Ändra rotationsriktning på skruvdragarmotor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nucem

Ändra rotationsriktning på skruvdragarmotor.

Inlägg av Nucem »

Hej på er! Är en av dom som mest läser, har sällan nåt att bidra med :oops: eftersom jag är rätt så okunnig.
Mina blygsamma projekt är inte värda att nämna här, på tok för enkla. Men...även i det enkla så får jag problem :badgrin:
Har behov av råd och hjälp om nån får tid att läsa detta: Har en liten press som drivs av en skruvdragare, plockat isär allt, själva motordelen driver en kulskruv som sänker och höjer själva bordet. Vad jag skulle behöva är att med hjälp av en brytare vända rotationen så att skruvdragaren vänder och sänker själva bordet. Nån typ av brytare som ändrar motorns gång så att jag slipper använda originalknappen som sitter i skruvdragarens handtag. Förslag?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ändra rotationsriktning på skruvdragarmotor.

Inlägg av danei »

Du behöver en treläges tvåpolig brytare. Då har du stopp i mitten och en upp och en ner riktning.

EDIT: Den här kan funka. Kanske lite i klenaste laget, det kan bli ganska duktiga strömmar till en sådan motor. Men priset är ju inte så högt.
Bild
Nucem

Inlägg av Nucem »

Hej Danei o tack för ditt svar!
Har redan testat en sån brytare, skulle ha förklarat bättre. Problemet med den är att jag själv måste stoppa och sedan trycka den åt andra hållet för att reversera motorn. Kruxet är att jag vill att tiden från stopp till reversering måste bli exakt lika från gång till gång.
Jag måste få reversering att gå med automatik, det är det enda sättet att få bort tidsskillnaderna.
Hela "maskinen" är egentligen en laddpress, man trycker in en tomhylsa (patronhylsa) i et formverktyg. Hylsan är av sådan material att den förändrar sig beroende på hur länge den står upptryckt i formverktyget. Måste få vändningen att bli lika, så exakt lika som möjligt mellan varje hylsa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Aha. Då blev ju kraven lite annorlunda. Skulle det funka att ha en automatisk riktnings förändring som triggas av en ändläges brytare. Eller vad är det som ska trigga vändningen.
Nucem

Inlägg av Nucem »

"automatisk riktnings förändring som triggas av en ändläges brytare." Det låter ju toppen! :P
Det roliga är ju att när du läser meningen så ser du säkert "komponenterna" och hur dom skall kopplas. Jag ser bara mörker eller möjligtviss lite gråskymmning :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Först och främst fungerar fasta tider inte! Nötning kommer att betyda att tiderna kommer att betyda olika vandringar men man kan möjligen använda "kör ihop"-tid fast det är en tveksam faktor ändå.

Returtiden bör/ska likaväl vara baserat på en ändlägesbrytare i någon form, därmed börjar den alltid från ett känd läge.

Bäst ville vara att den kan ha en ändlägesbrytare i vardera ända, därmed ville man enkelt kunde styra den till att köra från ett känd läge till ett annat känd läge och retur. Men man kan t.ex. ha en ändlägsebrytare på returen och sedan köra med strömavkänning för "ihop"-läget, detta borde då ge en viss - relativ stabil - klämkraft innan den återgår.

Kraften lär såklart bero på nötningen.

Själva motorstyrningens polvändning kan enkelt styras med två reläer med (minst) 1 växlande pol vardera. Kopplar man båda NO till + och båda NC till GND, då kan man ta ut de två COMM till var sin sida på motorn.

Drar man ena reläet kör motorn ena hållet, drar man andra rullar den andra hållet.
Drar man båda eller inget tvärstannar motorn.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag tänker en H-brygga
http://sv.wikipedia.org/wiki/H-brygga
http://www.ict.kth.se/courses/IL1390/el ... r/hbrygga/

Som ändlägesgivare brukar man väl ha en läsgaffel eller mikrobrytare med rulle.
Bild
Bild

Skulle kanske vara enklast med mikrobrytare och reläer, mikrobrytaren slår om reläet/erna och apparaten backar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är man inte van med att konstruera digitala prylar så är nog en mikrobrytare och reläer den bästa lösningen.
Nucem

Inlägg av Nucem »

Är fortfarande lika okunnig men nu vet jag i vilken riktning jag skall söka mig till.!
Tack för era svar, skall beställa hem lite blandade komponenter, testa mig fram o berätta/vissa resultaten för er. Tack för era svar o Gott Nytt år på er alla :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hylsan är av sådan material att den förändrar sig beroende på hur länge den står upptryckt i formverktyget
Kan du specificera ovanstående lite mera i detalj?

Med vänlig hälsning
Även jag är handladdare
Nucem

Inlägg av Nucem »

Själva pressen är en så kallad laddpress. Används för att ladda om patroner för gevär/pistol. Hylsorna är just patronhylsor som trycks in i ett verktyg för att kalibreras eller formas om. Efter byte av verktyg så trycker man in kulan i hylsan till rätt längd. Eftersom hylsorna är "elastiska" så kan måtten på den ändras om den får vara i verktyget olika länge.
Just nu använder jag mig av skruvdragarens avtryckare och fram o back spärren. Vad jag är ute efter är att trycka på "avtryckaren" hållaren till hylsan åker upp tack vare kulskruven, hylsan åker in i verktyget och i högsta läge så vänder den med automatiken tack vare elektronikdelarna som ni föreslår.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du nån bild på din 'press'?

Hänger inte med vad du ska ha skruvdragaren till, har laddat själv i flera år så hur det hela görs känner jag väl till.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Övre läget är ju enkelt med en brytare.
Nedre beror väl på hur mycket krut man lagt i, ett halvt gram mindre tar ju mindre plats, alltså ska pressen gå en aning längre. Kan man tänka sig att mäta strömmen till dragaren, strömmen ≈ presstrycket och när den strömmen är uppnådd så backar man.

Jag har aldrig hållit på med något inom vapen men det känns lite overkill att motorisera den biten av laddning, en hävstångspress måste vara enklare och lika snabb.

Men lyssna på Tecno, han är nog forumets vapenexpert.

Protte
Nucem

Inlägg av Nucem »

Vad trevligt med andra handladdare här inne :bravo:
Började handladda patroner tidig 80-tal och har även hållit på med vapenjobb plus kurser i hanladdning och kulgjutning. För många år sedan motoriserade jag en enkelpress för en handikappad skytt. Nu vill jag ha en egen modernare variant :D
En av fördelarna (som en biprodukt) är att en eldriven press inte behöver ett stadigt bord att fästas i, bara ställa den på villken plats som helst, även på golvet/marken på skjutbanan.
Just nu måste jag trycka på startknappen som jag separerat från skruvdragaren, "bordet" som hylshållaren/hylsan sitter i, åker upp o jag släpper startknappen för att vända rotationsriktningen med back o fram spärren o sedan trycker på startknappen igen för att sänka hylsan. Vill få bort momentet med att ändra rotationsriktningen med fram o back knappen, är ni med? Trycker på den fjäderbelastade startknappen, hylsan åker upp och vänder med automatik. Stannar när jag släpper startknappen.
Bilder kommer snart när jag kommer hem igen efter helgerna så ser man vad jag försöker åstadkomma.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

prototypen skrev:Övre läget är ju enkelt med en brytare.
Nedre beror väl på hur mycket krut man lagt i, ett halvt gram mindre tar ju mindre plats, alltså ska pressen gå en aning längre.
Om man har en fjädrade del för den biten som går i givaren då - då borde man väl få ganska lika resultat. Ska man ladda olika får man väl justera läget på givaren annars.
Skriv svar