sänka hastigheten på plotter...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sven

sänka hastigheten på plotter...

Inlägg av sven »

hej, införskaffade en plotter för ett tag sen en roland dxy885, tänkte använda den till att skära ut dekaler osv på, har ingen parallel/serieport på min dator så jag skaffade en usb->certronics adapter, plottern funkar hur bra som hellst med den, kör den som en vanlig skrivare i illustrator med outlines. dock så går det aldeles för fort för att det ska gå å skära med den... vill helt enkelt sega ner den en massa.
nån som har nån bra lösning?

har letat efter ett "sega ner skrivaren" program men det verkar va dåligt me sånt. hittade ett program för att sega ner dxy plottrar men det kräver att man kan kommunicera med plottern via hyperterminal, eftersom ja kopplat den via usb så går den inte någe vidare....
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad jag kommer ihåg så kunde jag via plotterns drivisar ställa in penhastigheten och få den att rita så långsamt jag ville.
sven

Inlägg av sven »

jo precis! har noterat det jag med, men av nån anledning så vägrar den fatta att jag dragit ner hastigheten. har ändrat i skrivarinställningen för plottern att den ska rita i 1cm/s men när jag skriver ut från illustrator så skriver den ut med standard inställningen 50cm/s
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

kan vara usb>centronics tjafset som strular
sven

Inlägg av sven »

mycket möjligt.. testade att sätta upp en virtuell lpt port med net use, fick kontakt med plottern på lpt1 i kommandotolken första försöket med DIR>LPT1, men efter ett tag blev det åtkomst nekat av nån anledning. iofs vet jag inte om en virtuell lpt port är en lösning på problemet endå.

men jag har testat programmet som skulle sega ner plottern, det funkar så att man väljer skriv till fil i tex illustrator, då genereras en dxy fil, sen kör man filen genom slowdown programmet och så får man en ny "nersegad" dxy fil, tänkte att om det fanns nått program som man kunde "skriva ut från fil" så kanske de är möjligt att få det att funka endå.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Var det händelsevis denna plottern?
http://www.blocket.se/view/6656132.htm? ... c=1&city=0

Om inte, hur tunt kan det gå att rita? Har tröttnat lite på det eviga klabbet med fotoresist och att lyckas skriva ut helsvarta linjer på OH-film, så att plotta direkt på laminat hade inte varit fel :).
sven

Inlägg av sven »

jepp den vare.. jo har planer på att använda den inom det området oxå =)
har fixat å trixat nu så ja kan kontrollera hastigheten iaf.. så nu funkar det hyffsat!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det funkar inte så bra, kletar mest ut.

Har dock inte lyckats att få min dxy - "900 någonting" att fungera med datorn, kanske går bättre då.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

PaNIc

Glöm det där med plotter och försök få ordning på kombinationen 'bra' film och svärta för fotoresist.

Been there - done that
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Varför glömma plotter? Jag sitter nämligen med en gammal HP-plotter nu och kör HPGL-språk över hyperterminalen, har plottat lite på cdskivor och kreditkort med vattenfast färg med positivt resultat. Har dock varken etstank eller laminat med koppar så jag har inte kunnat testa just att framställa mönsterkort, så innan jag gör mig besväret: Vad var det som sket sig?

Sven: Har du kollat i dxy-filerna (öppnat dom i en texteditor)? Antar att Rolands DXY är ett språk likt HPGL, det borde finnas ett kommando motsvarande VS (Velocity Select i HPGL)...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Som zeus sa - det kletar ut mest

Det är väl ½ hyfsat om du gör kort med GROVA ledare där inte det krävs så mycket av 'kantskärpa' i utskriften.

Att dra en eller två ledare mellan ett par dip ben funkar definivt inte, jag har testat för länge sedan med DYRA pennor/bläck och speciell ritfilm och det va knappt så man kunde dra en ledare mellan ett dip par.

Säg så här, ta fram en lupp och kolla lite närmare på utskriften så förstår du säkerligen vad jag pratar om

dvs - glöm plotter och pennor = dyrt som fan blir det och skit resultat och in i he-e långsamt att göra kretskorts underlag.
sven

Inlägg av sven »

köpte plottern mest för å skära dekalfilm osv med, så det är inte hela världen om de inte går att plotta kretskort.. har öppnat plottfilerna och ja det är i stort sett samma som hpgl så ja lyckades ändra hastigheten manuellt och sen skriva ut den med printfile. så de funkar finfint nu!
tack för alla förslag
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Härligt att det fungerar! Nu är det bara att koda ihop ett eget program så du slipper ändra varje gång du ska skära dekaler :wink:
Vad har du föresten för kniv? Jag har också mest skaffat min plotter för att skära vinyl, men har ännu inte införskaffat något skärverktyg...

tecno: Äschdå, det var tråkiga nyheter... aja, men man kan väl iaf som du skriver använda det till grova ledare och okritiska arbeten.
sven

Inlägg av sven »

beställde kniv + hållare från http://www.cuki-messerhalter.com/index.php 620kr inkl frakt. har hittat ett prog som heter signcut som funkar helt problemfritt med min plotter så nu gäller de bara att skrapa ihop lite stålars så man har råd att köpa det =)
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Ah, har för mig att de priser jag sett på nätet ligger på nått sånt... synd att det är så dyrt (ok inte så fasligt, men för mkt för mig). Men å andra sidan handlar det nog inte om några stora serier, så det är väl inte så konstigt att det kostar.
Skriv svar