Lura styrdator i bil. :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ping_timed_out

Lura styrdator i bil. :)

Inlägg av ping_timed_out »

Hej!

Jag kom över en väldigt intressant grej på internet på ett tag sedan, det var nämligen en modifikation man kunde göra för att minska bränsleförbrukningen i en bensinmotor genom att minska dess pumpförluster.
Man gjorde detta genom att modifiera lägessensorn på egr-ventilen så den öppnade mer än vad datorn trodde att den gjorde och minskade därmed pumpförlusterna och då bränsleförbrukning med en ganska rejäl del.

Länk finns här: http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112729 del 1 och http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112730 del 2.

Jag har tänkt att göra detta på min bil också men stötte på patrull när jag insåg att systemen på bilarna inte ser likadan ut, och eftersom detta handlar om elektronik och detta är ett elektronikforum så tänkte jag att detta är ett utmärkt ställe att fråga på. =)

Egr-ventilen i hondan (som de modifierar i länkarna) ser ut såhär

Bild

Det verkar alltså vara en vanlig potentiometer som anger läget på ventilen och en PWM-styrning styr läget på ventilen. Här är det inga problem att lura datorn genom en potentiometer genom signal ut och jord.

Men såhär kopplas egr-ventilen i min bil.

Bild

Den verkar alltså vara styrd av en stegmotor, men inte ha någon sensor för ventilens läge? Här hoppas jag att ni skulle kunna vara till min hjälp.

Vad krävs för att jag ska lura datorn att tro att ventilen är öppnad mindre än vad den egentligen är öppen?
danielr112

Re: Lura styrdator i bil. :)

Inlägg av danielr112 »

Så du har gått på det? :)
ping_timed_out

Haha, vad då? Tyckte det kändes väldigt logiskt och välplanerat, men har jag missat något? :o
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hade det varit så enkelt så hade det redan varit inbyggt på dagens bilar tyvär.

Visst man kan givetvis optimera dagens motorer då de är satta till att fungera. Men i regel förtjänsten är liten. Och då motorn i sig kompenserar för ganska mycke värden så börjar man pilla på externa givare och annat så stör man datorn helt enkelt. Vill man optimera får man oftast titta på andra saker i första hand.

Du kommer säkert få mer uttömmande och bättre svar från andra sedan :)
petercab

Inlägg av petercab »

Möjligtvis kan du öka effektiviteten genom att skrota din EGR och plugga den, om nu inte bilens styrdator blir tokig.

Men annars låter det där väldigt spännande ;)
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Vissa bilar (iallafall 90-talare) blir bränslesnålare genom chippning. Men då är det hela styrchippet du byter inte bara en givare som justeras.
Hur mycket det rör sig om vet jag inte men enligt det jag hört från bekanta så är det iallafall märkbart.
En volvo 850 T5 gjorde det 0.1 per mil.
En mazda rx-7 (den med vankelmotor) sent 90 skulle det gå från 1,3 till 0,7-0.8 liter milen. (han påstod också att den inte gick att chippa rakt av utan var tvungen att mappas pga att vankelmotorn var väldigt känslig)

Nån annan som hört liknande/motsägande saker?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst går det att få ner förbrukningen även på nyare motorer. Men det medför att kan inte klarar avgasvärdena.
Ditigare fanns det en del bilar som var snåla just för att de bara klarade avgasvärdena om förhållandena var sådana att det kunde handla om en testcykel. Starttemperatur 25°C körtid kortare än 20minuter eller något sådant. Om det var andra förutsättningar så gick man på andra reglerparametrar. Det var inte uttryckligen förbjudet att göra så då.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Går ju att få ner förbrukningen om man tar bort catten och ändrar till snålare förbränning. Motorn är medvetet fett ställd för att optimera bränsle/luft för att catten ska jobba optimalt.

