P13SM is designed for applications which need to set
electrical parameters with an immersed potentiometer in
deep water conditions up to 30 m (100 feet).
Tätade vridpottar
-
Anders Olsson
Re: Tätade vridpottar
Om det räcker med 1,5W effekttålighet (vilket borde räcka för 5k vid 12/24V) så tycker jag denna ser trevlig ut: http://se.rs-online.com/web/p/potentiometers/7537313/

Jag antar att det är skördare för skog, eftersom du pratar om landsväg v.s. inte landsväg och pratar om att bygga maskinhall.MatsN skrev:Men nu har dom lovat kyla framöver så då minskar ju fukten i luften. Sen ska det byggas maskinhall i sommar så den kommer under tak. Har mycket vunnet bara där.
I förhållande till vad en sån skördare kostar (att köpa och äga) och vad en maskinhall kostar så är det väl nära på en struntsumma att sätta på nån slags "motorvärmare" på styrboxen. Ett effektmotstånd och en mekanisk termostat är en enkel lösning för den som inte vill bygga avancerad elektronik.
Tips: lägg till nånting som tänder en varningslampa eller liknande ifall 230V-kabeln är inkopplad när maskinen är startad, så slipper du råka köra sönder 230V-kablar/kontakter av misstag.
Om styrboxen sitter inne i en förarhytt så är väl absolut enklast (men lite dyrare) att ha en helt vanlig bil-kupévärmare (avsedd att köras ihop med motorvärmare) och nån bra kabelgenomföring för 230V-kabeln. (Om du gör nån permanent kabelgenomföring så anslut elkabelns skyddsjord till karossen, så har du lite skydd mot ifall kabeln skavs sönder i någon genomföring).
Förresten:
Har man 230V-motorvärmare på själva motorn på sånahär maskiner? Eller är det ändå så mycket mer än själva motorn som också mår bra av att vara varmt att det inte är nån större idé att bara värma motorn?
Ett enkelt tips som bara hjälper vid bra väder är att parkera maskinen så att solen skiner in genom fönstren och helst direkt på styrburken...
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det går ju inte annat än att han flyttar långt söderut, han bor ju i total mörker stackarnså att solen skiner
-
Anders Olsson
Det bästa brukar annars vara att starta upp maskinen och varmköra den varannan vecka eller så.
Även om elektroniken är den känsligaste delen så mår de mekaniska delarna också bra av att få röra på sig ibland.
Varken jag eller bröderna har för övrigt haft nåt problem med fukt i vridpottar på våra maskiner.
Jag har bara bytt en enda vridpot på en skogsmaskin, men den var det helt enkelt avbrott i.
Datorerna däremot är känsliga. Nya kretskort tål ofta fukt förvånansvärt bra, men efter några år när lödningar börjar spricka och kontakter ärgar får fukten mer påtagliga effekter.
De gånger jag lött om styrboxar och bytt dåliga kontakter så har det nästan alltid fått till följd att maskinen blivit mindre fuktkänslig.
Förvaring under tak är såklart en bra idé om möjlighet finns. Kupévärmare kanske räddar datorerna, men ersätter i min mening inte regelbundna varmkörningar.
Om du av någon anledning måste låta maskinen stå still i månader så kan det vara idé att helt enkelt plocka ur datorerna och förvara dom inne i värmen.
Även om elektroniken är den känsligaste delen så mår de mekaniska delarna också bra av att få röra på sig ibland.
Varken jag eller bröderna har för övrigt haft nåt problem med fukt i vridpottar på våra maskiner.
Jag har bara bytt en enda vridpot på en skogsmaskin, men den var det helt enkelt avbrott i.
Datorerna däremot är känsliga. Nya kretskort tål ofta fukt förvånansvärt bra, men efter några år när lödningar börjar spricka och kontakter ärgar får fukten mer påtagliga effekter.
De gånger jag lött om styrboxar och bytt dåliga kontakter så har det nästan alltid fått till följd att maskinen blivit mindre fuktkänslig.
