yun är lite dyr. Kommer iofs med WiFi inbyggt och både en "linux dator" och integrerad arduino på köpet. Kostar 800:- på electrokit. Du kan få en Pi för 360:- (eller 260:- om du köper den utan ethernet och lite mindre minne). Köpa till en "lös" arduino kostar inte många slantar och om man vill en billig wifi USB dongel.
Man får ju inte med färdiga bibliotek för kommunikation mellan uC och linux om man kör på Pi och lös arduino, men smäcka ihop ett simpelt kommunikationsprotokoll över EUSART är inte så krångligt.
Arduino Tre ser ju ut att vara samma sak som Yun (om jag inte missat något), fast med en 1GHz ARM i linuxdelen. Står dock inget om Wifi. Frågan är vad kostnaden hamnar på.
Bortser man från priserna så är väl båda intressanta om man nu behöver kraftigare processorkraft eller internet möjligheter i kombination med en microcontroller för realtid och tidskritiska uppgifter.
Jag har dock redan förköpt mig på Pi, arduinos, pinguinos och chipkits så det räcker för ett tag.
Man får ju inte med färdiga bibliotek för kommunikation mellan uC och linux om man kör på Pi och lös arduino, men smäcka ihop ett simpelt kommunikationsprotokoll över EUSART är inte så krångligt.
Arduino Tre ser ju ut att vara samma sak som Yun (om jag inte missat något), fast med en 1GHz ARM i linuxdelen. Står dock inget om Wifi. Frågan är vad kostnaden hamnar på.
Bortser man från priserna så är väl båda intressanta om man nu behöver kraftigare processorkraft eller internet möjligheter i kombination med en microcontroller för realtid och tidskritiska uppgifter.
Jag har dock redan förköpt mig på Pi, arduinos, pinguinos och chipkits så det räcker för ett tag.

- ChristianS
Jag kollar en del på olika kort som kan köra linux, det jag inte förstår med Arduino Yun är om man har en TI AM3359 1GHz (samma som på beaglebone) på kortet så vad skall man med en 8 bitars AVR som komplement. AM3359 kör ju så det visslar i jämförelse. Så köp en Beaglebone/Black i stället.
Eller är det nåt jag missat?
Eller är det nåt jag missat?
Sannolikt mer low-level realtids prylar. ARM'en är snabbare så långe
man inte börjar gräva djupt i interrupt latency o.s.v. Det brukar
ge upphov till intressanta scenarior så snart det finns ett OS med
i bilden (som inte är specialskrivet för RT applikationer).
Det är helt enkelt två helt skilda användningsområden.
man inte börjar gräva djupt i interrupt latency o.s.v. Det brukar
ge upphov till intressanta scenarior så snart det finns ett OS med
i bilden (som inte är specialskrivet för RT applikationer).
Det är helt enkelt två helt skilda användningsområden.
- ChristianS