Drip Feed samt liiitet bekymmer TNC155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ludde85

Re: Drip Feed samt liiitet bekymmer TNC155

Inlägg av Ludde85 »

persa skrev:Hittade detta på cnczone. Kanske samma som du redan hittat ?
(25-stifts kontakt TNC) - <9-stifts kontakt PC>

(2) - <2>
(3) - <3>
(4) - <8>
(5) - <7>
(6) - <4>
(7) - <5>
(20) - <6>

Verkar rätt om man tittar på denna sida:

http://www.camiresearch.com/Data_Com_Ba ... hor1155222

RS232 interface ska vara satt i mode "FE" via MOD-knappen

Vid blockwise transfer (drip feed) är det viktigt ange rätt ändelse på programnummer

program 123.H är ett dialogprogram
program 123.I är ett ISO-program
Det låter väldigt likt det inlägget som jag kopplade kabeln efter.. Någon som frågade om Drip Feed även där om jag minns rätt. Min kabel är kopplad som du skriver ovan.

Däremot så har jag inte hittat något val av FE/ME/EXT när jag trycker på MOD.. Det gör mig lite förbryllad...
persa

Inlägg av persa »

Jag har ingen maskin själv. Det jag har är en manual till TNC150. Hittade inte något i den om olika mode för RS232C. Men det kan bero på att när TNC150 var aktuellt så pratade Heidenhain bara om överföringar till/från deras magnetbandenhet. Då fanns det kanske bara ett mode

Med TNC155 kom blockwise transfer (drip feed) och då även behov att föra över program från något annat (som en PC). Troligen var det då dom olika moden kom. Men det borde ju stå något i en manual till TNC155 tycker man

Det här är nog som du säger något som den som själv kör från PC till TNC155 bäst kan hjälpa till med. Det finns flera på forumet som gör det, men det är ju helg ännu för dom flesta :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Här är en annan tråd som tar upp problemet.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=49030

Kolla med "fräsarn".
Han verkar köra mycket 3D med TNC-155.
fräsarn
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

parameter 223=1 - FE i tncserver, bara för blockwise transfer / drip feed
parameter 223=0 - ME i tncserver

Har ju gått över till framtidssystemet :D TNC410 men har kvar gamla maskinen som reserv så jag kollade lite.

TNC till PC
Min står också kvar på receiving file, när överföringen är klar tänds Abort-knappen. Då får jag trycka på den och välja ny mottagarfil mellan varje program
eller bara trycka ent igen på maskinen så fyller den på samma fil med ett pgm till.

PC till TNC
Står Transmitting medan den skickar och går sen över till "ready (waiting for request)" när det är klart.
persa

Inlägg av persa »

Hittade ett dokument om hur vissa parametrar ska vara ställda vid blockwise transfer med TNC155A/P:

Parameter 71 = 515
Parameter 218 = 17701
Parameter 219 = 16677
Parameter 220 = 279
Parameter 221 = 5382
Parameter 222 = 168
Parameter 223 = 1
Parameter 224 = 4

Hur man ändrar User-Parameters:

Tryck MOD
Tryck "pil upp"
Tryck "pil upp"
Tryck ENT
Bläddra i parametrarna genom "pil upp" eller "pil ned" och mata in nya värden vid behov
Tryck DEL
Tryck DEL

Skriv upp gamla värdena innan du ändrar om du behöver gå tillbaka av någon anledning
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Tackar för svaren Fräsarn och Persa, mycket användbart!

En fråga ang. "pilningen" till parametrarna...

Jag har tryckt på "mod" och pilat mig fram tills det står "användarparametrar", men när jag i detta läget trycker på "ENT" så händer absolut ingenting alls... Känns som att jag borde komma in i en parameterlista, men icke. Det är inte så att jag måste slå in nån kod i "KODNUMMER" som också kommer fram när man bläddrar bland MOD funktionerna innan jag kan komma åt parametrarna..?

Tack återigen!
persa

Inlägg av persa »

Inte enligt det dokument jag har. Men det kanske ändå behövs

Pröva med 123
fräsarn
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

MOD

pil upp

KODNUMMER = 95148

ENT

Gå ur listan med DEL
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Jävlar vad gött det är att få hjälp av folk som kan! Tackar och bockar som aldrig förr till er!
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Kontrollfråga bara;

Vid normal överföring ska parameter 223 vara 0, och inställningen i TNCserver ME?

Vid blockwise transfer ska parameter 223 vara 1, och inställningen i TNCserver FE?

Man måste alltså ändra parametern varje gång man ändrar överföringstyp?

Känns rätt, men vill bara kontrollera det.
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Problemet jag hade var att jag alltid fick trycka del på maskinen för att den skulle avsluta inläsning.
Men efter att jag lagt till ETX som avslutning så fungerar allt.
Jag behöver inte ändra några parametrar för att växla mellan program som ligger på dator eller på 155an.

Hitta lite mer info här
http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... interf.pdf
sidan 44.

