Felande display på Siemens ugn - LÖST!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Felande display på Siemens ugn

Inlägg av hanzibal »

Modulen matas med 35Vac (trafon sitter någon annanstans i ugnen) ser ut att vara konstruerat såhär:
bild.JPG
Sitter alltså två 470k parallellt med X2-kondensatorn.

Elyten ser fin ut i verkligheten.

De båda 140-ohmsmotstånden är såklart hela, kontrollmätt men annars hade ju displayen inte lyst alls tycker man.

EDIT: Skall man våga lägga på t.ex. 30V DC efter likbryggan (alltså över elyten) och se vad som händer?
Modulen är demonterad och alltså inte längre ansluten till ugnen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Absolut inte lägga på 30V DC.

Se vad zenern har för spänning och lägg på aningen mindre från ett *strömbegränsat* aggregat. Annars brinner något/allt upp.

Är Du säker på drivspänningen? 0.68µF har drygt 4.6k reaktans vid 50Hz, det är omöjligt för att driva denna anordning från 35V. Kopplingen ser precis ut som de med 230V drivning, men lita inte på att så är fallet utan att ha kontrollerat det till 100%-.

Edit: Halkade på räknedosan så det blev fel reaktans på kondingen, är rättat nu...
Senast redigerad av Marta 4 januari 2014, 21:15:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag är säker på 35Vac. Eftersom jag först inte såg likbryggan väntade jag mig 5V DC (reläet är på 5V) och mätte därför flera ggr och såg hur rms-mätningen konvergerade. Tänkte att om man likriktar 35V så lär man ju få bortåt 50V och det borde vara lugnt med 30. Tänker jag fel här?

Jag kan läsa 1PH på zenern men osäker på om det är allt och vad det i så fall betyder.

Ser ut att sitta vad som skulle kunna vara små regulatorer här och var efter likbryggan mm men det kan också vara trissor eller något helt annat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska säker på att 35V är fel!

Orsak:
* Med 680nF blir kortslutningsströmmen ~7,5mA vilket inte räcker till någonstans i samband med LED-siffror.
* Det sitter dubbla motstånd över X2-kondensatorn, detta pga. deras brist på spänningstålighet som ändå är över 35Vac.
* Kopplingen har knappast någon vettig orsak om det är 35Vac det hela matas med.

Men... displayen blinkar och indikerar att det fungerar men att något är fel. Alltså bör spänningen mätas för att se om den håller måttet.
Är den OK måste det vara någon input som är fel.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Den klockan ska matas med 230VAC.
Vad har du för modellbeteckning på ugnen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Var mäter Du 35V AC och är det med eller utan kortet anslutet?

Har Du verkligen 35V på ingångarna så leta på andra platser i ugnen om någonting är sönder. Mät helst spänningne med ett gammaldags instrument utan förstärkare. Högimpediva instrument kan visa vad som helst i samband med starkströmsapparater. Kapacitansen mellan kablarna eller i en komponent av något slag räcker säkert till för att visa 35V.

Lytingen kan mycket väl vara defekt utan att det syns. Just att felet uppstod gradvis talar för att det kan vara denna eftersom lytingar ofta går sönder gradvis. Då matas kretsen med pulserande spänning och allehanda magiska fenomen kan uppstå.

Zenern kan möjligen vara märkt 5V1 eller kanske C5V1 och PH är antagligen tillverkaren Philips. Den märkningen betyer då 5.1V
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag mätte utan klockan, dvs utan last och förstår nu att jag därför kan ha mätt upp fel värde. Har gjort samma misstag tidigare med konstiga resultat som följd.

Skall mäta upp på nytt imorgon och då med klockan ansluten.

Jag mätte på kretskortskontakten, alltså den del som man kan koppla loss från själva modulen.

