Självgående robotdammsugare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
kulan8

Självgående robotdammsugare

Inlägg av kulan8 »

Hej! Min första tråd här, spännande.

Jag har tänkt att bygga en självgående robotdammsugare. Detta är det första projektet jag ger mig ut på ensam, där jag gör allt från grunden. Har tidigare byggt och programmerat en robot som hade ett färdigt chassi. Där alla servosar, motorer och spänningskällor redan var färdigkopplade. Så jag vill gärna vara säker på att jag tänker/gör rätt. Jag har tänkt använda mig av:

* Datorfläkt som ger runt 150 CFM, denna kommer kräva 12V. Jag har tänkt mig att använda en batterihållare (8x1.5V) med on/off-switch. Med laddningsbara batterier ger det mig runt 2000-2500 mAh. Kommer endast koppla dessa till fläkten, då jag räknar med att den drar runt 1.2 A.

* Batterihållare (4x1.5V) för att ge ström till övriga komponenter.

* Spänningsregulator för att hålla 5V.

* Kondensatorer.

* Mikrokontroller - atmega8.

* Sensor med avstånd 10-200mm.

* 2x DC motorer.

* En motor kontroller.

* Diverse föremål till chassit, vakuum-filtret osv.

Innan jag börjar planera detta i detalj, skulle jag gärna vilja höra vad ni har för tankar och åsikter om detta.

Bör jag använda en breadboard eller en "perf board"? Känns mer säkert med en breadboard till att börja med. Och isf.. till nästa fråga.
Vilka verktyg kommer jag att behöva (kablar, kabelskalare mm)? Tänk på att jag inte har ett enda verktyg för detta hemma.

Om jag missat något viktigt får ni gärna säga till eller ställa frågor.

*EDIT*
150 CFM ≈ 4.2 kubikmeter per minut.
Senast redigerad av kulan8 23 december 2013, 01:16:51, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Självgående robotdammsugare

Inlägg av danei »

Vad är CFM för enhet? Kubikfot per minut eller? SI enheter är mycket bättre.

Som drivmotorer tror jag att lite kraftigare RC servon som moddas för kontinuerlig drift skulle funka. Då får du motor, växel och motorstyrning i en enhet.
kulan8

Inlägg av kulan8 »

Ja, du har rätt. Läst runt så mycket på engelska sidor att jag blivit lite hjärntvättad. I runda slängar innebär det ca 4.2 kubikmeter per minut. Ska hålla mig till SI-enheter hädanefter!

Det låter faktiskt som en bättre idé. Då styrs den med PWM från mikrokontrollern, och jag slipper en motorkontroller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja de styrs med en vanlig servosignal, och det finns det massor av exempel på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kulan8 skrev: * Datorfläkt som ger runt 150 CFM, denna kommer kräva 12V. Jag har tänkt mig att använda en batterihållare (8x1.5V) med on/off-switch. Med laddningsbara batterier ger det mig runt 2000-2500 mAh. Kommer endast koppla dessa till fläkten, då jag räknar med att den drar runt 1.2 A.

* Batterihållare (4x1.5V) för att ge ström till övriga komponenter.

* Spänningsregulator för att hålla 5V.
Verkar ju ganska dumt att ha extra batterier bara för 5V, dessutom ger 4x1,5V 6V, och då är skillnaden till 5V för liten för vanliga regulatorer.

Satsa på vettiga batterier och ta strömmen till styrkortet därifrån också, via en regulator.

Bör jag använda en breadboard eller en "perf board"? Känns mer säkert med en breadboard till att börja med.
menar du rasterkort när du skriver "perf board" ? (aldirg hört termen innan), men breadboards är guld att labba med, men inte så kul i "produktion", så bygg prototyp på breadboard och när hårdvaran funkar kan du ju löda ihop det på rasterkort eller cad'a ett PCB.
kulan8

Inlägg av kulan8 »

Verkar ju ganska dumt att ha extra batterier bara för 5V, dessutom ger 4x1,5V 6V, och då är skillnaden till 5V för liten för vanliga regulatorer.

Satsa på vettiga batterier och ta strömmen till styrkortet därifrån också, via en regulator.
Hade faktiskt inte en tanke på att 6V inte räcker till för vanliga regulatorer. Tack!
menar du rasterkort när du skriver "perf board" ?
Ja, precis. Visste inte vad det hette på svenska. :D
Skriv svar