Kontaktdon 9V

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Greybird

Kontaktdon 9V

Inlägg av Greybird »

Jag har en låda som är monterad utomhus. Lådan innehåller några små kretskort. 2 2-poliga sladdar ska anslutas till korten i lådan. I dag går sladdarna in genom genomförningar i lådans botten. Sedan ska de skruvas fast på kretskorten i lådan.

Allt kan gå sönder, så även kretskorten i min låda. Då måste jag öppna lådan, skruva loss kablarna, dra ur kablarna ur lådan och ta in lådan för att byta ett kretskort. Sedan ut om montera allt igen. Det svåraste är att pilla in sladdändarna i resp hål och skruva fast dem igen på kretskortet nere i lådan. Nej, det fungerar fortfarande inte – då måste det vara det andra kretskortet som det är fel på. Alltså samma moment igen.

För att nå lådan måste jag stå på en stege. Är det då kallt eller allmänt dåligt väder är det inte så lätt att plocka ur och i kort ett antal gånger.

Det måste gå att gör det här lite enklare. Till exempel att det sitter kontaktdon i botten på lådan och att sladdarna har motsvarande kontaktdon. Utomhusjobbet inskränker sig då till att dra ur sladdarna och kroka ner lådan och ta in den i värmen och där byta kort.

Min fråga är nu vad är det för kontaktdon som jag behöver? ELFA har tusentals kontaktdon att välja på – vad ska jag söka efter? Vad heter det på fackspråk? Vilken typ är bäst och enklast att använda? Vilka egenskaper ska de ha för att fungera utomhus? osv
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Kontaktdon 9V

Inlägg av Glenn »

Ska den ena kontakten vara kretskortsmonterad eller ska båda vara sladdmonterade ?

Om lådan är väderskyddad så är det ju inte så enormt stora krav på kontaktdonens täthet osv.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Jag hade tänkt mig att ena kontaktdelen är fast monterad i lådans botten (chassikontaktdon kanske det heter) och den andra på sladden utanför lådan. Sedan drar jag en liten sladdsnutt från kontakten till kretskortet.

Även om jag har gjort en liten holk med 3 sidor för lådan så blåser regn och snö in överallt.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kanske bäst att väderskydda din holk då. Oavsett vad du väljer att ha som kontakt så är aldrig väta något som man vill ha :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

EN3-serien är ganska miljötålig. Billigast är de dock inte ich dragavlastningen är ibland svår att få till, jag använder dock smältlim och då sitter det.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Tack, EN3-serien skulle nog fungera men jag klarar inte av att löda kabelkontaktdonen ute några meter upp i en stolpe 200 meter från vanligt eluttag.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Vid såna tillfällen är det bra att ha en gasdriven lödpenna. (Finns batteridrivna med men dom har jag aldrig testat).
Tex VT-7126 på Swedol eller den billigare 40028 på Kjell&Co.

Undvik att stoppa den i bakfickan när den är varm ;)
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Omtänksamt :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en batteridriven, jag kan bara varna för dom :( gasdrivna funkar ju dock bra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är det ett problem på det vis kan man löda klart vad som kan göras klart och sedan skarva om det kan fungera.
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Ja det går ju förstås och skarva med vanlig kopplingsplint och vira tape om?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det går bra - om det inte ska vara tät osv. Själv har jag vid ett tillfälle använd sockerbit och efter kontrollmätning för bra kontakt fick det hela en rejäl gång silikon av typen dom INTE utvecklar ättiksyra.

Allt beror ju på krav och hur länge dessa ska hållas.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Finns ju smidigare grejer med om man vill. Brukar kunna gå att köpa styckevis på järnhandeln.

Bild
http://www.krympslang.nu/product/acsc/
Användarvisningsbild
Greybird

Inlägg av Greybird »

Nu när Du påminner mig kommer jag ihåg. Jag har använt liknande skarvdon för att skarva elkablar till bilar och traktorer. Man stoppar in skarvändarna och klämmer åt det värsta man orkar. Sedan drar jag i trådarna för att kontrollera att det är kontakt och då brukar den en ändan lossna. Då är det bara att klippa av, skala och försöka med ett nytt skarvdon igen. Det är säkert inget fel på metoden utan bara jag som inte behärskar tekniken.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det beror ju på vilket verktyg du använder att klämma med. Dom billiga plåttängerna är tämligen värdelösa. Med en "proffstång" så sitter det. Om du använder skarvrör så kan du sedan skydda med krympslang med lim, så det blir det tätt mot fukt.
Skriv svar