Koppla in fibernät

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: koppla in fibernät

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: Lika bra som vilken kabel som helst som vänder i en patchpanel eller så. Jag avser alltså en elektriskt sett vettig skarv, exempelvis (inte snyggt men elektriskt ok) att dra fram ett par centimeter av kabeln och klämma på en TP-kontakt.
Men då pratar vi inte längre om en kabel som gått av på olämpligt ställe...
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Koppla in fibernät

Inlägg av MiaM »

Jo, skarvad med TP-kontakt eller motsvarande på det olämpliga stället. Det ser väl givetvis märkligt ut om det sitter en kopplingsdosa på något underligt ställe och den i sin tur innehåller en TP-skarv, men signaltekniskt torde det fungera bra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

För mig är "olämpligt ställe" ett ställe där det helt enkelt inte finns utrymme för en så stor skarv, t.ex. 3 cm in i ett VP-rör utan möjlighet att dra ut kabeln längre eller varför inte 0,5 cm in i en gipsvägg som kabeln går genom. I ett sånt läge måste man byta ut delar av kabeln; åtminstone klippa, dra tillbaka åt två håll och skarva på en ny bit med två skarvar.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Oavsett så är det mycket enklare/billigare med koppar än med fiber.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Visst, det är möjligt att det är enklare att skarva en trasig kopparkabel än att blåsa i en ny fiber, men då jämför vi äpplen (reparera) med päron (byta).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Poängen var väl iaf att det inte går att skarva en fiberstump om man inte har en halvmeter att ta av i andra änden. Det kan gå med 15-20cm också om man lyckas placera fibersvetsen alldeles intill röret... :p
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev:Visst, det är möjligt att det är enklare att skarva en trasig kopparkabel än att blåsa i en ny fiber, men då jämför vi äpplen (reparera) med päron (byta).
Menar du då att det är billigare att reparera en opto än en koppar?
Eller menar du att det är billigare att byta ut en opto än en koppar?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Nerre:
Jaha och jag som trodde vi jämförde vilken som var enklast att skarva.
MiaM skrev:
Nerre skrev:
MiaM skrev: Fast kopparkabeln är ju lättare att skarva. Får man tag på änden (hej pincett) och har några centimeter till godo att dra i i andra änden så lär man kunna få på en skarv.
Men hur bra går det att köra gigabit-hastighet på en kabel som är skarvad så?
Lika bra som vilken kabel som helst som vänder i en patchpanel eller så. Jag avser alltså en elektriskt sett vettig skarv, exempelvis (inte snyggt men elektriskt ok) att dra fram ett par centimeter av kabeln och klämma på en TP-kontakt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag trodde vi jämförde vilket som är billigast att åtgärda om en kabel gått av, d.v.s. det billigaste av att skarva/byta koppar v.s. att byta/skarva fiber? Alltså helt enkelt vad det kostar att ordna till det ifall en kabel gått av vid de två olika kabeltyperna.

Men visst, vi kan väl ställa upp en matris över kostnad för lagning v.s. byte för de båda typerna :)
Josasp

Inlägg av Josasp »

MiaM skrev:Jag trodde vi jämförde vilket som är billigast att åtgärda om en kabel gått av, d.v.s. det billigaste av att skarva/byta koppar v.s. att byta/skarva fiber? Alltså helt enkelt vad det kostar att ordna till det ifall en kabel gått av vid de två olika kabeltyperna.

Men visst, vi kan väl ställa upp en matris över kostnad för lagning v.s. byte för de båda typerna
Uff, då måste du ta med kostnad för channelbonding med ;)
Annars får du lycka till med samma thoughput på kopparlina :P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Mindmapper skrev: Menar du då att det är billigare att reparera en opto än en koppar?
Eller menar du att det är billigare att byta ut en opto än en koppar?
Kostnaden vet jag inget om, men det är ENKLARE att byta ut en opto än en koppar som är klammrad på 4711 ställen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man klammrar absolut inte UTP eller STP i datanät.

Opto är helt omöjlig att byta om du inte har svets.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vem är "man" i det här fallet? Jag har sett massor med klamrad CAT5-kabel i alla fall. Och även om den inte är klamrad så om det är hyreshus (som vi väl pratar om i den här tråden?) så är det väl ofta dragen i rör och trånga kabelkanaler så det är inte så himla lätt att dra ur en kabel och dra dit en ny.

Och den som drog nätet och blåste i fiber borde väl ha kompetens och utrustning att dra ur den gamla trasiga fibern och blåsa i en ny? Vi pratar ju inte om vad man som lägenhetsinnehavare ska göra, vi pratar om vad den som driftar nätet behöver göra om en kabel går av.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

"man" i det här fallet är den som har kompetens nog att förlägga en sådan kabel. Ingen som har den kompetensen kommer att klammra en UTP/STP datakabel.

Tror nog att det finns fler som har utrustning och kompetens att byta en kopparkabel än de som har kompetens och utrustning att byta en opto. Därför tror jag att det både blir utfört inom en snarare tidsrymd och till en lägre kostnad än motsvarande opto.

Fast tråden har spårat ur tycker jag. Vad som är intressant är väl pris/kostnad och tillgänglighet. Ligger det koppar så finns det ingen anledning att byta den mot opto för teknikens skull, på samma sätt som om det finns opto så finns det ingen anledning att byta till koppar. Fortfarande är optons styrka längre sträckor, på korta sträckor är koppar fortfarande att föredra.
grottan

Inlägg av grottan »

Opto kan ha sina fördelar vid t.ex hyres/bostadsrätter där man har dåligt med utrymme för aktiv utrustning i respektive huskropp (då kan man t.ex nyttja ett gårdshus/soprum/undercentral etc som nod), har ogynnsamt antal lägenheter (typiskt 49st i ett hus där man kan spara in ett antal switchar genom att centralisera aktiv utrustning) salternativt om det är mer fristående huskroppar med 4-8 lägenheter där det inte finns något gemensamhetsutrymme.

Man bör dock bygga med blåsfiber, har haft ett servicejobb där man byggde med vanlig fiber, gjorde en sling i mark utanför varje lägenhet - så långt allt OK men givetvis sabbar kunden fibern mitt i smällkalla vintern så det var hyggligt svårgrävt :-)
Skriv svar