Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstår?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johanw42
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2014, 05:22:28

Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstår?

Inlägg av johanw42 »

Försöker förstå vad C4R gör i bifogat schema, någon som har ett förslag?

Motorn M4 har dubbla anslutningar, hög respektive låg hastighet.
C4S och C4D väljer om motorn skall gå höger eller vänster varv.
C4V ansluter hög hastighet.
C4L ansluter låg hastighet.
C4F styr bromsen.
Men vad gör C4R?

Hela maskinen är byggd i Italien, så allt jag har är på italienska, faserna benämns tydligen R-S-T.
Har både provat praktiskt och hittat vad S,D,V,L och F betyder. C är "kontaktor". Vad R betyder vet jag inte, används inte på någon annan plats i hela maskinen.
Följer man anslutningarna för t.ex C4L så blir R-S-T till U-V-W mot motorn, enkelt.
Men C4R ansluter endast R och S mot U och V. Dvs den ansluter bara dom två första faserna..

Någon som har några idéer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8426
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av SeniorLemuren »

Det verkar som att den har med bromsningen till motorn att göra. Så länge motorn snurrar så genereras det en spänning som är kopplad till bromsen via C4R.
Joe
Inlägg: 1810
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av Joe »

Ta ett kort på schemat där spolen C4R är utritad.
johanw42
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2014, 05:22:28

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av johanw42 »

C4R är en kontaktor av exakt samma typ som C4V, L, S, D och F.
3 poliga kontaktorer med 24V AC spolar samt hjälprelä för återmatning av positionen.
Det finns inga spolar, kondingar eller liknande i skåpet.
Bifogar en bild på skåpet...
På C4R går det att se att det endast används 2 av 3 poler..

För att köra motorn måste man släppa bromsen genom att dra C4F.
Välja riktning med S eller D. Och sen dra V eller L för hög eller låg fart.
Så F+S+L ger lågvart uppåt.
Har provat att kort trycka in F+S+R, ger bara ett brum i motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bittämjaren
Inlägg: 219
Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
Ort: BORÅS

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av Bittämjaren »

C4R kan ha bromsfunktion i motorn vid högre varvtal för det är bara 2 faser inkopplade till motorn från denna kontaktor. När är den till ? Och är C4V till samtidigt ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av Walle »

Av ren nyfikenhet, vad är det för maskin?
johanw42
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2014, 05:22:28

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av johanw42 »

Maskinen är en palleterare, den ska stapla kartonger på pall.

Tyvärr är PLC,n död så kan idag bara köra motorerna genom att helt enkelt trycka in kontaktorerna. Planen är att få in en ny PLC.
Har fått fason på det mesta i maskinen och hur dom tänkt att den ska fungera, men just C4R är ett litet mysterium..
PLC,n är en Telemecanique TSX47. C4 signalerna sitter på fjärde kortet (slot 3) och är ett TSX-DST-1635, utgångar 0,1,2,4,5,E används för C4x.
Med maskinen kom det en utskrift av ladder koden, ca 90 sidor utskriven på en matris printer...
Någon kanske har en aning om hur dessa fransmän har namngivet sina in och utgångar, minnen osv, då kanske jag kan hitta någon relevans till när C4R utgången blir aktiv.

Motorn som C4x styr sitter längst upp till vänster på bilden och driver "hiss bordet" upp och ner.
Bordet har motvikter så även om man släpper bromsen så står det still, när det är tomt. Men sen lastar man på typ 150Kg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av Kjelle »

Är nog en mjukbroms innan den riktiga bromsen slår till.

Kanske är det lika bra och byta till frekvensstyrning om du skall göra ett så stort jobb som och byta PLC.

Ser att det är en kedjedrift och det skadar inte med mjukstart/stopp som en frekvensare erbjuder.

Kjelle
Senast redigerad av Kjelle 3 januari 2014, 13:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av Magnus_K »

Finns det chans att få en sidan scannad och upplagd här?
Har inte egentligen inte en aning men det "känns" som om Italienarna skulle vara bland dom sista att införa en standard på namngivning av utgångar...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35300
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av säter »

Om vare sig C4S eller C4D är dragen, (vilket de inte borde vara när man stannar), finns ju ingen matning till bromskretsen.
Därför måste nästan bromsen matas generativt från den roterande motorn.

Har du någon ritning där spolarna är utritade?
johanw42
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2014, 05:22:28

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av johanw42 »

Bromsen är inte elektriskt, det är en mekanisk broms.
C4F släpper den mekaniska bromsen när man drar kontaktorn till. Är det ingen matning på maskinen så är bromsen till.

Så vad jag tror dom har tänkt sig när den ska gå uppåt med full last.
1: Aktivera riktning med S, och starta motorn med L
3: Vänta några mS, bara så att motorn tar över lasten från bromsen.
4: Slå från bromsen genom att dra F
5: Vänta typ 3-400mS eller i den storleken..
6: Växla från L till V, dvs hög fart.
7: Kör en given tid, något kortare än när den borde vara framme. Alt om en fotocell kan indikera "nästan framme".
8: Växla ner till V från L igen, låg fart
9: Vänta på att givaren/fotocellen säger "framme"
10: Slå till bromsen och stanna motorn genom att släppa S/D, L och F.
Om sträckan man vill köra är relativt kort så kan man skippa högfarten.
Kör man neråt så kan man troligen skippa att stega upp från låg till hög och bara köra hög fart direkt..

Fixar en pdf med första sidorna från koden..
Tror mest det en en fråga om att förstå hur Telemecanique (som är franskt, och dom älskar ju att gör allt på eget sätt) namngivet sakerna i sin PLC..
johanw42
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2014, 05:22:28

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av johanw42 »

Här är första sidorna av koden.
Utskriften är inte den bästa efter alla år..

Har inte sett några spolar någonstans i skåpen.
Tar ned en bild på motorskylten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2632
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av ajje »

När folk efterfrågar spolar så menar de dragspolarna på kontaktorerna.

De vill se om de är direkt anslutna till plcn eller på något vis förreglade mot andra kontaktorer.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 457
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Forsa
Kontakt:

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av BallInPlay »

Bilden med kontaktorerna, det är inte så att kontaktorn till vänster om C4D är den som är C4S ?
johanw42
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2014, 05:22:28

Re: Skum italiensk styrning av 3-fas motor, någon som förstå

Inlägg av johanw42 »

Ahh :-)
Spolarna på kontaktorerna är 24V AC och dras direkt av PLC,n utan några mellan led.
24V AC matningen kan globalt slås på/av från PLC,n via ett huvud relä.
Finns ingen schema på det men har följt trådarna i skåpet hyfsat långt.
Utgångarna på PLC,n är reläer max 0.5A om jag inte minns fel.
På L-V-R verkar dom ha satt någon form av för regling med hjälp av extra hjälpreläer uppe på, är inte säker på vad dom egentligen gör så får följa dom sladdarna när jag är vid maskinen nästa gång.

C4D/C4S. Stämmer, det är kontaktorn till vänster om C4D som är S, inte till höger.
På S till vänster sitter utgångarna som R-S-T och på D till höger sitter dom som T-S-R.
Ritade på bilden från minnet och den lätt svaga text som syns på märkningen.
Skriv svar