Hjälp med att hitta ett relä
Hjälp med att hitta ett relä
Hej!
Hoppas på att kunna få lite hjälp med att hitta ett relä. Jag har ett relä som gått sönder och behöver byta det.
Jag kan tyvärr inte mycket om elektronik och har förgäves sökt på nätet efter det nummer som står på reläet utan att hitta något.
Jag har bifogat en bild på hur diagrammet ser ut på reläet och hoppas att nån av er kanske kan länka mig till vart jag kan få tag på en sådan.
Jag har så klart försökt söka lite på lite olika elektroniksidor på nätet men när man inte riktigt vet vad man ska söka på och bara skriver in "relä" i sökfältet och då får upp 400 resultat så känns det lite hopplöst =)
Mvh Mikael
Hoppas på att kunna få lite hjälp med att hitta ett relä. Jag har ett relä som gått sönder och behöver byta det.
Jag kan tyvärr inte mycket om elektronik och har förgäves sökt på nätet efter det nummer som står på reläet utan att hitta något.
Jag har bifogat en bild på hur diagrammet ser ut på reläet och hoppas att nån av er kanske kan länka mig till vart jag kan få tag på en sådan.
Jag har så klart försökt söka lite på lite olika elektroniksidor på nätet men när man inte riktigt vet vad man ska söka på och bara skriver in "relä" i sökfältet och då får upp 400 resultat så känns det lite hopplöst =)
Mvh Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med att hitta ett relä
Någon liten bild på det skulle ge ganska mycket.
Bilrelä? Kretskortsrelä? Sockelmontage? O.s.v...
Edit (efter Lasp's inlägg) :
Bilmodell?
Bilrelä? Kretskortsrelä? Sockelmontage? O.s.v...
Edit (efter Lasp's inlägg) :
Bilmodell?
Senast redigerad av sodjan 29 december 2013, 14:08:02, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det där är ju ett vanligt bilrelä.
Var sitter det Halvljusen!
Aha Fotkontakten alltså
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
Var sitter det Halvljusen!
Aha Fotkontakten alltså
http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
Jag skulle ju så klar kanske sagt vart det sitter =)
Det sitter på en traktor och är en del av kontrollen till plogstyrningen.
Det kanske bara är ett vanligt bilrelä då kontrollen den sitter i ser ut som en egenbyggd modifikation. relät sitter tex inte i någon sockel utan kablarna är fastlödda direkt på kontakterna =)
Jag har hittat bilreläer men ingen som haft en likadan "ritning" / diagram som den som jag bifogade bild på =/
Det sitter på en traktor och är en del av kontrollen till plogstyrningen.
Det kanske bara är ett vanligt bilrelä då kontrollen den sitter i ser ut som en egenbyggd modifikation. relät sitter tex inte i någon sockel utan kablarna är fastlödda direkt på kontakterna =)
Jag har hittat bilreläer men ingen som haft en likadan "ritning" / diagram som den som jag bifogade bild på =/
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Du borde kunna använda vilket Ljusrelä som helst, det 100 Ohm s motståndet kan du lägga utanför i kablaget då!
Lycka till säger Lasp
Lycka till säger Lasp
S verkar inte vara nån standardiserad beteckning enligt DIN 72552?
-
Rolf Zetterberg
http://www.vintagebus.com/wiring/xref.html
Nya och gamla beteckningar.
Nya och gamla beteckningar.
Motståndet är istället för diod för att man ska kunna koppla spolen hur man vill. Och i de flesta bilreläer sitter detta motstånd inne i reläet redan.Lasp skrev:Du borde kunna använda vilket Ljusrelä som helst, det 100 Ohm s motståndet kan du lägga utanför i kablaget då!
Lycka till säger Lasp
- prototypen
Det där måste vara ett hel/halvljusrelä, den nedre kontakten kopplar om mellan hel halv med bistabil funktion.
Övre delen är "ljustuta"
På vilka stift sitter det trådar?
Vad "gör" detta relä?
Snöplog eller för att plöja med.
Växelplog (till vändningen)?
30 är väl tändning, som alltid är ström på, 56 belysning som delas på a och b
Rätta mig om jag har fel.
Gamla Volvo borde ha detta relä.
Protte
Övre delen är "ljustuta"
På vilka stift sitter det trådar?
Vad "gör" detta relä?
Snöplog eller för att plöja med.
Växelplog (till vändningen)?
30 är väl tändning, som alltid är ström på, 56 belysning som delas på a och b
Rätta mig om jag har fel.
Gamla Volvo borde ha detta relä.
Protte
CPMS
>http://www.bikeline.se/sv/artiklar/hel_ ... ntant.html
URK !!!! 385 kr........
Verkar var ca 10x för dyrt .......
Ett tvåpoligt växlande relä med endast en utgående kontakt på en pol använd.
Att koppla en 100 ohm motstånd parallellt med reläspolen ???
Även på 12 V ger detta en effektförlust på 1.44 W
I dag använd en backspända 400x diod 4001 35V eller upp till 4007 700V arbetsspänning.
>http://www.bikeline.se/sv/artiklar/hel_ ... ntant.html
URK !!!! 385 kr........
Verkar var ca 10x för dyrt .......
Ett tvåpoligt växlande relä med endast en utgående kontakt på en pol använd.
Att koppla en 100 ohm motstånd parallellt med reläspolen ???
Även på 12 V ger detta en effektförlust på 1.44 W
I dag använd en backspända 400x diod 4001 35V eller upp till 4007 700V arbetsspänning.
Japp, men som tag skrev ovan så är det ju för att slippa behöva bry sig om plus och minus när man kopplar spolen. Då funkar det inte med en diod.
Dessutom är ju ett motstånd mindre känsligt.
Dessutom är ju ett motstånd mindre känsligt.
Jo nog var det lite dyrt alltid, går nog att hitta billigare men ska man få ett för 40:- får man nog ta tidsmaskinen tillbaka till 70-talet när dessa relän satt i många bilar och fanns att köpa på Konsum. 
Kolla "prototypens" inlägg ang funktion så ser du att så enkelt som ett "Ett tvåpoligt växlande relä med endast en utgående kontakt på en pol använd" är det inte.
Kolla "prototypens" inlägg ang funktion så ser du att så enkelt som ett "Ett tvåpoligt växlande relä med endast en utgående kontakt på en pol använd" är det inte.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Funktionen vet vi inte förrän det finns angivet hur kablaget är kopplat!
Så nu tror jag att det är dags för TS att svara lite mer, gärna en och annan bild.
Så blir vi alla lite klokare tror Lasp.
Så nu tror jag att det är dags för TS att svara lite mer, gärna en och annan bild.
Så blir vi alla lite klokare tror Lasp.
Tack för alla svar! =)
Jag har tyvärr inga bilder just nu på kopplingen. Kan se om jag inte kan fixa fram det. Reläet styr flytläget på traktorn.
Då jag som sagt inte är så där superhaj på det här så vore det bästa just om det gick att hitta ett likadant relä så jag bara kan ersätta det befintliga. 385 kr var ju lite blodigt men det får kanske bli ett sådant om jag inte kan hitta ett i nån gammal bil / skroten =)
Jag har tyvärr inga bilder just nu på kopplingen. Kan se om jag inte kan fixa fram det. Reläet styr flytläget på traktorn.
Då jag som sagt inte är så där superhaj på det här så vore det bästa just om det gick att hitta ett likadant relä så jag bara kan ersätta det befintliga. 385 kr var ju lite blodigt men det får kanske bli ett sådant om jag inte kan hitta ett i nån gammal bil / skroten =)