Elektronisk bilförsäljarlapp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Elektronisk bilförsäljarlapp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har egentligen slagit bort den här idén, som inte är min egen, ur hågen men ville ha lite feedback innan jag lämnar mitt slutrliga avslag till den som kom med det hela från början.

Idén då: Bilförsäljare lägger en lapp i bilar där pris och lite annat står skrivet. Är det kallt och usligt immar/frostar bilarna igen och lappen syns inte. Kunde man då inte göra en elektronisk lapp med lysdioder vilka då värmde upp framrutan så mycket att det gick att se lappen.

Skulle detta vara möjligt att åstadkomma?

Jag tror det här inte funkar. Högeffektiva LEDar genererar inten värme att tala om. Ska man ma massa multisegmentdisplejer går det åt massor av lysdioder, speciellt om alfanumerisk text ska visas. Är grejen unik? Kan den sälja mycket? Jag skulle vilja säga nej. Hur ska den programmeras?

Jag tror inte på det här. Har någon annan en avvikande åsikt.
Användarvisningsbild
ajje

Re: Elektronisk bilförsäljarlapp

Inlägg av ajje »

Det jag ser som problematiskt är energiförsörjningen.

Ska du hålla det frost- och imfritt kommer det att kosta energi, förmodligen nog mycket energi för att döda bilens egna batteri på några dagar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dessutom så finns problemet med is bara vintertid, produkten skulle äta batteri och vara dyr att tillverka, och det sättet att sälja bilar på är utdöende i sverige, numera körs det mesta på blocket och framtiden är sidor som http://garantibil.se/ och liknande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ni har inte övertygat mig; jag var övertygad långt innan.
Man kanske kunde kört med billiga paddar men återigen - hur få frostfritt?
Tanken var kanske att det hela skulle styras av typ timer och mörkergivare. När det blev mörkt skulle grejsimojsen tändas och hålla isfritt några timmar och sedan stänga av sig själv.

Ser dessutom stora utvecklingskostnader och små intäkter.
Muppis

Inlägg av Muppis »

Jag tror uppfinningen du söker är en kupévärmare? De brukar vara bra på att frosta av bilen har jag hört.

Det låter pråligt med en surfplatta i rutan på varje bil, det får vara lite ruljans bland bilarna för att det ska löna sig! Det går många A4 på en surfplatta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fråga kolon: Isen och eventuellt snön på utsidan av rutan då?

Alternativa lösningar:

1)
Använd såna där mattor man sätter mot framrutan för att slippa skrapa is.
Använd svart tejp för att skriva priset. (Gärna på båda sidorna, så är det bara att vända vid behov.)

2)
Använd luftavfuktare. Då måste man iofs fortfarande skrapa utsidan... (Om man inte kombinerar med ovanstående.)

3)
Lägg lappen med priset på sätet. Man vill ju oftast ändå se insidan.
Det är ju där man spenderar mesta tiden i en bil. (Då har jag räknat bort "Under motorhuven" förstås...)

4)
Använd den typ av krita som man kan skriva med på glas. Det fryser inte.

..

2947563842904)
Veva ner en ruta. Jag har aldrig is på fönstren i byggnader med "naturlig ventilation"...

2947563842905)
Låt bilstereon spela upp en inspelad röst med pris och övrig info.

2947563842906)
Strunta i att ange priset. Det verkar fungera i många affärer.
Eller varför inte skrapa fram en streckkod i frosten?

2947563842906)
Skriv priset i snön. (Enda valbara färgen är dessvärre/lyckligtvis gult.)

edit: Jag glömde medvetet att skriva att jag inte tror på ursprungsidén,
men det kändes önodigt att skriva det, så jag gav några alter-nativa förslag i stället. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Häng en inplastad priskapp med en snara/ögla på backspegeln, där hamnar sällan någon snö och det blir enkelt att ta lappen för att kolla priset (som naturligtvis står på båda sidor).

Alternativt kan man lägga till en QR-kod så att spekulanten kan ta sin egen is- och imfria telefon för att få komplett information via koden eller blir dirigerad till en hemsida som kan innehålla allt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Naturligtvis ska de ha en laser som skriver ut data på bilarna på en vägg, samtidigt som den pekar ut den bil som berörs
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Snubben som hade idén var förbi idag, men jag vet ändå inte hur fan jag ska hantera det här.

Så här är det:
Tanken var egentligen att fixa en ram RUNT det där bladet som sitter i framrutan. Bladet (inplastat) är ca 30x20 cm och är som sagt insatt i en ram med en LED-list runtom som lyser upp lappen så den syns även i mörker.
Sedan skulle det helst vara en solpanel och en ackumulator som laddes i dagsljus och som sedan tände lysdioderna på kvällen. Undras om det inte vore enklare att köra på cigarettändaruttaget med en sorts timer triggad av någon mörkergivare.

Tycker fortfarande att det här är en ganska hopplös grej. Det här var en enklare grej än den jag hörde om först men ändå ...
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Min erfarenhet av bilhandlare är att man ska undvika allt som drar ström från bilen, starthjälpaggregat är inte ovanliga på begagnatgårdarna. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Suck! Det verkar så krångligt att plocka ihop en solcellspanel som ger drygt 12V och så en laddregulator och så en fysiskt litetn ackumulator. :wall:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Min erfarenhet av bilhandlare är att man inte ska göra några affärer med dom.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Normannen med sitt mångmiljonprojekt ansätter mig med funderingar kring projektet: "hur långt har jag kommit?".

Jag hittade en firma som gör just sådana här skyltra men med extern matning (12V väggbula): Bild. Enligt uppgift drog de här skyltarna 7-11W, vilket låter väldigt mycket. Undrar om ett fåtal vita lysdioder kan fungera och en enkel styrning bestående av en fotodiod, schmittrigger, flipflop och en CD4060. Nu är det nästan för ljust för att se hur bra 1,2, 3 eller 4 LEDar lyser upp.
Får kolla nån gång.
Skriv svar