Program end and program start
The control characters for "program end" and "program start" are defined in MP 71 (5010.0).
MP 71 (5010.0) LSB: Bit 0 - 7 = character for program end
MSB: Bit 8 - 15 = character for program start
For this example the standard values "ETX" and "STX" are used, i.e. MP 71 : 515
(program start) (program end)
15 MSB 8 7 LSB 0
STX (2) ETX (3)
2 * 256 + 3 = 515
For serial data transfer only the character for program end is transmitted (in our example
"MP 71 : 3" would be sufficient for "EXT").
Both characters, for program start and program end, are only transmitted with blockwise transfer
(in our example it would be "MP 71 : 515" for "STX" and "ETX").
To select the characters for program start and program end via MP 71, the RS-232-C must be set
to "ETX" mode.
In the "FE" and "ME" modes the control characters "STX" and "ETX are automatically set,
i.e. MP 71 must be 515.
In old control models (TNC 150; TNC 151 A/P; TNC 155 A/P) the machine parameter MP 71 is
always active.
fräsarn
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Man måste alltså ändra parametern varje gång man ändrar överföringstyp?

Ja

Jag har alltid gjort så iallafall, visste inte det gick på något annat sätt. floppens sätt kanske är bättre.
persa

Inlägg av persa »

Ludde85: 2 olika bud vad som ska stå i parameter 218 och 219 då. Mitt dokument är specifikt för TNC155A och TNC155P som var tidigaste varianterna på TNC155. Man kanske senare kom på att den andra inställningen på parametrarna (17736 och 16712) är mer fördelaktig ?. Du får väl pröva bägge

När du använder fräsarns kod kommer du då åt alla maskinparametrar eller bara de som kallas användarparametrar (max. 16 st.) ?. Kan hända att maskintillverkaren (Arboga) valt att inte specificera några maskinparametrar som användarparametrar och det därför är tomt för dig. Men med fräsarns kod så kommer du åt hela listan med alla maskinparametrar

Vilken version av TNC155 har du ?
Senast redigerad av persa 31 december 2013, 18:50:05, redigerad totalt 1 gång.
floppen

Inlägg av floppen »

Kanske skall lägga till att jag har en A ombyggd till B version.

Så om det kanske gör att det skiljer vet jag ej.
Ett annat tips, Om jag kommer ihåg rätt så kan du välja om du skall komma åt parametrar via MOD eller ej, Detta genom att sätta P "Polär" knappen när du matar in parametern.

Om jag kommer ihåg rätt så för att hämta hela programmet så när man står i programmeringsläge trycker jag på EXT och läs in alla eller det nummer programmet har.
För att hämta blockvis så står man istället i kör läge och trycker på EXT och sen läs in, Programmet kommer sparas i minnet så långt detta räcker men körda rader kommer skrivas över med nya allteftersom programmet körs.
Ludde85

Inlägg av Ludde85 »

Nu så har jag fått testa lite igen...

Jag vet inte vilken version av 155:an jag har. Kan man se det i systemet på något sätt...? Jag kanske har skrivit det tidigare, men jag kan inte hitta någonstans att ändra "RS232-INTERFACE" (mellan FE, ME och EXT) i själva TNC, inte via MOD-knappen iaf...

Hursomehelst, jag har ändrat parametrarna nu (dom flesta stog på 0). Körde under testet med följande parametrar:

M71: 515
MP218: 17736 (även testat med 17701)
MP219: 16712 (även testat med 16677)
MP220: 279
MP221: 5382
MP222: 168
MP223: 1
MP224: 4

Ställde in FE i TNCserver, tryckte på "programkörning Enkelblock", tryckte på EXT, Fick upp meddelande "Blockvis överföring" & "Programnummer = ?". Valde programnummer 1 (eftersom min fil heter 1.H), och tryckte ENT. Överföringen startade, raderna började rulla i TNCserver, men jag började inte köra programmet.
När rad 1119 visade sig i TNCserver så stannade överföringen (står "stopped" längst ner till vänster i TNCserver) och meddelandet "FEL PROGRAMDATA" dök upp på TNC-skärmen... När detta hände så gick jag över till "Programkörning Blockföljd" och började köra programmet, men det ville ändå inte föras över fler block...

Ni kan se på bilderna hur det såg ut när överföringen stannade. Bilderna är dock tagna när jag bytt till blockföljd och börjat köra programmet. Men som ni ser så radade inte blocken upp sig på skärmen när jag körde programmet, utan det som står "001 C X-27,376 Y-9,568" & "113 DR+ R F M" var det som kom upp i samband med "FEL PROGRAMDATA". Kan även tillägga att block 1113 ser ut som följer: "1113 C X-27,376 Y-9,568 DR+ R". Alltså samma som står efter "001" på TNC-skärmen...

Känns som att det har något att göra med att blocket är fyrsiffrigt, men maskinen läst det som tresiffrigt eller något likande? Jag har absolut ingen aning, men det ser ut som att detta block är uppdelat som rad 001 & 113 när det blev överfört till TNC...

Jag är helt nollställd nu, vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Så jag tar tacksamt emot alla tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar