Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
peter_larsen
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av peter_larsen »

hawkan skrev:Det är ändå bäst att först börja med att ställa in rätt antal steg/mm eftersom värdet som står i Configuration.h gäller för ett 20-tänders tandhjul och vi använder 16-tänders tandhjul.
Bra info.. I den FW jag kör med så är 100 satt som default så detta har garanterat sparat mig lite felsökning när jag väl börjar kika på den nya firmwaren :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

konig7070 skrev:Vad är det som är oklart? I princip så är ju nästan allt kommenterat med förklaringar.
I vilket program editerar du config.h? I anteckningar är det bara en enda röra för mig iaf..
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Jag rekommenderar Notepad++ för att rodda textfiler av alla de slag..
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag håller med Peter och slår ett slag för Notpad++ alternativt Sublime Text 2 som textredigeringsprogram.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Enklast borde väl vara arduinos programvara då man använder det till att ladda upp koden till kortet. Och om det är värdens bästa editor eller ej spelar ingen större roll då man bara för det mesta behöver ändra små saker.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Ytterligare ett par timmars testande och det börjar närma sig. Även om det är 2 steg framåt och 3 tillbaka oftast.

Jag måste ändra DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT för extrudern. Även om 460 betyder att den matar korrekt antal mm så räcker det inte vid utskrift. Det kommer för lite plast. Är uppe på 560 nu och det börjar se bättre ut men måste nog öka lite mer. Testade även med värdet som var satt som default (760*1.1) men då kom det så mycket plast att spetsen på hotend började smeta ut lagren.

Har även fått det att kompilera med ENABLE_AUTO_BED_LEVELING, fick kommentera bort DISABLE_MIN_ENDSTOPS. Trimmat in de värden som har med probing att göra, men kör jag G29 så kör den ner Z och lämnar X och Y vid hemmaläget, vilket knappast är korrekt. Däremot känner den av proben, så det närmar sig.

Vid 210 grader så får jag plasten att fästa på glaset hyfsat bra. Oftast. :) Testade även torka av glaset med T-Röd och det blev då inte sämre av det. Ska testa hårspray vid tillfälle.

Sen sitter nog en del av mina problem i inställningarna i Slic3r. Följde nån guide som bara gjorde det sämre, så ska återgå till default för det mesta få se. Har ni några bra värden där att tipsa om?

Modifierade mina DELTA-värden också, och tror jag börjar närma mig nu.

Om nån har en bra fungerande Configuration.h så får ni gärna dela med er. :)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Jag börja också närma mig kalibrering. Om någon vill dela med sig av configuration.h till en omoddad kossel mini så är jag också intresserad!
Puttiplatt
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Bifogar min Configuration.h (för Marlin-mjukvara från jcrocholl)

Det verkar som det skruvas en hel del på Kosslarna runt om i sverige nu då. Min har precis printat ut en ny hotendhållare för jag råkade klicka på köp på en E3D v5 All metal hotend häromdagen. Det jag gillar med denna är att alla delar är maskinbearbetade för at passa en viss filametstorlek och det behövs inga mellanlägg, inserts etc. Köpte 2st, en för 1.75mm filament och en för 3mm filament. Planen är att så småningom ha 2 printrar, en för respektive filamenttjocklek men nu kommer jag ha två kompletta hotends att byta mellan.

Återkommer med rapport om hur den funkar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shunt

Inlägg av Shunt »

@janbjorn Tack... bra att se att min config inte skiljer sig så mycket. Ser fram emot rapporten. :)

Jag tror de flesta av mina problem just nu ligger i Slic3r. En liten ändring på t.ex Layer Height och First Layer Hight spelar riktigt stor roll för mina tester.

Mitt största problem verkar vara att min hotend inte går upp tillräckligt för varje lager, de första går bra (så länge jag får dem att fastna på glaset), men efter ett par mm så börja spetsen på hotend att släpa i plasten, vilket gör att det bildas klumpar i utskriften och efter ett par lager till så släpper allt från glaset.