Förvaring under tak är såklart en bra idé om möjlighet finns. Kupévärmare kanske räddar datorerna, men ersätter i min mening inte regelbundna varmkörningar.
Om du av någon anledning måste låta maskinen stå still i månader så kan det vara idé att helt enkelt plocka ur datorerna och förvara dom inne i värmen.
IP67 verkar vara en typ som är tätade upp till 5 PSI
http://www.potentiometer.com/series392.cfm
http://www.potentiometer.com/series392.cfm
Lagt till bokmärkeAnders Olsson skrev:Om det räcker med 1,5W effekttålighet (vilket borde räcka för 5k vid 12/24V) så tycker jag denna ser trevlig ut: http://se.rs-online.com/web/p/potentiometers/7537313/
P13SM is designed for applications which need to set
electrical parameters with an immersed potentiometer in
deep water conditions up to 30 m (100 feet).
Den här maskinen går ju bara på min skog så den går ju alldeles för lite helt klart. Tanken är ju att köra åt andra med men det ska ju hinnas med. En liten film på besten, 2:a gången jag satt i maskin. Hade precis lagt bort pärmen, hade den i knät först gången för att hålla rätt på knapparnaAnders Olsson skrev:Det bästa brukar annars vara att starta upp maskinen och varmköra den varannan vecka eller så.
Ett annat problem! Skärmen till datorn verkar ha gett upp. Går inte att se vad som står på den. Epec 4W30 heter systemet. Går det att repa en sån skärm eller är det bara köpa ny?
http://img.directindustry.com/images_di ... 206667.jpg
-
Anders Olsson
Det gick ju skapligt för att vara andra gången i maskinen 
Jag bråkar runt i skogen i en lite större maskin:
Angående displayen så verkar den ju vara helt fristående från styrdatorn, så steg ett är väl att kolla om maskinen fungerar som den ska trots att displayen är död.
Gör den det så blir steg två att kolla att displayen får ström och signal.
Känns som att en sådan LCD-display inte borde innehålla så mycket som kan gå sönder egentligen.
Jag bråkar runt i skogen i en lite större maskin:
Angående displayen så verkar den ju vara helt fristående från styrdatorn, så steg ett är väl att kolla om maskinen fungerar som den ska trots att displayen är död.
Gör den det så blir steg två att kolla att displayen får ström och signal.
Känns som att en sådan LCD-display inte borde innehålla så mycket som kan gå sönder egentligen.
Jo agget går som det ska men ska jag gallra vill jag se längderna för aptering. Det är liv i skärmen men man ser inte vad det står. Såg att du fick samma fenomen som jag får, svärdet vill fastna under stammen tills det ligger ner. Är det vanligt eller?
-
Anders Olsson
Det blir ganska lätt så när träden är stora, lätt att stammen flyttar sig lite i aggregatet medan man kapar/fäller och då kläms svärdet fast.
Så länge man inte tar i så att svärdet böjs så brukar det bara vara att öppna aggregatet lite, så åker det tillbaks som på videon.
Lika ofta klarar sig svärdet, men svärdspetsen fastnar utanpå såglådan på 942-aggregatet. Då ska man INTE försöka få loss det genom att kapa, utan snällt stänga av maskin och gå ut och bända loss svärdet
Sedan är det mycket erfarenhet också, för det burkar krångla mindre ju mer man kör.
Så länge man inte tar i så att svärdet böjs så brukar det bara vara att öppna aggregatet lite, så åker det tillbaks som på videon.
Lika ofta klarar sig svärdet, men svärdspetsen fastnar utanpå såglådan på 942-aggregatet. Då ska man INTE försöka få loss det genom att kapa, utan snällt stänga av maskin och gå ut och bända loss svärdet
Sedan är det mycket erfarenhet också, för det burkar krångla mindre ju mer man kör.
Re: Sv: Tätade vridpottar
Jo jag brukar öppna agget lite så släpper det. Har ju bara ett litet keto forst på den.