Mäta 24V batterispänning med Arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jochen_birch

Mäta 24V batterispänning med Arduino

Inlägg av Jochen_birch »

Jag håller på och bygger en radiostyrd gräsklippare.
Gräsklipparen drivs av 2st batterier på totalt 24v, jag vill kunna mäta batterispänningen över dessa.
På gräsklipparen sitter det en Arduino Mega....kan man använda den för att mäta batterispänningen?

När jag har googlat så har jag fått träffar som visar att jag skall använda en analog ingång och en spänningsdelare med hjälp av motstånd för att få ned spänningen till rätt nivå.
Mitt problem är att jag inte ver hur jag skall beräkna spänningsdelaren...hoppas att någon kan hjälpa mig i rätt riktning för att räkna ut denna.
Jag vill ju gärna inte steka min Ardunio pga min brist på kunskap.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mäta 24v batterispänning med Arduino

Inlägg av danei »

Har du funderat på att försöka leta reda på informationen?

Du kan ju börja på wikipedia.
exuvo

Re: Mäta 24V batterispänning med Arduino

Inlägg av exuvo »

Med batterier och en spänningsdelare så får du inte så hög upplösning, men fungerar bra om du endast vill blinka en lampa vid tomt batteri.

Om du däremot vill logga hur batterispänningen ändras under körning så skulle jag föreslå en operations förstärkare i differentialt läge. Då kan du mäta säg 18-24V med arduinons hela upplösning (10-bitar om jag inte minns fel). I den här forum tråden (engelska) löste jag samma uppgift och skrev hur jag gjorde i slutet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu har han ju inte sagt vad syftet är. Men 25mV upplösning räcker i många tillämpningar.
Jochen_birch

Inlägg av Jochen_birch »

Tack för tipset...jag skall kolla in din tråd.

Det jag vill uppnå är att ha koll på mina batterier så jag har viss koll innan de tar helt slut när jag klipper gräset.
Mätvärdet skall jag skicka till min gamepad-styrning för att visas på dess display.
exuvo

Inlägg av exuvo »

För det ändamålet kan du hoppa över min krångliga lösning och använda spänningsdelaren. Den resulterande upplösningen på ca 25mV kommer räcka bra.
Skriv svar