Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
littos

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av littos »

Terho:
En IR termometer visar oftast fel om du mäter mot metall. Emissiviteten för metall skiller sig kraftigt från emissiviteten för organiskt material, som de flesta IR termometrar antar man mäter mot. (I alla fall de där man inte manuellt kan ställa in emissiviteten). Jag brukar kleta på en bit eltape på metall jag ska mäta på (många små lappar på "min" amerikanska LignoBoost anläggning blev det...)

Eltape på en hotend är dock inte så listigt, kanske. Kaptontape verkar inte funka, så jag litar på min termistor och på PLA plasten jag trycker genom hotenden...

Jag har för övrigt fått ett par vettiga utskrifter från min nybyggda Kossel Midi (mini puss, 330x670mm ram...) :en fläkthållare till hotenden och en hjärtformad ask.

Mycket kvar att lära dock... Vad använder ni för slicer? Jag har testat Cura, som funkar Ok men jag kanske vill ha mer inställningsmöjligheter. Jag har lite problem med bottenlaget som blir lite glest.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

littos, ta ett stearinljus och sota en fläck på hotenden så får du en bra mätpunkt :)

Sen, troligtvis är det inte Curas problem att du får ett lite för glest första-lager utan snarare att du inte har en tillräckligt välkalibrerad extruder eller har felkalibrerad Z-höjd så att lagret inte pressas ut nog, alternativt att din angivna filament-diameter inte är korrekt... så kolla det först...
daer

Inlägg av daer »

Eller så har man "Initial layer thickness (mm)" mindre än de resterande lagren.
littos

Inlägg av littos »

Bra tips Medusa! Nu ska jag elda lite...

Jag tror du har rätt om att jag ligger för långt från bädden, jag har haft problem med att få första lagret att fästa så jag ökade tjockleken på 1a lagret efter tips "på nätet" och nu ser bottenlagret inte "squichat" ut, utan trådarna ser ut att ha närmast ett cirkulära tvärsnitt.

Jag en stump svetselektrod som Z-probe och den har lite mer svikt än en insexnyckel. Det är främst ett problem efter som jag har byggt en lite större ram än original och av olika anledningar tvingas lyfta proven för hand. När jag har lyft den i den horizintella delen över switched har tråden rätats ut lite och den har behövt kalibreras om i Marlin flera gånger. Jag får nog ta ett tag med den igen...
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Tomten kom förbi på hemvägen och lämnade en Azteeg X3 i brevlådan. USPS First Class Mail
tog bara tio dagar på sig trots att det var snik-alternativet. Att slippa strulet med DHL's
postkodslotteri och få prylarna direkt i brevlådan gör att DHL hamnar på ohotad jumboplats.
(den förra kontrollern DHL försnillade är fortfarande spårlöst borta)
AzteegX3v2.jpg
Kvalitén på montering och lödningar var helt utan anmärkningar, ska kolla lite i mikroskop
innan spänningssättning för säkerhets skull, behöver inte mer äventyr just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Efter 4 timmars byggande igår så var allt på plats. Efter ytterligare ett par timmar så fungerade den som den skulle (mekaniskt). Blev många pauser, och ett skrivfel på sidan jag följde gjorde att jag tappade mycket tid. :D
Detta är en original Kossel Mini, 1.75 J-Head MKV 0.4mm Bowden, ingen heatbed. RAMPS 1.4 och jag kör med PLA.

Testat en hel del idag och fått den att skriva, men bara sporadiskt, och dåligt. Jag använder Pronterface och Slic3r.
Jag har fixat Z0 rätt bra, det nyper nästan fast ett A4 utan att ta i glasbädden. Däremot ligger inte glasskivan helt plant har jag upptäckt. Ska titta på det.
Extrudern verkar bra, satt till 460 i configuration.h, ber jag om 20mm i Pronterface så får jag 20mm.

