Hjälp med att felsöka en receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fast_eddy

Hjälp med att felsöka en receiver

Inlägg av fast_eddy »

Har en Denon DRA-F102 receiver som en dag bara var död.

Har mätt en del och konstaterat att jag har 230V in till transformatorn men dålig spänning ut från den.
Den har en lindning in och två lindningar ut. På den ena utgången får jag ca 3.5 volt ut, den andra får jag ingen bra mätning på alls.
Mäter jag resistansen på transformatorn ligger den på ca 20k på insidan och ca 80 och 40 på utsidan.

CD-enheten som fungerar utan problem har liknande siffror på sin transformator, 20K in och ca 40 ohm på utlindningarna.
Den å andra sidan har stabila värden på ca 6V ut.

Räcker med att mäta en trafo som jag gör för att konstatera om den fungerar?
Eller är den någon komponent efter lindningen som är kortsluten och skapar spänningsfall kanske?

Sitter ett relä som ska drivas med spänningen ut från transformatorn, enligt datablad vill den ha ca 9V. Så runt 9V vill jag ha ut från trafon, eventuellt aningens högre för att kompensera diodernas spänningsfall, det är denna slinga som bara ger 3.5V. Denna utgång är även kopplad till en spänningsregulator som begränsar spänningen till 5V, så 3.5V är garanterat fel utspänning.

Någon som har en idé om hur jag går vidare?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Hjälp med att felsöka en receiver

Inlägg av JohnGalt »

Kan du lossa sekundärlindningen från kortet? Vad får du för spänning då?
Har du schema? Skarpa foton?
Svårt att säga något annars med så lite info.
fast_eddy

Inlägg av fast_eddy »

Jag har funderat på att löda loss sekundärsidan och mäta, får nog ta och göra det.

Vilken mer information vill du ha?

De gråa strecken på kretskortet är ledningar på ovansidan för att visa hur kopplingen till primärlindningen går.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
void

Inlägg av void »

fast_eddy skrev:CD-enheten som fungerar utan problem har liknande siffror på sin transformator, 20K in och ca 40 ohm på utlindningarna.
Den å andra sidan har stabila värden på ca 6V ut....
Om transformatorerna är identiska kanske du kan låna transformatorn från den fungerande enheten och testa?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Har du mätt spänningsrailsen? Jag har svårt att tro att en transformator kan gå sönder bara sådär, det lär snarare vara en Vreg eller liknande...

>På den ena utgången får jag ca 3.5 volt ut, den andra får jag ingen bra mätning på alls.

Hur mäter du? Du har inte glömt att mäta för AC?
fast_eddy

Inlägg av fast_eddy »

CD-enhetens transformator är tyvärr inte helt identisk, så jag kan inte låna den.

Jag mäter direkt på transformatorns utben, med multimetern inställd på AC :)
Det syns inte på bilden, men benen är inte täckta som på insidan så det är inga problem att komma åt med en multimeter.

Vad menar du med spänningsrail?
Jag har haft en transformator som gått sönder förut men då var det en linning som var kortsluten och brann upp, det syntes att den var trasig.
Spänningsregulatorn kommer först senare, men det är klart att den kan vara defekt och göra att mätningarna från transformatorn blir fel.
Lödkolven är på uppvärmning för att ta bort sekundärsidan.

Glömde skriva förut att jag tyvärr inte har något kopplingsschema, om någon råkar ha eller vet var det finns uppskattas det!
Tack för alla svar än så länge!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Har du kollat så det inte finns sprickor i lödningarna till trafon?
Kan ibland vara mikroskopiskt små.
fast_eddy

Inlägg av fast_eddy »

Har lött bort transformatorn och den gav då bra värden på 9.3V och 4V.
Satte tillbaka den och fick samma resultat som innan.
Mätte lite allt möjligt och såg att det var kortslutning mellan jord och in på spänningsregulatorn.
Lödde bort elektrolytkondensatorn mellan jord och in och vips hoppade den igång!

Nu har jag ingen kondensator att ersätta den trasiga med, den har värde 85 grader 16V 2200microF
Det närmsta jag hittar här hemma, är 85 grader 25V 470microF.

Vad tror ni, duger den?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nej, det viktiga värdena är 2200uF och minst 16V, att den klarar minst 85 grader gör att den håller längre, men även detta värde skall uppfyllas för att det skall vara värt att montera. Köp en ny konding så slipper du laga inom kort igen...
fast_eddy

Inlägg av fast_eddy »

Ett blankt nej var väl att ta i.
Den används ju för att stabilisera inspänningen till spänningsregulatorn. Att den har en femtedel så stor kapacitans gör ju bara att den inte klarar lika stora plötsliga spänningsfall.

Att det bästa vore att ta en konding bra med originalvärden går jag med på, men att det inte fungerar alls med en mindre är jag skeptisk till.

Omformulerad fråga:
Tror ni att det räcker med en kondensator med lägre kapacitans (470 istället för 2200) för att hålla spänningen uppe?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har aldrig sagt att det inte kommer fungera alls, bara att det är en felaktigt vald komponent för ändamålet.
fast_eddy

Inlägg av fast_eddy »

Menar du att nej inte är ett nej? :wink:

Jag förstår vad du försöker säga, men det är inte riktigt vad jag undrar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du kan alltig gå uppåt i spänningsmärkning, kapacitans och temptålighet, men du kan aldrig gå neråt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kondingen sitter väl i en nätdel för logik/processorstyrning å sånt, och gissningsvis driver den också spolen på ett relä som slår till 230V till den stora trafon (och kanske några styrda 230V-eurouttag bakpå eller så). Risken är väl att logiken beter sig konstigt om det kommer ut brum på den spänning som ska vara filtrerad. Risken är också att spänningen är mer eller mindre okej ända till reläet ska dra, och då blir det knas.
Skriv svar