Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Vilhelmsson

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Vilhelmsson »

mduza:
lite pricy för mig men tack f tipset, har kollat p dem innan, har några magnetic encoder liggande 5048 mm kan testa litta.

peter_l:
det är ok, det är just det "bättre saker i ändan", några förslag.. :?:

har för mycket att fixa, håller på med ett projekt med multicopter/runtime försöker få mer än 40 min hovering

anders
Senast redigerad av Vilhelmsson 3 januari 2014, 15:28:49, redigerad totalt 1 gång.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

hawkan skrev:@Wilhelmsson: Ja konfigurationsverktyget förenklar allt och är riktigt bra. Det är ända rätt mycket att ställa in och det heter inte riktigt samma som i Marlin som var det enda jag kunde igår. Fast det var bara att låta det mesta vara default, ställa ändlägesbrytarna och avstånden och så funkade det. (Note to self: Ha aldrig mer på eeprom under inställningsfasen :)

@frallzor: Det är nog fel att kalla det vi får för blobbar, kanske mikro-blobbar? Problemet är att rörelsen tar en mikro-paus ibland, när den känner för det. Stoppet finns inte någon kod. Man ser det oftast inte men hör på motorernas ljud att "det var något där". Resultatet av mikro-stoppet är en liiiten blobb av extra material just där.

Nu är Repetier igång i alla fall. Ja absolut verkar rörelsen vara mjukare, det kan iofs vara en inställning av accelerationen. Det viktiga är att motorerna nu har ett rent Atari-ljud :) och att mikro-blobbarna försvann precis som RoXa såg.

En bild på skillnad jag fick mellan Marlin och Repetier. Samma G-kod. Oj vad svårt det är att fota så det syns. Den knottriga ytan är med Marlin.
det ser ju skitbra ut, prova nu att göra 4 st samtidigt och gå upp i till 4 ggr hast :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vilhelmsson: Ja dom är rätt pricey än så länge, finns dock inget som säger att dom behöver vara det egentligen, för så dyra är då inte själva komponenterna i dom utan det är mjukvaran som är krånglig, däremot så är det väl än så länge en marknad med rätt låg volym och hyfsat höga utvecklingskostnader, jämfört med tex Stepsticks som används på de flesta 3D-skrivare som kostar en femtiolapp men inte heller är något annat än en enda färdig IC med några kringkomponenter.

Ang bättre munstycken osv, ta en titt på experimenterandet med vattenkylda hotends med kort transition-zone, temperaturstabila inneslutna byggkammare och extruders byggda i metall med utväxlade motorer och större kontaktyta mot tråden för snabbare/mer kraftfull matning och retraction utan risk att slira så kommer du en bit på vägen :)

Ett par bilder för inspiration:
Bild
Bild
RoXa

Inlägg av RoXa »

hawkan skrev:@Wilhelmsson: Ja konfigurationsverktyget förenklar allt och är riktigt bra. Det är ända rätt mycket att ställa in och det heter inte riktigt samma som i Marlin som var det enda jag kunde igår. Fast det var bara att låta det mesta vara default, ställa ändlägesbrytarna och avstånden och så funkade det. (Note to self: Ha aldrig mer på eeprom under inställningsfasen :)

@frallzor: Det är nog fel att kalla det vi får för blobbar, kanske mikro-blobbar? Problemet är att rörelsen tar en mikro-paus ibland, när den känner för det. Stoppet finns inte någon kod. Man ser det oftast inte men hör på motorernas ljud att "det var något där". Resultatet av mikro-stoppet är en liiiten blobb av extra material just där.

Nu är Repetier igång i alla fall. Ja absolut verkar rörelsen vara mjukare, det kan iofs vara en inställning av accelerationen. Det viktiga är att motorerna nu har ett rent Atari-ljud :) och att mikro-blobbarna försvann precis som RoXa såg.

