Temperaturgivare medelvärde/fast värde

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stuma

Temperaturgivare medelvärde/fast värde

Inlägg av stuma »

Hej!

Helt ny på forumet och totalt okunnig inom elektronikens värld.
Bakgrund:
Bor i hus som värms upp av en pelletspanna som laddar en ackumulatortank. Styrning via 1 givare i tanken. Hysteres (påslag till frånslag på tanktemperaturen) kan endast ställas till 10 grader i pannans styrning och styrningen klarar inte fler givare. Pga. solvärme vill jag bara att tankens topp laddas (varmhålls). Tanken laddas via en laddomat som ger en konstant laddtemperatur (72gr)

Önskemål:
Att bygga en liten box där man pluggar in två stycken 1-wire givare placerade i topp, respektive önskad lägsta varmhållningshöjd i tanken. Boxens funktion är att ta emot signal från de båda givarna i tanken, och vad jag inbillar mig på ett enkelt sätt skicka vidare endast "en" signal till pannan, som tror att den får information från sin "enda" tankgivare.
När båda givarna är kalla (under en vald temp, tex. 40 grader) skickar boxen vidare en fast temperatur signal, 40 grader, vilket gör att pannan börjar ladda tanken. Nu blir först topp givaren allt "varmare" . Signalen "ut" från boxen skall nu vara ett medelvärde mellan den översta och nedersta givaren, så att pannans modulerande drift har något att jobba mot. (lagom effekt) När både den översta och den nedersta givaren blir "varm" utifrån en vald temperatur tex. 65 grader, skickar boxen istället signalen 65 grader och pannan stannar. Boxen fortsätter skicka ut 65 gr. värdet tills båda givarna åter är kalla (under inställda värdet tex. 40gr) och processen börjar om.

Fråga:
Är detta alls möjligt?
Är det skitkomplicerat eller ganska enkelt?
Är det någon som begriper sig på dessa saker som skulle kunna guida mig genom ett dylikt bygge?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Temperaturgivare medelvärde/fast värde

Inlägg av ensten »

Hej och välkommen.

Det finns definitivt folk här som kan tipsa om olika lösningar.

Problemet är nog bäst och troligen enklast att lösa med en microcontroller av lämplig modell.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

stuma: välkommen.

Som ensten skriver är det enklast att använda en µC (mikroprocessor) för att klara jobbet. Den behövs ju ändå för att läsa DS18B20 och då kan du ha (nästan) det antal sensorer du vill ha och du kan sedan göra med signalerna vad du vill.

Det svåra i det hela är nog att simulera temperatursignalen till pannan - men det är såklart fullt möjligt om det bara blir mätt lite.

Vilken pelletsbrännare har du?

EDIT: just det: grattis till en bra beskrivning av vad du vill uppnå! Sällsynt klar och tydlig. Bra!
stuma

Inlägg av stuma »

Tack för svar och positiva kommentarer om projektbeskrivningen!

Därför blir jag kanske redan nu tvungen att modifiera den :)
Vid närmare studie av givaren i tanken är jag osäker på typen av givare, dvs. om det är en 1-wire eller inte. Det finns iaf. 2 kablar i "höljet". På kabeln står det Ct2a/0.6 och bild på givaren finns här: http://www.estyma.pl/en/?portfolio=czujniki-kablowe

Pannan är en Intelliheat PB20/NIbe Pellux 100. Brännarens styrning integrerad i pannan.

Icecap: Mätningar?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har lite svårt att förstå hur du vill att det ska funka. Är acktanken inkopplad som en varmvatten beredare mot pannan? ÄR tanken att använda pannan som en ren laddpanna? Det finns ju många finesser i styrningen det verkar ju konstigt om det inte går att få den att göra som du vill. Om det är något vettigt du vill få den att göra. Men jag fattar inte var den modulerade driften skulle ha för nytta av en simulerad temperatur. Många pannor räcker det med att feja en hög och en låg temperatur. Inte sällan öppen och kortsluten ingång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Glöm ej hysteres.
svanted

Inlägg av svanted »

det beror på vad det är för typ av tempgivare, om det är en PT100/1000 så kan du ersätta den med motstånd som simulerar en viss temperatur.
men om det är en digital typ DS1820 e.d. går inte det...
om det är det första kan du med en typ arduino koppla in och ur motstånd för att få pelletsstyrningen att göra som du vill.
så en arduino + två tempgivare samt ett labbkort att bygga motståndsswitchen och en passande box....på så är du hemma...
ja lite programmering förstås....
jag hade kopplat in en display åckså, enklare under programmeringsfasen då, för att kunna se vad som händer i programmet.
och kunna läsa av temperaturer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag vet inte om någon pelletsbrännare eller panna som från fabrikens sida har en DS18B20 eller liknande som temperatursensor. Det brukar vara PT100 eller liknande och då är det ganska enkelt att "fuska" lite.

