Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Shunt

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Shunt »

Efter en vecka med minst ett paket uthämtat varje dag (3 i måndags), så landade det sista (RAMPS) på Arlanda vid lunch idag, så det borde vara här på måndag eller senast fredag (inte så många vardagar nästa vecka av nån anledning).

Uppmuntrad, så har jag spenderat kvällen så här långt med att fila till plastdelar, och trimma till centrumhål. Det enda som återstår (förhoppningsvis) är att borra upp hålet för J-head, sen borde det mesta gå skruva ihop.

Använder någon auto-level mekanismen? Hur har ni löst "låsningen" av insex-nyckeln efter den har kört sin cykel? Jag har sett flera olika lösningar, varav den enklaste verkar vara mot en bultskalle i botten-ramen.
Är det något man programmerar (som att den ska lossa nyckeln mot en av remmarna) eller hur funkar det?

Sen vet jag inte riktigt hur/var jag ska fästa extruder-motorn, men... det finns alltid buntband. :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Min extrudermotor sitter med två buntband genom en utskriven fäst-detalj som sitter med tre M3 på utsidan av det bakre tornet.
Bild

Bild
Bilder från http://www.builda3dprinter.eu/build-man ... -assembly/

Jag tänkte köra "auto-level" men har inte funderat närmre på "låsningen". Det räcker ju att den puttar upp insex-delen tillräckligt högt så låser den sig själv. Kan ju göras på kanten av printbädden (spegel i mitt fall) men jag har inte kommit så långt att jag testat det än.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Saknar det där fästet bland mina delar, men går ju dra ett större buntband runt rubbet. Så får jag skriva ut något smidigare sen.
Det blir ju en temporär lösning för drivremmarna också, så det lär gå åt ett par buntband under bygget. :D

Har tittat på olika lösningar för att få insex-nyckeln att gå långt nog upp för att låsa sig, alla verkar ha sin egen. Det löser sig nog när man fått ihop/igång allt annat.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Shunt skrev:
Saknar det där fästet bland mina delar, men går ju dra ett större buntband runt rubbet. Så får jag skriva ut något smidigare sen.
Det blir ju en temporär lösning för drivremmarna också, så det lär gå åt ett par buntband under bygget. :D

Har tittat på olika lösningar för att få insex-nyckeln att gå långt nog upp för att låsa sig, alla verkar ha sin egen. Det löser sig nog när man fått ihop/igång allt annat.
Hmm, var inte det fästet med i kittet alltså? Det finns inte med i BOMen för Kosseln men jag brukar alltid printa och skicka med ett sådan ändå just för att det underlättar fastsättningen av extrudern på ramen :)

Jag printar en sån pronto och skickar till dig så slipper du improvisera fast extrudern..
Shunt

Inlägg av Shunt »

Väldigt schysst av dig, men tror du det behövs? Nog borde det fungera att dra ett par stora buntband runt det hela. Det borde hålla tills jag kan skriva ut något eget.
Det går väl lika bra att ha motorn stående på bänken, bara nåt håller den still.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@peter_larsen
Jag insåg att jag också saknar motorfästet. Om ingen annan ska ha det så köper jag det gärna!
Puttiplatt
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

puttiplatt skrev: @peter_larsen
Jag insåg att jag också saknar motorfästet. Om ingen annan ska ha det så köper jag det gärna!
Puttiplatt
Har jag missat den i ditt kit med alltså, inte bra.. Jag fixar ett fäste till dig skickar det på måndag..Ditt kit var svart om jag inte minns fel?
Shunt skrev: Väldigt schysst av dig, men tror du det behövs? Nog borde det fungera att dra ett par stora buntband runt det hela. Det borde hålla tills jag kan skriva ut något eget.
Det går väl lika bra att ha motorn stående på bänken, bara nåt håller den still.
Näe, behövs gör det inte men jag var mer inne på att kittet du fick inte var komplett då det fästet skulle varit med i första sändningen :) Hur som, jag printar ett och skickar till dig så kan du välja att använda det eller inte..
Shunt

Inlägg av Shunt »

Kan bara tacka så mycket då. :)

Brorsan var förbi tidigare i afton för att kolla på alla delar och jag såg hur det började klia i fingrarna på honom, så... kan bli en till Kossel i familjen inom kort.
Förutsatt att jag inte strular till bygget för mycket. :)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@peter_larsen
Nej du har inte missat något! Jag köpte mitt kit från 3distributed.com men beställde fel extruder så de skickade ej med fästet för originalextrudern. Har nu alla grejor till original extrudern utom motorfästet. Mitt kit är svart. Jag betalar gärna för hjälpen. Skicka pm så sätter jag in pengarna som förra gången när du hjälpte mig med fästet till hotenden.
Tack på förhand
puttiplatt
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

En Kossel går att ha till mycket så idag blev det pepparkaksbak av mindre traditionellt slag :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

:shock:

Det där får du berätta mer om!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

(jag tror han printade pepparkaksformar) ;)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Snitsigt!!!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

kankki skrev:(jag tror han printade pepparkaksformar) ;)
Aah, en sökning på Thingiverse säger att du har rätt. Tänkte jag inte alls på, det var ju rätt så häftigt att kunna göra mönster och annat i pepparkakorna! Måste testas till nästa år. :)

Jag som hoppades på någon typ utav utskrift av pepparkaksdeg, tyckte väl att det såg lite bra ut för att vara sant. :P
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Klas-Kenny skrev::shock:

Det där får du berätta mer om!
kankki har vunnit en pepparkaka :)

Helt rätt, det är formar som printats.. Jag skall däremot se om jag till nästa jul kan få till en CNC kristyrmaskin som jag kan garnera kakorna med också :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar