Koppla in fibernät

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: koppla in fibernät

Inlägg av mrfrenzy »

Det går utmärkt att köra 1Gbit/s på CAT5e upptill 100m, och 10Gbit/s på korta sträckor.
Ser ingen anledning att dra CAT6 eller fiber i fastighetsnät än på många år.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En fördel med fiber är att man kan använda samma kanalisation som elen. Det kan vara en fördel i befintliga hus. Men det är ju inte en fördel att det är just fiber.
Josasp

Inlägg av Josasp »

mrfrenzy skrev:Det går utmärkt att köra 1Gbit/s på CAT5e upptill 100m, och 10Gbit/s på korta sträckor.
Helt rätt, men jag rekommenderar alla att dra CAT6 när det ska dras.
Bästa förklaringen är egentligen "varför inte", priset är nästan den samma.

Arbetskostnaden är ändå dyrare än kabeln, dra CAT6 kostar ju inget extra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Varför ska man dra 1.5mm2 FK till eluttagen när 2.5mm2 kostar nästan samma? Arbetskostnaden är ju den stora delen.
Tänk om det i framtiden kommer brödrostar som drar 3000W, bäst att vara framtidssäker!

Om alla resonerade så skulle elinstallationerna bli onödigt dyra, och det skulle slösas en massa koppar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev:Det går utmärkt att köra 1Gbit/s på CAT5e upptill 100m, och 10Gbit/s på korta sträckor.
Ja visst, men hur vanlig var CAT 5e för 10 år sen? Visst fanns den, men användes den? Jag undrar om man ens drog CAT 5 i fastighetsnät för 10 år sen? I kontorsfastigheter kanske det användes, men för bredband i flerfamiljshus?

Det är det jag menar, drar du CAT6 idag så visst funkar den bra NU. Och några år framåt. Men hur länge är den konkurrenskraftig? 10 år? 15 år? 20 år?
Josasp

Inlägg av Josasp »

mrfrenzy skrev:Varför ska man dra 1.5mm2 FK till eluttagen när 2.5mm2 kostar nästan samma? Arbetskostnaden är ju den stora delen.
Tänk om det i framtiden kommer brödrostar som drar 3000W, bäst att vara framtidssäker!

Om alla resonerade så skulle elinstallationerna bli onödigt dyra, och det skulle slösas en massa koppar.
Jag skulle dra 2.5mm2 FK om priset var nästan det samma ;)
Brödrostar kan då utan problem dra 3kW, beror bar på hur många man har :)

Har min lägenhet avsäkrad på 60A, men då är det här Thailand med :vissla:

Gigabitnät är på intågande, då ska det vara CAT6.
Tänk själv om 60A avsäkringar var på ingång; då skulle man nog dra grövre än 1.5mm2 FK 8)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev:
Ja visst, men hur vanlig var CAT 5e för 10 år sen? Visst fanns den, men användes den? Jag undrar om man ens drog CAT 5 i fastighetsnät för 10 år sen? I kontorsfastigheter kanske det användes, men för bredband i flerfamiljshus?

Det är det jag menar, drar du CAT6 idag så visst funkar den bra NU. Och några år framåt. Men hur länge är den konkurrenskraftig? 10 år? 15 år? 20 år?
Den dag vi behöver vi mer än 10Gb/s så känner jag att jag passar.

Frågan är för mig hur mycket billigare är det att dra opto med kontaktering inberäknat än vad det blir med kat6?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det drogs CAT5e för 10 år sen. T.o.m vårt lokala snåla stadsnätsföretag som inte ens äger en OTDR för att mäta sina fibernät drog CAT5e då. ;)

CAT6 kan väl vilken tjomme som helst som vet vad han pysslar med kontaktera. Behöver ju inte ens ett Krone-verktyg om man köper rätt jack.
Fiber kräver en del investering så timpenningen för en fibergubbe blir en del.

Vill man få sig en TP-kabel dragen från källarnoden här till sin lägenhet med ett RJ45-uttag på väggen och kryssar i det på pappret tar de 3500kr för detta. Jag gjorde det själv och betalade noll. Till dem alltså. Det jag la ut var meterpriset på CAT6 och ett uttag. Enda nackdelen är ju att de då inte driftar den lilla snutt mellan källare och lägenheten, men det känns inte som någon risk.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ensten skrev:en asynkron överföring som inte ger samma hastighet upp och ner.
Ursäkta ordmärkandet, men asymetrisk är väl rätt ord här. Asynkron betyder däremot att mottagarens och sändarens klocka inte alltid är synkroniserade...
Nerre skrev:
MadModder skrev:Det blir lite jobbigt om det gått av där blåstuben slutar...
Ok för att sannolikheten inte är så stor, men nog är det värre om en CAT6-kabel går av? En ny fiber går väl relativt snabbt att blåsa i?
Fast kopparkabeln är ju lättare att skarva. Får man tag på änden (hej pincett) och har några centimeter till godo att dra i i andra änden så lär man kunna få på en skarv.
Nerre skrev:Om 5 år gissar jag att 100/100 kommer anses vara "normalt" bredband och en inte försumbar mängd användare kommer att vilja ha 1 Gbit/s in till hemmet. Då börjar kopparkabeln få problem. Visst, nya installationer som är gjorda senaste åren kommer väl vara dragna med CAT6, men alla de installationer som gjordes med CAT5 för 10 år sen kommer antagligen få problem. Där måste då en massa kablar bytas ut... Och att byta ut flera kilometer CAT5 mot CAT7(?) blir en rätt dålig förbättring i förhållande till kostnaden för arbetet.
"Stambyte" för bredbandet är väl nåt vi lär få räkna med i framtiden.