En bild på skillnad jag fick mellan Marlin och Repetier. Samma G-kod. Oj vad svårt det är att fota så det syns. Den knottriga ytan är med Marlin.
Repetiers konfigurationsverktyg fungerade mycket bra även för mig. Men jag tyckte att den autogenererade configuration.h var en aning svår att läsa, då de flesta kommentarerna uteblev. Fick ladda hem orginalfilen direkt från git för att kunna läsa ut vad de olika nya parametrarna som skiljer sig från Marlin gjorde.

Jag kör med exakt samma accelerationsinställningar som med Marlin och tycker att alla rörelser sker mycket mjukare, helt utan de tidigare micrstoppen. Upplever dock att motorerna blir lite varmare än innan..
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Meduza skrev:Vilhelmsson: Ja dom är rätt pricey än så länge, finns dock inget som säger att dom behöver vara det egentligen, för så dyra är då inte själva komponenterna i dom utan det är mjukvaran som är krånglig, däremot så är det väl än så länge en marknad med rätt låg volym och hyfsat höga utvecklingskostnader, jämfört med tex Stepsticks som används på de flesta 3D-skrivare som kostar en femtiolapp men inte heller är något annat än en enda färdig IC med några kringkomponenter.

Ang bättre munstycken osv, ta en titt på experimenterandet med vattenkylda hotends med kort transition-zone, temperaturstabila inneslutna byggkammare och extruders byggda i metall med utväxlade motorer och större kontaktyta mot tråden för snabbare/mer kraftfull matning och retraction utan risk att slira så kommer du en bit på vägen :)

Ett par bilder för inspiration:
Bild
Bild
jo, har sett den "kracken" steg i rätt riktning, dem är duktiga killarna, men de jag tänker på är mycket snabbare, tänker på luft kyld via slang/barriär m luft kudde/zon hotrunner(stänger när hotend står stilla, no ozze) då slipper man retract endast stanna o tex 3 färger i samma hotend med roterande mixer, andra hållet avstängd....
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du tänker dig alltså luftkyld via tryckluft, så långt förstår jag, Hotrunner är det väl per definition redan, iaf vad jag vet så är det benämningen för munstycken med inbyggd värme för tex formsprutor, så där får du förklara mer hur du tänkte dig avstängningen, är det någon liknande tanke som den Robox ska ha på sin skrivare? (http://www.cel-robox.com/) där dom kör med nålventiler (needle valves) för att stänga av flödet (kan man få ett dylikt riktigt lätt så man i övrigt kan använda en bowden-variant för att mata fram tråden med konstant tryck så tror jag stenhårt på att det är såna lösningar som är framtiden)

Jag tror själv mer på vatten än tryckluft för kylning, går att göra så extremt kompakta block för flera munstycken när man bara behöver en minimal kontaktyta med vattnet för att dra bort värmen och det fungerar bra även i uppvärmd byggkammare, jag och en bekant har designat en variant som vi tittar på att tillverka men det har stått lite stilla senaste månaderna pga att jag inte haft min cnc-fräs igång men den är nästan klar nu :)
https://www.makerspace.se/forum/threads ... yld-Hotend
Shunt

Inlägg av Shunt »

Om nån ids dela med sig med en ok Repetier configuration.h så skulle det uppskattas.
Mest för att det vore skoj att testa, innan jag blir för fast vid en Merlin.

Jag skriver ut rätt bra nu på Merlin (sen idag), största problemet nu är nog att ställa in extrudern att gå tillbaka tillräckligt mycket och snabbt vid rörelse. Det blir en del trådar när den hoppar mellan delar. Inte farligt, men en del.
Lite konstigt att den skriver ut ett perfekt, tätt, första lager om jag skriver ut en del, men kör jag ut samma del x2 i samma utskrift så blir avståndet på fyllnaden av första lagret ca hälften så tätt. Måste vara i min skalle va? :)

På den sämre sidan:
Alla låsmuttrar (slädarna och fästet för hotend) rallar upp. Får nog skylla på usla låsmuttrar från USA (än så länge).
Drivremmarna har sträckts ut, men gick bra att fixa. Hade en del att gå på.
2 av mina Steppers dog inom loppet av nån timme. Som tur är fick jag 5 i paketet, och min brorsan har börjat samla på sig för en egen skrivare, och han fick 5st också, så... jag var igång igen rätt snabbt.

