Hej!
Har problem med en Philips FR910. När den t.ex stått över en natt så går den att starta samt välja input (CD, TV osv), funkar även bra att lyssna på.
När man spelat några minuter så uppstår dock en del olika problem. Ibland slocknar displayen, men musiken fortsätter. Ibland dör hela anläggningen och går inte att starta igen på ett tag. Ibland visas vissa enstaka tecken på displayen, typ bara ett A eller O.
Vad jag kan se genom att bara kolla inuti verkar ingen komponent ha brunnit. Har även provat pilla runt med en pinne på alla komponenter medan den är igång för att upptäcka eventuellt glapp, dock utan någon framgång. Känns ju som att det är något värmerelaterat med tanke på dess konstiga beteende.
Bild på receivern:
http://www.hifi-pictures.net/amplifiers ... platka.jpg
Någon som har något tips?
Mvh BLY
Problem med Philips Stereo Receiver FR910
Re: Problem med Philips Stereo Receiver FR910
Det klassiska vid startproblem brukar ju vara torkade/svullna elektrolytkondensatorer, men om den startar kall men inte varm känns det som att det skulle kunna vara en lödning/komponent som efter uppvärmning utvidgas och då orsakar glapp. Att symptomen är olika mellan gångerna gör det hela lite klurigare.
Sökte kopplingsschema (med negativt resultat)
Hittade detta på ett ställe:
MODEL: FR910
SYMPTOM: Sometimes the tuner gives no sound, when set is warming up.
CURE: Check solder joints of coil T104.
Hittade detta på ett ställe:
MODEL: FR910
SYMPTOM: Sometimes the tuner gives no sound, when set is warming up.
CURE: Check solder joints of coil T104.
Okej, tack! Ska kika om jag kan hitta dessa.
Nu när jag felsökt den lite mer så har den stängt av sig till och från. Har dock kunnat starta den igen. Efter typ 5 minuters felsökning så dog den helt, inget liv alls. Får nog vänta ett tag nu innan den går att starta igen, mycket konstigt.
Nu när jag felsökt den lite mer så har den stängt av sig till och från. Har dock kunnat starta den igen. Efter typ 5 minuters felsökning så dog den helt, inget liv alls. Får nog vänta ett tag nu innan den går att starta igen, mycket konstigt.
T104 tyder på en transformator/spole/lindning.
Lödning misstänks ha dålig kontakt.
Om du har tur finns det servicelucka på undersidan...
TILLÄGG:
Försök hitta ett kopplingsschema!
Lokalisera T104 på schemat.
Därefter, leta på det fysiska stället i närheten, eller vid T104.
Lödning misstänks ha dålig kontakt.
Om du har tur finns det servicelucka på undersidan...
TILLÄGG:
Försök hitta ett kopplingsschema!
Lokalisera T104 på schemat.
Därefter, leta på det fysiska stället i närheten, eller vid T104.
Senast redigerad av SM7CZR 28 december 2013, 09:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Fanns självklart ingen lucka
Men har mätt lite på transformatorn, och den ger iaf samma värden även när anläggningen inte vill starta. Har ju pillat runt på alla komponenter när den inte fungerat, utan framgång. Nu knackade jag dock rätt hårt på displayen och då kom anläggningen igång igen, så eventuellt om felet sitter i fronten på något sätt..
Kylspray är bra till att hitta sådana fel.
Prylen hoppar igång när du sprayar på rätt ställe, och sedan ringar man in stället med rör på munstycket för att träffa mindre yta.
Låter som en lödning som släppt och rör sig med temperaturen.
Prylen hoppar igång när du sprayar på rätt ställe, och sedan ringar man in stället med rör på munstycket för att träffa mindre yta.
Låter som en lödning som släppt och rör sig med temperaturen.