Att köra med bredbandslambda och finjustera b/l blandingen vid halv/helgas skulle nog också ge en del.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

petercab skrev:Möjligtvis kan du öka effektiviteten genom att skrota din EGR och plugga den, om nu inte bilens styrdator blir tokig.
+1 på den, EGR är inte alls bra för motorn, förutom på några få bilar som använder EGR för knackningsreglering(!!) på turbomotorer så mår motorer i största allmänhet bättre av att man pluggar EGR helt.

..fast det får man förstås inte göra rent lagtekniskt, efterssom man då invaliderar motorns avgasgodkännande.. precis som vid exempelvis chippning eller borttagning/byte av katalysator (till annan typ).
ping_timed_out

Okej, jag måste kanske förklara mig lite då vissa inte verkade förstå att ökad EGR-tillförsel ger ökad effektivitet.

Egr-systemet är endast aktivt vid såkallad "cruising" dvs om du kör på motor eller landsväg i en relativt konstant fart, vid fullgas är den inaktiverad för att man ska få ut maximal effekt samt vid tomgång är den inaktiverad för att motorn inte ska gå ojämnt.

Däremot när du håller en konstant fart på tex motorvägen så snålar bilen automatiskt ut blandningen så mycket den kan (lambda 1 i mitt fall) + att den senställer gnistan för att få maximal bränslekonomi. Detta ger i sin tur höga avgastemperaturer, som i sin tur ger höga kväveoxidutsläpp. Det är dessa utsläpp som egr-systemet primärt ska minska.

Genom att tillsätta en inert gas in i insuget (nu blir det lite komplicerat) så minskar man motorns effektiva motorvolym då man fyller cylindrarna delvis med en inert gas + den vanliga bränsleluftblandningen. Vad får detta för konsekvenser då? Jo, främst så kommer man att behöva öppna gasspjället mer, vilket innebär att pumpförlusterna drastiskt minskar i motorn, då vi får ett minskat vakuum bakom gasspjället.

Och som alla (förhoppningsvis) vet så drar alltid en mindre motor, om de har samma utväxling och så, mindre bränsle än en större motor då man måste "gasa" mer i den lilla motorn och effektiviteten i en bensinmotor är som högst när gasspjället är fullt öppet.

Sen detta att använda EGR för att minska bränsleförbrukningen är något som har kommit på senare tider, det primära syftet med egr fram tills ungefär 2010 har enbart varit att minska utsläppen av kväveoxider, vilket egr och gör mycket effektivt.
Förhoppningsvis reder detta också ut varför ett borttagande av egr-systemet faktiskt ökar bränsleförbrukningen på en bensinmotor. Diesel? En helt annan sak.
xxargs

Inlägg av xxargs »

>> Däremot när du håller en konstant fart på tex motorvägen så snålar bilen automatiskt ut blandningen så mycket den kan (lambda 1 i mitt fall) + att den senställer gnistan för att få maximal bränslekonomi. Detta ger i sin tur höga avgastemperaturer, som i sin tur ger höga kväveoxidutsläpp. Det är dessa utsläpp som egr-systemet primärt ska minska.

Får jag inte ihop då högre avgastemperatur är samma sak som att arbetet av expansionen tappar effektivitet eftersom det är avsvalnandet vid expansion som ger arbete på kolven och tänder man på bränsleblandningen redan när den börjat expandera så minskar effektiviteten och det ger hetare avgasblandning -> lägre effektivitet och bränsleutnyttjandet av energin i bränslet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Effektivitet är inte en synonym till verkningsgrad.

Testa meningen:
Brigs & Stratton tillverkar motorer med hög effektivitet. Vilket inte är samma sak som att de tillverkar motorer med hög verkningsgrad, för det gör de inte.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Nä, vadå? En motor sägs ju vara effektiv om den utnyttjar bränslets energiinnehåll väl. Verkningsgrad är ju precis det, kvoten mellan avgiven och tillförd energi.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Effektiv är den väl om den är lämplig för sitt uppdrag. En lastbilsmotor lär inte vara effektiv i en personbil, även om den har mer effekt och bättre verkningsgrad.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Sett till hela tillämpningen kanske men det gör ju inte motorn mindre effektiv i sig och det var ju den man talade om i B/S-meningen.
Skriv svar