Men å andra sidan så går det ju att köra 60 megabit på vanlig telefonkabel med ADSL/VDSL så det är väl inte otänkbart att det kommer nya tekniker för att köra högre hastigheter på lokala CAT5-kablar den dag vi står med zillioner fastigheter med sådant kablage och behov av 10-gigabit eller liknande.

För övrigt så är det bara en sak vi kan vara säkra på - och det är att vi inte vet hur framtiden ser ut.

En gång i tiden var koaxnät det hetaste, nu är TP vanligt och fiber anses vara det "bästa" rent tekniskt. Visst, det är väl ingen större sannolikhet att det dyker upp någon ytterligare ny teknik men vem vet vilken av dessa befintliga tekniker som kommer gälla i framtiden?
danei skrev:En fördel med fiber är att man kan använda samma kanalisation som elen. Det kan vara en fördel i befintliga hus. Men det är ju inte en fördel att det är just fiber.
Det finns signalkabel vars isolering är godkänd för att dras tillsammans med enkelisolerade ledare som har spänningne 230/400V.
mrfrenzy skrev:Varför ska man dra 1.5mm2 FK till eluttagen när 2.5mm2 kostar nästan samma? Arbetskostnaden är ju den stora delen.

Vattenkokare 3000W :wink:
Den lär bygga på att säkringarna är tillräckligt tröga. 1,5mm2 tål garanterat 3kW under så lång tid det tar att koka upp en skvätt vatten.

Sidospår: Vissa kabeltyper som man ibland kan tänkas vilja ha är så dyra att det blir billigare att "slösa" med en "onödig" kabel. Exempelvis är det svårare/dyrare att köpa 230/400V-kabel utan gulgrön/skyddsjord förutom i de små dimensioner som används till t.ex. lampor och liknande. (Kabel utan gulgrön är t.ex. perfekt till strömbrytare - och skulle man vilja använda en dubbel trappbrytare ihop med de vanligt förekommande utanpåliggande kablarna så går man bet. Det finns femledare men då är en gulgrön och med bara fyra ledare så åker man dumt nog på dubbla kablar för en dubbeltrapp.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Sidospår: Vissa kabeltyper som man ibland kan tänkas vilja ha är så dyra att det blir billigare att "slösa" med en "onödig" kabel. Exempelvis är det svårare/dyrare att köpa 230/400V-kabel utan gulgrön/skyddsjord förutom i de små dimensioner som används till t.ex. lampor och liknande. (Kabel utan gulgrön är t.ex. perfekt till strömbrytare - och skulle man vilja använda en dubbel trappbrytare ihop med de vanligt förekommande utanpåliggande kablarna så går man bet. Det finns femledare men då är en gulgrön och med bara fyra ledare så åker man dumt nog på dubbla kablar för en dubbeltrapp.
Det finns faktiskt 7 ledare både som 1,5 / 2,5 kvadrat.
Används vanligen vid större DALI instalationer där man drar fram en 3 fas matning + 2 Dali trådar.

Ursäkta att vi är lite OT
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: Fast kopparkabeln är ju lättare att skarva. Får man tag på änden (hej pincett) och har några centimeter till godo att dra i i andra änden så lär man kunna få på en skarv.
Men hur bra går det att köra gigabit-hastighet på en kabel som är skarvad så?
Men å andra sidan så går det ju att köra 60 megabit på vanlig telefonkabel med ADSL/VDSL så det är väl inte otänkbart att det kommer nya tekniker för att köra högre hastigheter på lokala CAT5-kablar den dag vi står med zillioner fastigheter med sådant kablage och behov av 10-gigabit eller liknande.
Jag tror inte Shannon skulle hålla med dig...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tommy_Naseem skrev:Det finns faktiskt 7 ledare både som 1,5 / 2,5 kvadrat.
Används vanligen vid större DALI instalationer där man drar fram en 3 fas matning + 2 Dali trådar.
Dali?

(Jag känner till att det finns dessa kablar, men de är rätt svåra att hitta, speciellt om man är sugen på att först kolla i katalog på nätet och sen handla i butik på något ställe som säljer till privatpersoner)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:
MiaM skrev: Fast kopparkabeln är ju lättare att skarva. Får man tag på änden (hej pincett) och har några centimeter till godo att dra i i andra änden så lär man kunna få på en skarv.
Men hur bra går det att köra gigabit-hastighet på en kabel som är skarvad så?
Lika bra som vilken kabel som helst som vänder i en patchpanel eller så. Jag avser alltså en elektriskt sett vettig skarv, exempelvis (inte snyggt men elektriskt ok) att dra fram ett par centimeter av kabeln och klämma på en TP-kontakt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

MiaM skrev:
ensten skrev:en asynkron överföring som inte ger samma hastighet upp och ner.
Ursäkta ordmärkandet, men asymetrisk är väl rätt ord här. Asynkron betyder däremot att mottagarens och sändarens klocka inte alltid är synkroniserade...
Du har helt rätt, "my bad".
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Här är en intressant video om maximal bandbredd i fiberoptik. Se gärna hela filmen ...
Youtube
Skriv svar