Har nästan som föregående tråd problem med Tempen i kylskåpet, plockade bort termostaten o sprayade elektronikspray, som inte hjälpte, men såg då att ett motstånd som sitter på själva termostathuset.
såg ut att ha gått ganska varmt när ja kollade färgmärkningen så verkade ja få fram värdet 4.100 kΩ ± 2%.
när jag sedan mätte med ohm-mätaren på 200 så fick ja fram typ 4,2 så det kan väl vara rimligt att ja lyckades utläsa värdet rätt?
motståndet var så dåligt att porslinet ramlade av, efter det så fick jag bara fram 0,3, precis lika som när jag lägger ihop mätpinnarna.
Termostaten heter A13 0447R sitter i ett Whirlpool kylskåp, kan inte se på bilderna på nätet på dom vilket motstånd de kan tänkas sitta heller
vad händer om ja skippar motståndet o löder dit en tråd emellan bara?
o framför allt, kan detta tänkas vara orsaken till att kylskåpet endast går sakta sakta ner till runt 10grader
har nu plockat ur kylskåpet så det är tom o dragit på max kyla, då borde väl termometern på 4h kunna gå lägre än 9,5 grader, började på 18.
Edit: kan tilllägga att jag nu lade Termostaten fritt inne i kylskåpet, utan att peta in långa tråden så att den kommer in i skåpet, o tjong på 1 timme så var tempen nere på 6,9grader. är det så att när den ligger inne i (förmodar vid själva kylelementet) så stannar kompressorn för tidigt?
Termostat/motstånd kylskåp?
Termostat/motstånd kylskåp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Termostat/motstånd kylskåp?
vad är det för modell på skåpet.
Där ska även finnas ett 12 siffrigt nummer som brukar börja på 85.........
Där ska även finnas ett 12 siffrigt nummer som brukar börja på 85.........
8539 753 01023 är numret.
Satte förövrigt in tråden i chassiet eftersom skåpet gick ner mot noll-gradigt. Få vandrade tempen upp mot 10 grader o ligger stadigt där.
Kanske lättast o bara byta termostat?
Satte förövrigt in tråden i chassiet eftersom skåpet gick ner mot noll-gradigt. Få vandrade tempen upp mot 10 grader o ligger stadigt där.
Kanske lättast o bara byta termostat?
det är inte för motstånd till lampan så att den inte släcks ned helt när kylskåpet är stängd? - har för mig att en del av kylskåpen har denna 'finess' av någon orsak jag inte längre kommer ihåg... (om det var för att lura termostaten att kicka igång lite tidigare eller om det var för att hålla sig själv frost och fuktfri då en kylskåp har närmast 100% fukt i sig hela tiden)
att din kylskåp har dålig kyla så får du troligen leta på annat ställe som att kompressorn startar ordentligt och går rimligt lång tid och inte stannar efter kort tid etc.
ta ett foto eller skriv av vad det står på kompressorn (gissar att den använder R600a) och mät temperaturen ca 5 cm ut från kompressorn på den varmaste utgående röret samt kompressorns egen temperatur efter att det gått en stund, inloppet, mitten och utloppet på kondensorn på baksidan (ofta svartfärgad serpentinrör efter hela baksidan) samt den kallaste insugningsröret på kompressorn samt köldmedieinsläppet inne i evaporatorn (kort efter där man ofta ser pressningen för den smala röret i evaporatorn - om man är osäker, den punkten som kallnar först när man startar kylskåpet när den är nära rumsvarm) - gärna efter uppemot 0.5 - 1 timme körning om den går så länge, men mätningen skall göras när kompressorn fortfarande är gående.
fel som kan krångla förutom först att termostaten pajar, att kompressorn börja haverera, igensatt kapillärrör (ganska sällsynt idag) eller att du tappat köldmedie av någon orsak (väldigt sällsynt). Hur låter det - det brukar susa och väsa i variation i ca 5 sekundersintevall från kapillärröret efter en stunds gångtid.
en sak till som ofta ger varm kylskåp fast kylmaskinen fungerar är gamla och otäta lister runt dörren
att din kylskåp har dålig kyla så får du troligen leta på annat ställe som att kompressorn startar ordentligt och går rimligt lång tid och inte stannar efter kort tid etc.