Fixade egen "låsning" av glasskivan. Rätt nöjd med tanke på att jag aldrig riktigt kört med SCAD förr.
Untitled.png
Tyvärr är rundningen 1mm (max) för kort, så den låser fast skivan riktigt bra, men den går fortfarande snurra på. :D
Men, man lär sig...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Kul att det går framåt!

Du kan få min Configuration.h till Repetier. Stoppa in den i
http://www.repetier.com/firmware/v091/ annars är det lite väl kryptiskt.
Följ http://www.repetier.com/documentation/r ... z-probing/.
Var vaksam på att det som står i eeprom-et gäller, inte det som står i Configuration .h.
G32 S2 för att levvla. Men tycker du att Marlin funkar bra för dej så är det kanske tveksamt värde i att byta till Repetier, det är en hel del meck och nytt.

Jag har också börjat få problem med retracten och jag ser att slangen dras fram och tillbaks flera millimeter vid anslutningen till extrudern, jag har börjat googla efter bowden clamp för att se om det går att hålla fast slangen lite bättre. Men jag tyckte jag hade rectracten att fungera väldigt bra för nån dag sedan, 60 mm/s och 8 mm sträcka. Wipe on retract hjälper också till. 190 grader och alltid fläkt. Med Marlin hade jag problem med accelerationen som jag sätta så lågt som 30 mm/s2. Lyssna efter om extrudermotorn kuggar över vid retract. Repetier verkar ha tagit bort det problemet för mej.
Men om det bara är trådar och inga blobbar, då tänker tänker jag på hög temperatur.

Det du skriver om fyllningen med en eller två prylar, då tänker jag att första lagret kanske blir olika tjockt beroende på placeringen på bordet. Har du kört med autolevellingen i jcrocholls Marlin ska det inte vara något problem, så ja det verkar märkligt. Det är förresten en sak att nämna, Repetier kräver att geometrin är rätt så att hot-enden har samma avstånd till bordet både i mitten och på kanterna, justera DELTA_RADIUS.

Jag har fått efterdra alla skruvar. Det blir gänglåsning om det händer igen.

Fästena till glasskivan ser helt okej ut, snyggare än min maskeringstejp :)
Shunt

Inlägg av Shunt »

Tackar, ska kika på filen.

Får inte autolevel att fungera på min, den envisas att försöka dra ner Z-axeln förbi endstoppen och lägre än Z0 av någon anledning.
Nåja, glasskivan är plan så funderar på att plocka bort proben.

Ska även titta på andra program än Pronterface. Det fungerar, men den kan på nåt sätt skicka skrivaren utanför området som är satt i firmware, vilket jag inte gillar.

Jag har inte hunnit titta på Cura än, återigen en massa inställningar som ska fixas.

Det är som alltid tid som saknas. Ska skriva ut mina rättade fästen, samt nån lösning för att köra med öppna drivremmar (finns en del att välja mellan), sen har jag ett par andra idéer. Som lite bättre kylning, större glasskiva osv... nån hållare för plastrullarna kanske, lite dumt att köra med den liggande på bordet. :)

Har inte ens hunnit titta på min RAMPS än, om dioden sitter där. Som det är nu gör det inget om jag måste ha USB-kabel (och dator) på plats, men förr eller senare vore det trevligt att kunna skriva ut direkt från SD. Även om jag måste dra ström till Arduino Megan också.

Verkar som jag får 2 nya Steppers, lite svårt när de behärskar mindre engelska än min systerdotter, och det tar ett dygn per meddelande. :)

Har någon testat nån av de mjukare plasterna som ger en mer gummiliknande utskrift? Funkar det utan hotbed?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Autolevellingen på repetier har varit upphov till mycket frustration och repor i hårsprayen...
Ibland känns det som repetier gör som den vill. Har den väl misslyckats med levellingen så är koordinatsystemet helt uppåt väggarna och den kan gå vart den vill. Det är kanske det du ser. Jag har nu en rutin som jag alltid följer, när jag startar eller om det behöver levellas om.

