Ide om ljudsystem koncept.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Ide om ljudsystem koncept.

Inlägg av danei »

Jag funderar på om man kan sätta upp en liten dator (R-pi kanske) med en trave USB ljudkort eller motsvarande. Så att man kan få ut ljud till flera olika rum. Ljudströmmen ska kunna vara olika eller en synkad ljudström från en källa. Källan ska primärt vara en lokal fil server, men web radio och en CD spelare skulle också vara bra. Styrningen skulle kunna vara via ett WEB-interface som man kan komma åt via både den stationära burken och Androidenheter. Så en hemsida som kan skicka valfritt ljud till valfri utgång. Är det någon som vet om det finns något liknande, kommersiellt eller DIY. Spontant tycker jag inte att det borde vara varken dyrt eller svårt, men det ska ju göras av någon.
zealotry

Re: Ide om ljudsystem koncept.

Inlägg av zealotry »

Finns flera varianter, själv använder jag squeezebox som logitech utvecklat men nu drivs open source. Finns på flera plattformar, funkar helt ok! Jag har en squeezebox touch (mediaspelare från logitech) i vardagsrummet och i köket låter jag en gammal android-telefon emulera en squeezebox-enhet. Sen kan man synka musiken eller spela olika på dom olika enheterna, jag kör mest spotify eller radio men att spela från ett musikbibliotek någonstans i nätverket går också. Styrs från app på telefonen eller webinterface på PCn..
superx

Inlägg av superx »

Ska ljudströmmarna vara synkade är det nog enklare med ett ljudkort med många utgångar.

Själv använder jag Sonos för detta hemma. Funkar superbra! Det är säkert inte jättesvårt att göra något som du beskriver som funkar, men jag har en känsla av att det krävs mycket jobb för att ta det från "funkar" till "användbart".
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är säkert ett bra system, dock med en prislapp som ligger något högre än vad jag tänkt mig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hittade den här när jag sökte runt lite. Inte exakt vad jag letade efter, men inte så långt ifrån.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har fått tummen ur och börjat försöka sätta upp en system. Men det går inget bra. När jag väl insett att min kinesiska apple kopia till 'USB laddare var en stor orsak till problemen går det bättre.

Men hur får man fart på nätverket i rasbian? När man söker verkar det som att det normalt sett ska funka rakt av.
Det är en ethernet anslutning via en router med DHCP och sedan adsl. Jag är helt ny på linux så jag har inte testat just något alls. Någon som kan ge tips på låg nivå?
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

[quote="danei"]text [quote]

Koden här kommer aktivera hot-plug för din eth port.. har du inte WLan inkopplat i USB så bör porten heta eth0 - kör denna koden först io din terminal
/etc/network/interfaces
auto eth0
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp

du har en adress? terminal -> ifconfig
har du testat att pinga routern?
har du testat fasta adresser?
testa att byta kabel
samt kolla ifall routern detectar hallonlådan

för att köra dhcp/static på hallonLinux
skriv i din terminal först

cat /etc/network/interfaces

som svar får du
iface eth0 inet dhcp
eller
iface eth0 inetstatic
beroende på vad lådan är inställd på.. men för att välja så skriver du:
#sudo nano /etc/network/interfaces
#iface eth0 inet dhcp
eller
#iface eth0 inet static

sidan nedanför går igenom det lite mer

lektyr:
https://wiki.debian.org/NetworkConfigur ... _Interface
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tack för en radda bra tips, jag ska rota vidare när tillfälle ges. Jag återkommer i tråden när jag testat.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om du använder senaste rasbian så ska det fungera rakt av med ethernetporten, du ska även kunna ansluta mot den direkt med ssh.
Sedan bör du döda "raspi-config" processen (kanske inte nödvändigt?) och köra "raspi-config" från terminalen som root.

Har du bekräftat att den bootar som den ska?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo då den botar som den ska, vad jag vet. Jag ska testa ping och det andra som Poke tipsade om med till att börja med.
Nu sover barnen så att jag kan försöka få liv i den.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Poke: Nu har jag testat lite.

Försöker jag köra "/etc/network/interfaces" så svarar den med "permission denied"

Kör jag "cat /etc/network/interfaces"
så får jag svaret:
auto lo

iface lo inet loopback
iface eth0 inet dhcp

allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
wph-roam /etc/wpa_pupplicant/wpa_supplicant.conf
iface default inet dhcp

Ping funkar inte, den saknar nätverks kontakt.
jag har bytt nätverkssladd med en annan dator som funkat både innan och efter. Routern indikerar ingen kontakt med min pi.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

Aa sorry, du bör skriva sudo före :)
Sudo är en kod som gör att du arbetar i admin läge

#sudo etc/network/interfaces
#auto eth0
#allow-hotplug eth0
#iface eth0 inet dhcp

Lo är din local machine 127.0.0.0 den finns alltid med:)
Senast redigerad av Poke 3 januari 2014, 23:05:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

Kör en ifconfig med och posta svaret här, börjar få känslan att din ethport inte fungerar korrekt (har hört fall där 1 lina på porten är dåligt löddad)

Du har kollat så att din led på hallonlådan inte lyser va? Du har en Lnk samt en 100 led till höger om din port. Lyser dessa?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

superx skrev:Ska ljudströmmarna vara synkade är det nog enklare med ett ljudkort med många utgångar.
... eller åtminstone modda USB-ljudkorten så att alla använder samma klocka.

Ett alternativ till det är att hänga på elektroniskt styrda analoga switchar som gör att ifall man lyssnar på samma ljud i flera rum så går det genom samma USB-ljudkort. 4051 kan kanske vara en bra krets. Du lär ändå vilja ha nån slags bufferdrivkrets på varje ljudutgång om du ska dra signalkablar flera meter, det som är inbyggd i USB-ljudkort, speciellt de billigare, är väl ändå inte sådär jättebra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Poke skrev:Kör en ifconfig med och posta svaret här, börjar få känslan att din ethport inte fungerar korrekt (har hört fall där 1 lina på porten är dåligt löddad)

Du har kollat så att din led på hallonlådan inte lyser va? Du har en Lnk samt en 100 led till höger om din port. Lyser dessa?
100 dioden lyser
Lnk dioden lyser med knapp märkbara blink i bland.

Det skulle kunna förklara varför jag inte lyckades med min XBMC instalation när jag köpte den för länge sedan. Den skulle ansluta till nätverket men lyckades inte. Jag ska kanske skaffa WiFi adapter.
Skriv svar