EDIT: Kan förresten rekommendera att man inte köper sin hotend förmonterad från reprap.me. Mest för att de använder på tok för stora "push fits", M8 eller nåt liknande, vilket gjorde att jag fick modifiera mina utskrivna delar en hel del.

Bifogar min config också...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Shunt 28 december 2013, 21:03:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Har du step filen för den hotenden?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Hållaren till min nya hotend? Länk till thingiverse sida (sök efter "E3D kossel" så hittar du några alternativ)
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

janbjorn skrev:Bifogar min Configuration.h (för Marlin-mjukvara från jcrocholl)

Det verkar som det skruvas en hel del på Kosslarna runt om i sverige nu då. Min har precis printat ut en ny hotendhållare för jag råkade klicka på köp på en E3D v5 All metal hotend häromdagen. Det jag gillar med denna är att alla delar är maskinbearbetade för at passa en viss filametstorlek och det behövs inga mellanlägg, inserts etc. Köpte 2st, en för 1.75mm filament och en för 3mm filament. Planen är att så småningom ha 2 printrar, en för respektive filamenttjocklek men nu kommer jag ha två kompletta hotends att byta mellan.

Återkommer med rapport om hur den funkar...
Najs, har kikat på den hotenden flera gånger och nu när du beställt två så var jag ju tvungen att skaffa åtminstone en :)
wrep

Inlägg av wrep »

Shunt skrev: Jag måste ändra DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT för extrudern. Även om 460 betyder att den matar korrekt antal mm så räcker det inte vid utskrift. Det kommer för lite plast. Är uppe på 560 nu och det börjar se bättre ut men måste nog öka lite mer. Testade även med värdet som var satt som default (760*1.1) men då kom det så mycket plast att spetsen på hotend började smeta ut lagren.
Skall man inte ändra det här i slicer-programmet istället? Jag tror du skall ha det inställt så att utmatade millimeter stämmer och sen öka matningen i slicern.

Rätta mig gärna ni som kan om jag ljuger :)
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Shunt skrev:Ytterligare ett par timmars testande och det börjar närma sig. Även om det är 2 steg framåt och 3 tillbaka oftast.

Jag måste ändra DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT för extrudern. Även om 460 betyder att den matar korrekt antal mm så räcker det inte vid utskrift. Det kommer för lite plast. Är uppe på 560 nu och det börjar se bättre ut men måste nog öka lite mer. Testade även med värdet som var satt som default (760*1.1) men då kom det så mycket plast att spetsen på hotend började smeta ut lagren.

Har även fått det att kompilera med ENABLE_AUTO_BED_LEVELING, fick kommentera bort DISABLE_MIN_ENDSTOPS. Trimmat in de värden som har med probing att göra, men kör jag G29 så kör den ner Z och lämnar X och Y vid hemmaläget, vilket knappast är korrekt. Däremot känner den av proben, så det närmar sig.

Vid 210 grader så får jag plasten att fästa på glaset hyfsat bra. Oftast. :) Testade även torka av glaset med T-Röd och det blev då inte sämre av det. Ska testa hårspray vid tillfälle.

Sen sitter nog en del av mina problem i inställningarna i Slic3r. Följde nån guide som bara gjorde det sämre, så ska återgå till default för det mesta få se. Har ni några bra värden där att tipsa om?

Modifierade mina DELTA-värden också, och tror jag börjar närma mig nu.

Om nån har en bra fungerande Configuration.h så får ni gärna dela med er. :)
Du skall kalibrera extrudern så att den matar den längd som du talar om för den att mata ut, om det sen blir för lite flow när du printar så är det inställningarna i slicern du måste titta på..
Shunt

Inlägg av Shunt »

Ok, tack för tipsen. Då ska jag återställa min config till 460 och sen får jag köra 1.2 eller nåt sånt i Slic3rs "Extrusion multiplier".

Som jag trodde... de flesta av mina problem nu ligger i Slic3r.
Skriv svar