Idag gjorde jag några elementära tester på ena RIAA-förstärkaren.
AC-uppvärmning med kortsluten ingång:
1) 2mV brum (bara 50Hz synligt) som alltså motsvarar -48dB relativt Linjenivå (500mV) och är ganska bra
2) Potentiometern gav bäst resultat i mitten så den behövs inte. Två små motstånd till backen räcker.
Gamla hederliga lösningar kan alltså generera en så lågt brum som -50dB relativt Line.
På grund av att ingen 100Hz alls var synlig på utgången kan man dra slutsatsen att även gamla hederliga rörlikriktare med ett par RC-filter kan ge väldigt goda resultat. Dock får strömförbrukningen inte vara för stor för då krävs spolar.
Mer data:
Av(1kHz, 5mV, MM, RIAA)=94~40dB
Av(25Hz, 20kHz, 5mV)=(+16; -20)dB re 1kHz
Not: Min primitiva gamla tongenerator kan inte generera frekvenser lägre än 25Hz men en uppskattning av nivån vid 20Hz är lite drygt +18dB vilket är bra nära det optimala (+20dB).
Jag är medveten om att när man byter till MC så blir brumvärdet 5 ggr värre men 10mV in på slutsteget i jämförelse med 1,5V för maximal uteffekt är fortfarande bra.
Slutligen bör man komma ihåg att man inför 12,6VAC till glödtrådarna och endast 2mV är synligt/hörbart på utgången. Detta innebär en brumundertryckning på hela 76dB!!
Detta ska jämföras med en OP's CMRR (>90dB).
Gott Nytt År!
MVH/Roger
PS
Första bildens inställningar: 10mV/DIV och 5ms/DIV
Andra bildens inställningar: 0,5V/DIV (övre) och 2mV/DIV (nedre) vid 1kHz.
Det något högre brummet än nämnt har att göra med Rs=1k (och inte noll).
Vänligen notera slutligen att Edison-Bias inte synligt distorderar signalen det minsta

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.