Beror väl på om den hörbara varvtalsökningen kommer från motorn eller från spindeln? Slirar det så bör motorhastighet vara konstant medans chuck/spindel ändrar hastighet...
Sant, men om tachon sitter på motorn så "kan det ju inte" vara motorn man hör ändra varvtal eftersom tachospänningen visar att varvtalet är konstant. Man hör varvtalet ändras men tachon säger att det inte är motorn - alltså måste det vara spindeln som ändrar varvtal och därmed är det något i kopplingen mellan motor och spindel som slirar.
Om det nu inte är nåt extremt konstigt som att något elektriskt fel gör att tachospänningen lastas ner, vilket såklart "ser ut som" att motorn sackar, varpå drivaren trycker på mer för att hålla det nu fiktiva varvtalet konstant men det låter ganska osannolikt.
Tachometern sitter direktmonterad på motorn.
Sedan är det remtransmission till den 4-växlade växellådan.
Pulsgivare för matning/gängning är kugghjulsdriven 1:1 från spindeln.
Det är svårt att avgöra om det enbart är spindeln som sackar.
Jag skulle tippa att det är mest bearbetningsljud man hör.
Jag ska filma lite när jag kör, då hörs nog ljudet.
Jag håller med om att det lutar mot slirande remmar.
Man tycker det borde höras något slirljud, typ att det skriker.
Det gör det inte.
Klart skillnad i varv, har du inte möjlighet att kolla med optisk varvräknare för att se hur mycket den tappar? Har detta kommit 'bara så där' eller är det nåt som krupit successivt?
Tachon indikerar en varvtalsändring på mindre än 1% så jag tror inte att det är motorn som sackar.
I brist på lös tachometer: Om din multimeter har ett läge för att mäta frekvens (eller om du har en frekvensräknare eller ett oscilloskop) så kan du mäta på en av kanelarna från enkodern (den var väl mekaniskt kopplad till spindeln och inte motorn?) Då ser du vad som händer med spindeln.
Om du mäter frekvens med multimetern kan det vara värt att kolla upp hur hög frekvens den klara och vad du borde få vid aktuellt varvtal - bara så man inte lurar sig genom att försöka mäta nått som instrumentet inte klarar.
Multimetern verkar klara 20kHz.
Men jag borde väl kunna mäta på pulsen som kommer en gång per varv?
Tyvärr har jag ingen mer grovsvarvning för tillfället, så vidare felsökning får bero ett tag.
Jag tror allt mer på slirande remmar.
Jag har slut på remspray, var köper man sådant nuförtiden?
Biltema?
Däremot har jag ett annat intressant fel på revolvern.
Det tar vi i en separat tråd.
Jag ska se om min kamera duger till att fota elritningarna.
Utan dessa blir diskussionen meningslös.