Mina största problem just nu är att jag inte får proben för autolevel att fungera. När jag aktiverar den i Merlin, så säger den...
Marlin_main.cpp:1339:14: error: #error "You must have a Z_MIN endstop in order to enable Auto Bed Leveling feature!!! Z_MIN_PIN must point to a valid hardware pin."
Jag har kollat pins.h, motherboard 33, och allt ser ut som det ska. Z_MIN_PIN är satt till 18 och Z_MAX_PIN är satt till 19.

Jag har säkert missat något enkelt, men efter att ha suttit med det så länge så har jag slutat se skogen för alla träd. :)

Mitt andra problem är att jag inte får plasten att fastna, varken på glaset eller på tejp. Den drar strängen efter sig. Ibland lyckas jag dra ett papper under den och rensa bort allt medan håller på och skriver loops i början av utskriften, och plasten fastar. Efter det skriver den bra. Jag har provat temperaturer från 215 ner till 185, men kanske ska gå lägre då plasten har en tendens att sippra ut även vid 185.

Dessutom verkar inte måtten på utskriften stämma, 10mm kommer ut som 12.

EDIT: Ja, just ja, säkert också något simpelt, men jag måste ansluta Arduinon till datorn för att RAMPS ska fungera. Arduino Megan ska ju kunna ta 5v från RAMPS och fungera utan dator.

Alla tips mottages tacksamt. :)
Nätet blir jobbigt efter ett tag, började med ett rent Chrome-fönster, nu har jag väl 25 tabs öppna. Och som vanligt säger alla olika.
RoXa

Inlägg av RoXa »

Jag hade också problem att få PLA att fastna på en vanlig glasskiva utan heated bed, men efter en rush på google hittade jag en tråd där någon testat att spraya hårspray på glaset innan utskrift.

Köpte häromdagen en burk Garnier Fructis Style - flexible hold extreme nere på ICA och sprayade på ett tunt lager innan utskrift.. Jäklar vad plasten satt! Kunde lyfta glasskivan utan problem med en utskriven plastbit på ca 3x3 cm. Vid nästa utskrift sprayade jag på ett tunnare lager hårspray och då satt biten lagom hårt. Ett extra plus är att det inte blir några märken under det man skriver ut, helt plant blir det.

/J
littos

Inlägg av littos »

Hej För mig har det fungerat med blå Testa tape som jag har torkat av med ett papper med aceton. Tsprit verkar också fungera, men jag har bara gjort ett försök med det än, så jag garanterar inte tspritslösningen. Tagen har tydligen ett släppmedel på ovansidan för att limmet inte ska fästa i lagret under.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Shunt skrev: EDIT: Ja, just ja, säkert också något simpelt, men jag måste ansluta Arduinon till datorn för att RAMPS ska fungera. Arduino Megan ska ju kunna ta 5v från RAMPS och fungera utan dator.
För att det ska fungera utan 5V från USB behöver diod D1 vara installerad, se http://reprap.org/wiki/RAMPS1.4 under rubriken "POWER SUPPLY".
hawkan

Inlägg av hawkan »

Shunt skrev:Efter 4 timmars byggande igår så var allt på plats. Efter ytterligare ett par timmar så fungerade den som den skulle (mekaniskt). Blev många pauser, och ett skrivfel på sidan jag följde gjorde att jag tappade mycket tid. :D
Detta är en original Kossel Mini, 1.75 J-Head MKV 0.4mm Bowden, ingen heatbed. RAMPS 1.4 och jag kör med PLA.

Testat en hel del idag och fått den att skriva, men bara sporadiskt, och dåligt. Jag använder Pronterface och Slic3r.
Jag har fixat Z0 rätt bra, det nyper nästan fast ett A4 utan att ta i glasbädden. Däremot ligger inte glasskivan helt plant har jag upptäckt. Ska titta på det.
Extrudern verkar bra, satt till 460 i configuration.h, ber jag om 20mm i Pronterface så får jag 20mm.

Mina största problem just nu är att jag inte får proben för autolevel att fungera. När jag aktiverar den i Merlin, så säger den...
Marlin_main.cpp:1339:14: error: #error "You must have a Z_MIN endstop in order to enable Auto Bed Leveling feature!!! Z_MIN_PIN must point to a valid hardware pin."
Jag har kollat pins.h, motherboard 33, och allt ser ut som det ska. Z_MIN_PIN är satt till 18 och Z_MAX_PIN är satt till 19.

