Jag börjar bli trött dels för att det är sent och för att jag tänkt för mycket och ev snöat in mig ...
Jag har en R-pi med en MCP3208 kopplad till GPIOn. Vref på MCPn är ansluten till 3.3V från R-pi.
Som jag förstår det har R-pi 3v3 en noggrannhet på 1%.
Vidare har jag Attopilot (45A) som jag mäter ström med. I princip är Attopiloten en Rsense på 1mOhm 1%, en INA169 med gain set Resistor (RL) 73.2 kOhm 0.1%.
Enligt INA169 datablad blir då ström genom Rsense, Is=Vo*1k/(1m*73.2k)
Noggrannheten i mätningen beror alltså på Rsense 1%. Om strömmen är exakt 10.0 A kan det alltså visas som något mellan 9.9 och 10.1 A.
MEN har 3.3 V referens-spänningens noggrannhet någon betydelse? I ena stunden tycker jag den borde ha det, jag använder ju 3300mV som ett värde i R-pi programmet för att få fram Is. Men å andra sidan kan jag tycka att det inte spelar någon roll eftersom jag har samma matningsspänning till INA196 (Attopiloten) som Vref till MCPn. Det kanske går att räkna annorlunda utan att ha med 3300mV i beräkningen.
Gonatt
Betydelsen av Referensspännings nogrannhet
Re: Betydelsen av Referensspännings nogrannhet
Ja, referensen har betydelse i ditt fall, eftersom att strömmen mäts över shunt och har fast förstärkning. För att få bättre mätningar behöver du en bättre Vref.
Ifall strömmätaren hade varit hall-baserad och matats med samma 3.3V som Vref hade spänningen inte haft betydelse. Detta eftersom som att utgången på en hall-baserad strömmätare är proportionell med matningen.
Ifall strömmätaren hade varit hall-baserad och matats med samma 3.3V som Vref hade spänningen inte haft betydelse. Detta eftersom som att utgången på en hall-baserad strömmätare är proportionell med matningen.
Re: Betydelsen av Referensspännings nogrannhet
Testade m en AD780 (3.0v). Beräkning i R-pi modifierad för 3000mV.
Två olika mätningar, först ca 1.5A sen ca 8A.
Hade oxå 2 olika multimetrar.
Ena multimetern ligger mkt nära R-pi/mcp/attopilot.
Den andra visar ex 8 vid 7.8 och 1.64 vid 1.5
Två olika mätningar, först ca 1.5A sen ca 8A.
Hade oxå 2 olika multimetrar.
Ena multimetern ligger mkt nära R-pi/mcp/attopilot.
Den andra visar ex 8 vid 7.8 och 1.64 vid 1.5
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.