Denna ugn är det:
http://www.siemens-home.se/store/sparep ... 330550S/01

I bif. sprängskiss är det delen med nummer 49 0640:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Bytte elyten och testade, ingen skillnad men passade på att mäta om och nu fick jag mkt riktigt 230Vac.

Skall då alltså vara enkelt att spänningsätta modulen utanför ugnen, bara att ansluta nätspänning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du en skyddstransformator? I så fall använd denna för att isolera från elnätet och mät spänningen över elektrolyten med oscilloscop. Då visar det sig om där finns degraderade komponenter i strömförsörjningen.

En 230 in/230 ut skyddstransformator är absolut nödvänding, annars händer det otrevliga saker när instrumentet är jordat. Två st. 24V trafo på ungeför minst 25VA med sekundärerna mot varandra borde i nödfall kunna användas.

Ett dubbelkvadratmärkt scope som står lämpligt uppställt utan kontakt med någonting kan också fungera för att måta "hotwired", men är inget att rekommendera.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Nej, tyvärr ingen skyddstransformator och inget av det andra heller tillgängligt så jag får försöka klara mig med multimetern.

Testade att ansluta nätspänninng och modulen betedde sig på precis samma sätt som när den sitter i ugnen.

Eventuellt byter jag helt sonika den där X2-kondingen och hoppas på det bästa.

Modulen är egentligen bara ett nätanslutet tidur med klocka och relä men så den ju också tillverkad av Diehl. Antar att det är samma typ av strömförsörjning andra liknande grejor, som t.ex. i Nexa-uttag och liknande.

Siemens har en rätt bra reservdelshop on-line men de vill ha 1 274kr för klockmodulen.

Förresten - zenern är märkt 5V1 så den är alltså på 5,1V.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du ingen möjlighet att mäta med scope så mät över lytingen med multimetern. Där skall vara 5V ungefär. Med 470µF som är garanterat hel kan där inte vara mycket ripple med denna matning. Är spänningen för låg så kan det bero både på att 068µF eller någon motstånd är sönder såväl som på att elektroniken börjat dra för mycket ström. I en sådan här koppling blir strömmen hyfsat sinusformad, så Du kan mäta den med multimetern. Den bör vara närmare ungefär 50mA om 0.68µF och motstånden är hela.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Mätte ca 3,3V efter likbryggan med en del variation, svårt att säga hur mycket - skall kolla noggrannare. Får hoppas att det är
X2 eller någon av 140-ohmsmotrstånden då (precis som Danne också trodde tidigt), alternativet verkar betydligt knepigare.

Tack för all hjälp så här långt!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Mät hur mycket ström den drar så får Du veta om det är för liten tillförsel eller för stor förbrukning. Är strömmen in för låg så är det konding eller motstånd.

Resistansen i motståndet är lätt kontrollerad. Saknas kapacitansmätare så kan en så pass stor konding kontrolleras genom att ansluta den till en känd växelspänning från en liten trafo och mäta strömmen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dagens trick: om man mäter DC på 5,1V delen får man ett värde - men om man mäter AC samma ställe får man en bra idé om rippel! Då kan man snabbt avgöra om det är glättningskondensatorn som är knasig eller om det är X2'an.

Finns det "signifikant" rippel och instrumentet medger frekvensmätning kan en snabb frekvensmätning visa om det är likriktarbryggan som är sjuk (50Hz) eller om den är OK (100Hz).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det beror mycket på instrumentet vad det kommr att visa.

Vissa instrument visar AC-komponenten av det som mäts och då fungerar det. Andra visar något även om det är DC och speciellt billiga topplikriktande multimetrar visar något med en polaritet och inget med den andra.

Med en seriekondensator så går det att mäta AC-komponenten förutsatt att instrumentet inte likriktar mätströmmen. Hur som helst kan en lite större seriekondensator och ett belastningsmotstånd vara bra för just den nu aktuella mätningen så inte mätsladdarna plockar upp något skräp och visar falskt ripple.
Skriv svar