Jag har säkert missat något enkelt, men efter att ha suttit med det så länge så har jag slutat se skogen för alla träd. :)

Mitt andra problem är att jag inte får plasten att fastna, varken på glaset eller på tejp. Den drar strängen efter sig. Ibland lyckas jag dra ett papper under den och rensa bort allt medan håller på och skriver loops i början av utskriften, och plasten fastar. Efter det skriver den bra. Jag har provat temperaturer från 215 ner till 185, men kanske ska gå lägre då plasten har en tendens att sippra ut även vid 185.

Dessutom verkar inte måtten på utskriften stämma, 10mm kommer ut som 12.

EDIT: Ja, just ja, säkert också något simpelt, men jag måste ansluta Arduinon till datorn för att RAMPS ska fungera. Arduino Megan ska ju kunna ta 5v från RAMPS och fungera utan dator.

Alla tips mottages tacksamt. :)
Nätet blir jobbigt efter ett tag, började med ett rent Chrome-fönster, nu har jag väl 25 tabs öppna. Och som vanligt säger alla olika.
Haha jag blev sittandes uppe hela natten för att bygga min Kossel Mini som är gjord mycket efter din BOM, mycket är samma. Jag har stött på några av de saker du stött på också.

Jag ändrade också upplösningen på extruderns matning, 452 satte jag och det är rätt samma som dej. På X,Y,Z satte jag 100, 100, 100 eftersom det tydligen var specat med 20t tandhjul och vi har 16t, blir en faktor 1.25. Z stämmer bra, X,Y har jag inte mätt men det "ser" bra ut.

Autolevelling får jag samma fel som dej. Jag testade att kommentera bort #define DISABLE_MIN_ENDSTOPS och då kompilerar den ok, men om det funkar har jag inte testat.

Dioden D1 har redan nämnts, men jag har för mej jag köpte samma kit som dej och på min RAMPS sitter D1 redan på plats och skrivaren tål att jag drar ur USB-sladden.

Jag har gjort två försök och PLAn fastnar inte för mej heller. Jag har en värmeplatta som jag ska testa i eftermiddag.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Det är inte step/mm som anger om ett objekt får rätt dimensioner på en delta, utan det är DELTA_DIAGONAL_ROD som man måste ändra på för att få rätt dimensioner på utskriften.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är ändå bäst att först börja med att ställa in rätt antal steg/mm eftersom värdet som står i Configuration.h gäller för ett 20-tänders tandhjul och vi använder 16-tänders tandhjul.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Nu närmar det sig för mig också. Ska bara få hem en nätadapter på 5A...

Har börjat kika lite på configuration.h men att öppna den var ju en enda röra? Hur gör ni för att få struktur på den? Och alla de andra filerna? Vad bör jag kika på?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Vad är det som är oklart? I princip så är ju nästan allt kommenterat med förklaringar.
hawkan

Inlägg av hawkan »

matteeee skrev:Nu närmar det sig för mig också. Ska bara få hem en nätadapter på 5A...

Har börjat kika lite på configuration.h men att öppna den var ju en enda röra? Hur gör ni för att få struktur på den? Och alla de andra filerna? Vad bör jag kika på?
Jag kopierade de två filerna i example_configurations/delta.
Det är en massa blandat i Configuration.h men om jag kommer
ihåg rätt så det jag ställde in innan jag provkörde var
DELTA_DIAGONAL_ROD & DELTA_SMOOTH_ROD_OFFSET
TEMP_SENSOR_0 och _BED
REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER
Med det så testade jag med G28 som funkade efter att
motorernas riktning ändrats och sedan var den igång.

Efter det så får man ju kalibrera och ställa in allt, det är
väl bäst att följa någon guide med det. Då pekas det
också på vilka parametrar i Configuration.h som kan
behövas ändras.

Jag har bara ändrat i Configuration.h, har kikat lite i
några andra filer men det är inget jag kommer att röra.
Skriv svar