Jag har en liten hög med olika instrument med olika skalor på. Givetvis skall det sitta olika förkopplings/shuntmotstånd då de flesta av instrumenten ger fullt utslag i mA nivå. Det ger möjlighet att anpassa till andra mätområden men då får man byta skalan.
Skalorna är av tunnplåt. Så avancerad tänkte jag inte vara men vad finns det för tips förutom att slänga en skala i en flatbäddscanner och sedan använda sig av fotoeditering?
Och påföljande utskrift, helst då på annat underlag än pappet.någon som har bemödat sig att lattja med detta?
( en riktig domedagsmsdkin måste ha analoga visare. Jag kan tiill höft sträcka mig till Nixierör fast då måste det vara grön hammarlackstruktur )
Byta skalor på analoga vridspoleinstrument
-
Re: Byta skalor på analoga vridspoleinstrument
Jag har den här mjukvaran bland mina favoriter- http://tonnesoftware.com/meter2.html
och jag tror det finns fler faktiskt.
och jag tror det finns fler faktiskt.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har kört med scannern och pappersutskrifter, inga problem med det.
Tack för tipset den har jag letat efter.
Har kört mycket med maskeringstejp och handskrivna siffror. Även om det ger en skön DIY känsla så är noggrannheten lite lidande.
Har kört mycket med maskeringstejp och handskrivna siffror. Även om det ger en skön DIY känsla så är noggrannheten lite lidande.
Jag skulle absolut rita mina egna skalor i Illustrator eller Inkscape, lätt att redigera när man ritar vektorbaserat 

Jag har gjort nya skalor ungefär som i tidigare inlägg (skanna och mixtra i ritprogram).
Funkar bra. Om man vill kan man ju lägga spänning i några kända nivåer och markera med
penna så man har några fixpunkter. Då kommer mätarens skala stämma rätt bra också.
På den tiden hade jag tillgång till ett fantastiskt självhäftande skyltmaterial från 3M, men utskrift från dagens färglaser eller bläckstråle borde bli hur fint som helst.
Funkar bra. Om man vill kan man ju lägga spänning i några kända nivåer och markera med
penna så man har några fixpunkter. Då kommer mätarens skala stämma rätt bra också.
På den tiden hade jag tillgång till ett fantastiskt självhäftande skyltmaterial från 3M, men utskrift från dagens färglaser eller bläckstråle borde bli hur fint som helst.
-
Mång goda tips! Tack för dem o god jul? Bränn inte gröten eller några SMD komponenter!