3-fas i USA
Re: 3-fas i USA
tveksamt, dock till deras försvar så var de ganska mycket pionjärer och provade sig fram - dock fryste man standarden lite väl tidigt och har inte modet att vältra över en ny standard då det är så mycket företag, privata och politiska intressen i detta så fort det skall ändras något - men i övrigt missköter sitt energidistrubitionssystem grovt och först vid landsomfattande black out som frågan lyfts upp för ett tag för att sedan sjunka i glömskan igen. I USA är det dom kommunalägda eldistrubitionssystemen som är i bäst skick och klarar oväder bäst medans dom privatägda är i många fall i riktigt eländig skick...
Sverige och tyskarna tänkte lite mera innan de skred till verket (Asea/Siemens mfl.) även om det fans lite lustiga elsystem även här inledningsvis, men åker man till England så ser man fortfarande en massa dumheter som tex. 70-140 A säkring per våningsplan i ett lite större hus och inte en 10-16 ampere säkring per uttagsgrupp eller belysningsgrupp etc. - men så är det ganska ofta elrelaterade husbränder i England eftersom en säkring i stickproppen (som är ett krav där) inte skyddar om man med tex. en städmaskin krossar ett vägguttag och det blir halvkortis i väggen där 70-140 ampersäkringen är den mest hållbara delen av eldistributionen... tror inte att engelsmännen ens hört talas om utlösningsvillkor...
Sverige och tyskarna tänkte lite mera innan de skred till verket (Asea/Siemens mfl.) även om det fans lite lustiga elsystem även här inledningsvis, men åker man till England så ser man fortfarande en massa dumheter som tex. 70-140 A säkring per våningsplan i ett lite större hus och inte en 10-16 ampere säkring per uttagsgrupp eller belysningsgrupp etc. - men så är det ganska ofta elrelaterade husbränder i England eftersom en säkring i stickproppen (som är ett krav där) inte skyddar om man med tex. en städmaskin krossar ett vägguttag och det blir halvkortis i väggen där 70-140 ampersäkringen är den mest hållbara delen av eldistributionen... tror inte att engelsmännen ens hört talas om utlösningsvillkor...
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Å andra sidan lär engelsmännen ha fattat säker byggel. Jag har för mig att MiaM skrivit om detta. 110 V med jordad mittpunkt ojmr.
Problemet i USA är väl just att man inte hade EN standard utan många? Man hade ju både växelspänning och likspänning och leverantörerna konkurrerade (vet inte om det är en skröna men det sägs att elektriska stolen kom till för att bevisa att växelspänning var farligt, så att kunderna skulle välja likspänning). Jag tror varje el-leverantör (antagligen varje lokalt elverk) inledningsvis hade en "egen" standard, sen började man nog standardisera inom varje enskild stat. Sen när varje stat hade en egen standard så var det nog svårt att tvinga in dem i en federal standard... så därför ser det ut som det gör. Att de har 60 Hz överallt är nog bara tack vare att elbolagen började handla el med varandra, frekvensen var för svår att fixa med transformatorer så den kom man överens om. Men spänningen (i uttagen) varierade säkert från stat till stat i många år (spänningen i distributionsledet kan ha standardiserats fortare).
hcb skrev:Å andra sidan lär engelsmännen ha fattat säker byggel. Jag har för mig att MiaM skrivit om detta. 110 V med jordad mittpunkt ojmr.
jo, men alla vettiga 'svenska' byggcentraler har också 3-fas för de lite tyngre maskinerna som svetsar, elvärme etc. och utan tunga transformatorer är det svårt att få till 2x110V med mittjord och med anständig effektkapacitet ur en inkommande 400V 3-fas med nolla och skyddsjord - det luktar snarare amerikansk filosofi eller försörjningsmatning utan tillgång till 3-fas som smygit in vilket dessvärre får följden att använda apparater enbart för dem mittjordade marknaden knappt har en anständig isolering eftersom 110V är 'nästan' ofarlig enligt US och behöver inte isoleras vettigt även om jag har lärt mig att 50 Volt är gränsen för livsfarlig spänning...
i tyska teknikrum på en tunnelbaneanläggning så hände elskåpen på porslinskroppar och det fans skyddstransformatorer modell 100 VA vars säkringar alltid var trasiga och där hade man inte koll på det här med nolla och skyddsjord då det var avsevärd spänningsskillnad mellan jord, skyddsjord och i rummet befintliga metallstrukturer...
med rätt utförd isolering i alla detaljer så är inte 230 och 400 Volt med nolla och skyddsjord och med jordfelsbrytare farligare än den amerikanska 2x115 Volt när det gäller personsäkerhet och 115 Volt brukar innebära fetare kablar - högre uppsäkring och därmed mycket högre strömmar och fetare ljusbågar när det skiter sig
- prototypen
Mig har det sagts att Edison förespråkade likspänning då växelspänning användes i den farliga elektriska stolen (inte uppfans)Nerre skrev: (vet inte om det är en skröna men det sägs att elektriska stolen kom till för att bevisa att växelspänning var farligt, så att kunderna skulle välja likspänning). .
Protte
Ja, det stämmer med vad jag har läst. Edison kampanjade rätt hårt mot växelspänningen och rivalen George Westinghouse. I början på 1900-talet hjälpte han till med att "avrätta" en elefant (den hade dödat sin skötare), med just växelspänning för att visa hur farlig växelspänningen var. Elektriska stolen hade då varit i använding (med växelspänning) i ca 15 år. Edison filmade det hela, och den filmen finns att se på internet. Jag gillar elefanter och vill inte se filmen igen (råkade se den för några år sen när jag inte visste vad som skulle hända), så jag vill inte googla fram den. Elefanten hette Topsy, btw.