Endstopp-avstånden är uppmätta med
G28
G131 ; I hemmaläget
Ställ samma position på tornen
G132 ;Mät skillnad
La in dessa värden i DELTA_X,Y,Z_ENDSTOP_OFFSET_STEPS i Configuration.h
Sen rör jag inte de mer.

Vid behov av levelling:
M502 ; Använd värden från Configuration.h, inte EEPROM
M500 ; Värde in i EEPROM-et
M322 S2 ; Nolla autolevellingen
M322 ; En gång till
G28; Hem
G1 Z50; Börja nära bordet
G32 S2 ; Levellela
Klart. Möjligen kan man skippa M502 och M500 men vill bara ha det att funka.
Sen är det bara att skriva.
Z_PROBE_HEIGHT måste iofs vara rätt ställd, avstånd mellan probe och munstycke.
M205 listar eepromet, ändra Z probe height med M206 T3 P808 X4.5 exempelvis. Möjligen måste man levella om för att det nya måttet ska gälla (inget M502 då). Du kanske vet detta redan och är bättre än mej på att hitta sån info, annars skriver jag det här för det var klurigt att hitta.
Förhoppningsvis går det att strömlinjeforma detta när jag känner mej säker på hur det fungerar.

http://www.thingiverse.com/thing:121832 har jag med skarvad rem. Fungerar suveränt.

Har själv inte hittat riktigt tillbaka till rätt inställning för retracten, måste byta slanghållaren vid extrudermotorn.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Tack hawkan, grym guide. :tumupp: :tumupp:
Den är utskriven och uppsatt vid min printer!
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ikväll gick jag tillbaka till jcrocholls Marlin. G28 följt av G29, sedan bara printa.
Ja helt klart skriver Repetier mjukare, utan knottror och så låter det som en Atari:)
Men jag fick inte till retracten trots bland annat samma inställningar som i Marlin.
Och sedan började munstycket köra i utskriften och motorerna kuggade över
utan att jag begrep varför.
Nä, nu vill jag skriva ut prylar och det gjorde Marlin direkt.
Som den här. Jag labbade med retractens hastighet och acceleration
och det finns därför några blobbar.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Har inte testat Repetier än. Det får bli nån dag med mycket tid (och då Marlin är så intrimmad den kan bli).

Eftersom Marlin fungerar, så behöver jag nog bara trimma in de sista värdena (retraction av extrudern) och ev. sänka utskriftstemperaturen lite. Eller mer fläkt. Jag behöver ligga på runt 215° för att första lagret ska sitta bra, sen räcker 185° utmärkt. Men även vid 185 så vill det droppa ut plast, så ska nog prova gå lägre.

Men när jag testade lövgrodan, så lossnade "frambenen" hela tiden, och när den började med magen så var den så mjuk att den guppade.

Ska följa din guide få se, har nog rätt mått på allt. Däremot känns det lite som att jag kör en mix av jcrocholls Marlin och Erik Zalms.

Funderar på att skriva ut 3 http://www.thingiverse.com/thing:117987 , men jag skulle vilja ha en smalare modell där remmen bara går rakt igenom. Ska väl inte vara så svårt att fixa scad-filen bara jag orkar gå igenom den.
Varit småfebrig sen nyårs, så intrimningar och beräkningar har stått rätt still. :)
Ska jaga nån hållare för plastrullarna också.

Och beställa nån av de mjukare plasterna få se. Vore kul med mer gummikänsla i vissa utskrifter.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Happs. Skrivaren helt ihopbyggd, nätadaptern kom hem och datorn blev stulen i ett inbrott.
Så nu ska jag börja om med all mjukvara? Någon som har lust att dela med sig av fungerande dito till en standard Mini Kossel med Z-probe?
Finns de senaste sidorna trettioelva olika förslag, men ingen helhet någonstans..?!

Jag har Marlin inlagd på Arduinon nu, så det är kanske enklast? Men vad för slicer ska jag ladda ner (hade Slic3r men hann ju inte prova)? Program för att skicka filen till skrivaren? Vad funkar bäst?
Skriv svar