Huvudbrytare på plus eller minussidan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Corpze

Huvudbrytare på plus eller minussidan?

Inlägg av Corpze »

Hej, efter mina missöden med både min Sabertooth 2x25 och min SyRen 10 så vill jag nu försäkra mig om att det inte kommer hända igen. Vi (electrokit och dimension engineering) vet fortfarande inte riktigt vad det var som orsakade det, men det finns teorier om att motorerna skall avsäkras mellan drivkorten och motorerna, inte mellan batteri och drivkort. (pga. den generativa egenskapen hos korten..

Mina funderingar är nu: Skall huvudbrytaren vara på plus eller minussidan?
Jag skall avsäkra motorerna och inte batteri/drivkort mer än med en 100A säkring enligt Dimension Engineerings rekommendation.
Jag skall bara använda ett kort för att mata R/C mottagaren (D.E trodde dock inte att detta skulle orsaka skadan)
Använda riktiga guldpläterade distrubitionsblock (samma som används till billjudsbyggen) för både plus och minus. Bör man jorda även ramen?

Är det något mer jag bör tänka på?

MVH
hummel

Re: Huvudbrytare på plus eller minussidan?

Inlägg av hummel »

Är guldpläterat bästa vägen att gå? Finns väl bättre material för att uppnå god kontakt och låg resistans?
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nej det finns säkert bättre kontaktblock för just strömdistrubition men de är lätta att få tag på och billiga, till mitt 24v system borde de väl fungera?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jag skulle nog bryta både plus och minus för att vara säker. Skulle jag bryta en pol så skulle jag bryta på PLUS sidan. Jordar du chassit m.m. så finns det ingen risk för kortslutning om plus matningen är bruten. Bryt matningen så nära batteriet det går. Avsäkra även mellan batterierna ifall en kortslutning skulle inträffa.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Jag kommer nog köra på en huvudbrytare på plus, ca 10cm från batteriet. Efter brytaren kommer jag att sätta en 100A säkring. Jordning av chassiet och framdragning av jord direkt till drivenheterna via distrubitionsblock. Men måste jag ha avsäkrat mellan batterierna om jag bryter strömmen? Strömmen kan ju inte cirkulera då? Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Det bör ju räcka med en säkring. Tittar man på batteripack till en UPS t.ex så sitter det en säkring mellan varje batteri om det är större batterier det handlar om. Det är väl för att minimera risk för kabelbrand om det skulle bli en kortslutning i en battericell.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

På maskiner där batteriet ska kunna driva en startmotor och där chassit är minusjordat så rekommenderas normalt att man bryter på minussidan!
Det kan till en början verka ologiskt, men tankegången är följande:

Huvudbrytaren har en viktig funktion vid kortslutning/brand, nämligen att koppla bort batterierna så att dom inte startar/underhåller branden.
Om brytaren sitter på plussidan så blir kabeln mellan pluspol och brytare en känslig punkt, då denna inte kan brytas och därmed riskerar att orsaka en icke brytbar kortslutning mot chassit.
Därför bryter man hellre kopplingen till chassit, dvs. minus-sidan.
Eventuell "kortslutning" mellan minus-sidans kabel och chassit är mindre kritisk då den endast får till följd att huvudbrytaren inte längre bryter strömmen.

Sedan är det inte alla maskiner som är kopplade på detta sätt, men det är en annan sak.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Tack för alla kommentarer, ska se vad jag kan knåpa ihop.

Mvh
Skriv svar