Hej, long time, noo see! Jo, det är nog jag som tjatat om detta. Poängen för oss i Sverige att känna till detta är att detta gör att det finns en brittisk marknad för billiga 240->110V-transformatorer. Om man alltså behöver drygt 100V i Sverige och det alltså inte behöver vara 1:2 omsättning / 115-120V ut från trafon så kan man alltså köpa halvstora transformatorer till relativt låga priser.xxargs skrev:hcb skrev:Å andra sidan lär engelsmännen ha fattat säker byggel. Jag har för mig att MiaM skrivit om detta. 110 V med jordad mittpunkt ojmr.
jo, men alla vettiga 'svenska' byggcentraler har också 3-fas för de lite tyngre maskinerna som svetsar, elvärme etc. och utan tunga transformatorer är det svårt att få till 2x110V med mittjord och med anständig effektkapacitet ur en inkommande 400V 3-fas med nolla och skyddsjord - det luktar snarare amerikansk filosofi eller försörjningsmatning utan tillgång till 3-fas som smygit in vilket dessvärre får följden att använda apparater enbart för dem mittjordade marknaden knappt har en anständig isolering eftersom 110V är 'nästan' ofarlig enligt US och behöver inte isoleras vettigt även om jag har lärt mig att 50 Volt är gränsen för livsfarlig spänning...
i tyska teknikrum på en tunnelbaneanläggning så hände elskåpen på porslinskroppar och det fans skyddstransformatorer modell 100 VA vars säkringar alltid var trasiga och där hade man inte koll på det här med nolla och skyddsjord då det var avsevärd spänningsskillnad mellan jord, skyddsjord och i rummet befintliga metallstrukturer...
med rätt utförd isolering i alla detaljer så är inte 230 och 400 Volt med nolla och skyddsjord och med jordfelsbrytare farligare än den amerikanska 2x115 Volt när det gäller personsäkerhet och 115 Volt brukar innebära fetare kablar - högre uppsäkring och därmed mycket högre strömmar och fetare ljusbågar när det skiter sig
Britterna kör alltså inte 2*110V på byggarbetsplatser, utan 2*55V enfas eller 3*62V (110V mellan faserna) trefas. 55 respektive 62V till skyddsjord ligger rätt nära gräsen på 50V du nämner. Mittnollan används endast som skyddsjord. Jag antar att man valde 2*55/3*62 istället för 2/3*50V för att bli mer lika "110V-länderna". Utrustning som fungerar både på 50 och 60Hz samt både på 220-240V och 110-120V går alltså att använda rakt av.
Allt detta skedde vad jag förstått på 70-talet, då elsäkerhetstänkandet kommit relativt långt och värderingen av människoliv / arbetsplatsskademotverkan också kommit långt, samtidigt som jordfelsbrytare inte riktigt slagit igenom.
Idag hade säkert jordfelsbrytare varit en bättre pris-prestanda-kompromiss, men eftersom hela byggbranschen redan kör 110V och transformatorerna faktiskt torde vara något säkrare (om än dyrare) så är det väl ingen större idé att byta.
Det enda tillfälle då detta verkligen verkar ställa till lite strul är att det skapar viss beslutsångest för hobbypysslare och hantverkare som gör småjobb, det är inte helt enkelt att avgöra om det i längden är bäst att skaffa 240V-maskiner eller skaffa en liten portabel transformator och 110V-maskiner.
Kopplingen mellan brittisk bygg-el och el i USA är alltså rätt svag, enda likheten är att de båda använder maskiner avsedda för 110-120V.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Hej, long time, noo see!
Hej! Kul att se dig igen! Jag hade nästan gett upp hoppet om att läsa dina utläggningar om östtyska TV-apparater och annat som tillhör allmänbildningen
Och god jul, förresten!
Hej! Kul att se dig igen! Jag hade nästan gett upp hoppet om att läsa dina utläggningar om östtyska TV-apparater och annat som tillhör allmänbildningen
Och god jul, förresten!
hmm säkerhetstänkaded där måste nog har varit väldigt 'lokal' i en specifik branch i såfall - inom tex järnvägsindustrin i england så dör fortfarande massor av människor eftersom säkerhetsutrustning som finns där är något man måste betala för att få använda (eftersom det är outsourcat och får betalt efter användning) och då är trycket från arbetgivarna på de som arbetar i miljöerna hela dagarna att använda denna utrustning så lite som möjligt - och olykorna händer - där utbildas man att inte hjälpa sin kamrat som ev. sitter fast i tex. spårväxel även om det finns tid och utrymme för det utan där skall man springa och bara tänka på sig själv - precis som mycket annat i den engelska kulturen - där bönder är något som man kan offra i massor när herreskapet leker krig...
har haft kollegor som varit där och gått kurser där för att övh få beträda områden och säger att det är helt horribelt då tankesättet är helt tvärt emot vad vi har i sverige - det är som gjort att det blir dödsolyckor där...
har haft kollegor som varit där och gått kurser där för att övh få beträda områden och säger att det är helt horribelt då tankesättet är helt tvärt emot vad vi har i sverige - det är som gjort att det blir dödsolyckor där...