ta ett foto eller skriv av vad det står på kompressorn (gissar att den använder R600a) och mät temperaturen ca 5 cm ut från kompressorn på den varmaste utgående röret samt kompressorns egen temperatur efter att det gått en stund, inloppet, mitten och utloppet på kondensorn på baksidan (ofta svartfärgad serpentinrör efter hela baksidan) samt den kallaste insugningsröret på kompressorn samt köldmedieinsläppet inne i evaporatorn (kort efter där man ofta ser pressningen för den smala röret i evaporatorn - om man är osäker, den punkten som kallnar först när man startar kylskåpet när den är nära rumsvarm) - gärna efter uppemot 0.5 - 1 timme körning om den går så länge, men mätningen skall göras när kompressorn fortfarande är gående.
fel som kan krångla förutom först att termostaten pajar, att kompressorn börja haverera, igensatt kapillärrör (ganska sällsynt idag) eller att du tappat köldmedie av någon orsak (väldigt sällsynt). Hur låter det - det brukar susa och väsa i variation i ca 5 sekundersintevall från kapillärröret efter en stunds gångtid.
en sak till som ofta ger varm kylskåp fast kylmaskinen fungerar är gamla och otäta lister runt dörren
Hejsan!
Tack för förträffliga svar.
Har inte hunnit titta alla dessa saker nu, men det jag kommit på är att jag var tvungen att sätta in termostattråden i kylskåpet igen för annars blev de minusgrader.
Testad sedan imorse att lägga själva termostattråden mot bakväggen där de blir kallt, o nu pendlar den emellan 4,5-6 grader vilket är kanon, med vredet på lägsta. Så min lösning nu är att låta tråden ligga mot bakväggen med en silvertejp på sig så den ligger still.
En rolig grej i det hela är ju att vi har 2 likadana skåp o det andra orkar hålla endast 8-8,5 grader, dom har gått exakt lika länge.
Skulle det inte kunna vara så att det är fel på termostaten o den får fel värde o tycker att kompressorn ska slå av mycket tidigare än den ska, för med givaren inne i skåpet där det förmodligen inte blir fullt lika kallt så funkar den ju faktiskt, eller är det sista rycket kanske?
Tack för förträffliga svar.
Har inte hunnit titta alla dessa saker nu, men det jag kommit på är att jag var tvungen att sätta in termostattråden i kylskåpet igen för annars blev de minusgrader.
Testad sedan imorse att lägga själva termostattråden mot bakväggen där de blir kallt, o nu pendlar den emellan 4,5-6 grader vilket är kanon, med vredet på lägsta. Så min lösning nu är att låta tråden ligga mot bakväggen med en silvertejp på sig så den ligger still.
En rolig grej i det hela är ju att vi har 2 likadana skåp o det andra orkar hålla endast 8-8,5 grader, dom har gått exakt lika länge.
Skulle det inte kunna vara så att det är fel på termostaten o den får fel värde o tycker att kompressorn ska slå av mycket tidigare än den ska, för med givaren inne i skåpet där det förmodligen inte blir fullt lika kallt så funkar den ju faktiskt, eller är det sista rycket kanske?
Att det blir minusgrader i kylen indikerar på att kylsystemet
fungerar som det ska.
Det är termostaten som börjar bli dålig.
Motståndet ligger parallellt med kontakten till kompressorn.
Troligtvis har den funktionen att minimera gnistbildning
och/eller hålla fukt borta.
En ny termostat kan du hitta här:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... 054&_rdc=1
fungerar som det ska.
Det är termostaten som börjar bli dålig.
Motståndet ligger parallellt med kontakten till kompressorn.
Troligtvis har den funktionen att minimera gnistbildning
och/eller hålla fukt borta.
En ny termostat kan du hitta här:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... 054&_rdc=1
nä men se, tror nästan jag beställer en sån direkt till första kylskåpet så får ja se om ja hittar nån i stan imorrn, för dom pengarna är det värt o chansa.
Tack så hemskt mycket för bra svar!!!!
Tack så hemskt mycket för bra svar!!!!