Använder man ett antal DS18B20 kan man även ha koll på tankens laddningsgrad om man vill. Men man kan göra vad man vill med de insamlade värden, däribland styra en termosensorutgång. Exakt hur man ska styra denna beror på vilken sensor det rör sig om men i grunden rör det sig om att skapa en spänning som varieras, t.ex. via filtrerat PWM.

Så innan det planeras för mycket måste den befintliga sensor typ fastställas och en tydlig o genomtänkt funktionsbeskrivning göras - och just det sista brukar vara svårast.

Från bussen mot Oslo önskar jag en god jul.
stuma

Inlägg av stuma »

Angående givaren: Sannolikt typ PT100 och inte DS1820. Har mailat till panntillverkare för klargörande map. givare och motstånd.

Angående systemet: Laddpanna (Nibe pellux 100/Intelliheat Pell-20) som via laddomat laddar toppen av en 750l ackumulatortank med slingor för solvärme och varmvatten. Brännaren har modulerande drift, anpassad till värmelasten.

Angående pannstyrningen: Pannan har en "avancerad" men sällsynt korkad styrning, anpassad för att köra direkt mot radiatorkretsen, med separat varmvattenberedare. Det är givaren till "varmvattenberedaren" som används i ackumulatortanken. Bla. är maximal hysteres endast 10grader, vilket i sig leder till många start-stopp.Till sommaren när värmelasten minskar kommer nästa problem att uppstå. Pannan vill nämligen varmhålla sig själv och svalnar inte under 50grader. Denna funktion går inte att stänga av, om man inte samtidigt stänger av shuntstyrning via utegivare och framledningstemp. Detta blir ett senare problem, och får ev. lösas genom separat shuntstyrning om det inte går att komma på något sätt att "lura" systemet...
Alltså: det finns många finesser, men mycket som inte går att göra.

Vad jag vill: ladda toppen av ackumulatortanken på ett effektivare sätt, via 2 givare, menbibehålla den modulerande driften. Kunna ställa in start/stopp temperatur för givarna.

Den enklaste varianten är ju som du danei påpekar att "boxen" endast skicka vidare 2 signaler till pannan:
1) Båda givarna "varma" (över stopp temp) = skicka temp över pannans stopptemp
2) Båda givarna "kalla" (under stopp temp) = skicka temp under pannans stopptemp.

Frågan är hur den modulerande driften reagerar på detta? Därför tänkte jag att den kunde få jobba mot ett "medelvärde" mellan givarnas temperatur för att ha något att göra och möjligen även stundtals kunna balansera värmeproduktionen mot lasten. Men detta kanske är en helt förflugen tanke som endast vittnar om att jag faktiskt inte riktigt fattar hur den modulerande driften idag fungerar. Ytterligare något att ta reda på!

Att göra:
Ta reda på givartyp och dess signal vid olika temp (mail är skickat till tillverkare)
Ta reda på hur den modulerande brännardriften fungerar.

GOD JUL och tack för alla input och engagemang i frågan!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som att de borde ta fram en mode för att använda pannan som en ren laddpanna. Nu verkar den ju inte alls vara lämpad för det. Nästa fråga är så, varför inte använda den som den är tänkt att användas? Det kanske är bökigt att få till en bra varmvatten beredning med din uppställning.
stuma

Inlägg av stuma »

danei:
1) Visst borde Nibe göra en bättre styrning av pannan.
2) Det är betydligt krångligare att koppla om hela pannrummet för drift direkt mot radiatorsystemet. Vinsten map. styrsystemets ökade ändamålsändlighet skulle dessutom ändå vara begränsade. Även om acktanken "bara" skulle fungera som varmvattenberedare vid "ren pelletsdrift" och solvärmen för radiatorsystemet går "via" pannan, där pannan fyller på med värme efter behov, skulle problemet med att pannan varmhåller sig själv kvarstå och jag tycker ändå att hysteresen på 10grader skulle vara för dålig och önska 2 givare även i en ren "varmvattenberedare".

Men: Det verkade ju hoppfullt med motstånd för att moderera temperatursignal i vanlig givare. Har fått "motståndstabellen" från tillverkaren enligt följande:
Karta-katalogowa-CT2a.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Två DS18B20, en digital potentiometer och en uC så är saken biff låter det som.

Frågan är bara om impedansen på givarens ingång.

Man kan ju inte dra mycket ström genom en digital pot.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tips: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare

Sedan kanske styrningen är smart för den tänkta uppgiften. Använder man den till något annat så blir den ju missanpassad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är en lite speciell termostat han ska bygga inte en brännarstyrning. Det här är en uppgift som man kan lösa analogt ganska lätt. Men först måste man definiera en funktions beskrivning som är vettig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och då sensoringången som ska "luras" med extrem sannolikhet är analog kan man lösa det falska input vid att ha en spänningsdelare och lägga en spänning på den, detta ger då en falsk temperatur som då kan styra pannan/brännaren.
Skriv svar