Lämna in den till en vitvarureparatör, du skall INTE grejja med den själv, då dessa maskiner är livsfarliga om man gör fel, och som amatör gör du garanterat fel.
De förstår jag också men är inte värt att lämna in nått som har ett värde av några 100a får labba vidare om ingen har något tips.
Håller man ett ISOLERAT verktyg för att kunna höra vart ljudet uppkommer så är de typ tyst från magnetronen och trafon, tror mest på att någon plåt kommer i självsvängning.
En mikrovågsugn är en elak sak, dels får du mikrovågor från magnetronen som kan få vätskan i dina ögon att koagulera omgående (vilket inte är så jävla bra om du vill kunna se), och transformatorn ger en spänning på 2200v cirka 1000mA ut, vilket är nog för att döda dig trettio gånger om.
Att få en stöt av 230v är inte skoj, att få en kyss från en microvågstrafo är ännu mer livsfarligt.
För att inte tala om att kondensatorn i en microvågsugn kan ge dig en helvetisk kyss även en timme efter att micron stängts av, det sitter en 1mOhm resistor i den som ska förhindra att den håller laddningen, men resistorer dör. Jag lärde mig detta den hårda vägen, fick ett brännsår på pekfingret och ett på handleden av strömmens väg, och ett par blodiga knogar från när jag ryckte åt mig armen och slog i chassit, detta var en kvart efter att jag dragit ut sladden.
Ta det varligt runt mikrovågsugnar, de är de farligaste maskiner vi har i våra hem.
Men man KAN reparera dem, de är inte jättesvåra att laga heller.
Se bara till att;
1, Sladden är utdragen när du fifflar med den.
2, Innan du rör något över huvud taget, kortslut kondensatorn med en isolerad spetstång, (eller ett gem du tejpat fast i ändan av ett plaströr)
Se till att det är den elaka kondensatorn du kortsluter och inte filterkondensatorn, den elaka kondensatorn är stor, av aluminium och har en fyrkantig diod som går ner i chassit.
Vad en mikro gör mikrovågor med:
MOT (trafon)
Magnetron (med magneterna, pekar in i kok-kammaren)
Högstpänningskondesatorn
Dioden
En mikro av din typ är binär, alltså, antingen producerar den full effekt mikrovågor eller ingenting, du kan höra cyklerna på brummet.
Felsökning:
Först kan du börja med att spänna alla skruvar och peta runt på allt, inget ska sitta löst. Kolla att det inte sitter någon liten metallbit som fastnat på magnetronens magneter.
Notera sen var alla sladdar sitter. Ta en bild, eller flera.
Koppla loss de två trådarna till magnetronen och isolera, de får absolut inte nudda varandra. Kör micron. - Låter det fortfarande? - Då är det inte magnetronen.
Låter det fortfarande - koppla loss högspänningssladden från trafon, det är den som sitter mitt på den trådhärva som har flest lindningar. Isolera den. - Låter det fortfarande? Då är det inte trafon.
Jag sätter en god slant på att det är antingen kylflänsarna eller inuti magnetronen (vilket betyder att du är körd i det senare fallet)
Öppna INTE magnetronen, den måste vara helt intakt, annars är den inte RF-tät (se stycket om grillade ögon).
I min gamla mikro fick jag ett liknande ljud, dock inte fullt så kraftigt.
Det var en tejpad sladd som lossnat så att tejpbiten lade sig mot kylfläkten.
Ibland är det lätt att laga.
Adder skrev:De förstår jag också men är inte värt att lämna in nått som har ett värde av några 100a får labba vidare om ingen har något tips.
Håller man ett ISOLERAT verktyg för att kunna höra vart ljudet uppkommer så är de typ tyst från magnetronen och trafon, tror mest på att någon plåt kommer i självsvängning.
isolerade verktyg är inte isolerade för de spänningar som.förekommer i en mikrovågsugn. dessutom riskerar du skada vågledaren så kör du ut massor av mikrovågsenergi ( inte så troligt men inte omöjligt)
det är inte omöjligt att problemet är lätt fixat men om du måste fråga så...
Adder, lägg en äggvita i mikron och kör en stund. Kolla sedan på äggvitan så ser du hur insidan av dina ögon ser ut om du råkar göra nåt fel med ditt labbande.