Mäta med multimeter, motstånd och batteri laddbehov?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Mäta med multimeter, motstånd och batteri laddbehov?

Inlägg av teljemo »

Hej och god jul.

Min svåger kör runt i en ful mopedbil och den är ju lite si sådär.. jag får laga nånting på den varje vecka.

han har lite problem med sitt batteri.. och han har lite problem med att glömma elektronik på när han går in..
så det är startkablar för hela slanten nån gång i veckan..

det är ett biltema batteri med ett sånt litet fönster som visar grönt, svart eller vitt (god hälsa, bör laddas, kasst)

Det visar svart och han har laddat men det är fortfarande svart.. det fungerar men han vill ha det grönt..

Så jag funderar på om man kan mäta hur laddat batteriet är med multimeter..så kan man ju även se om hans laddare gör nåt..
finns ju dom gamla duracell AA batterierna som man kunde trycka på för att visa hur mycket det var kvar i dom..
Så vill jag mäta på ett 12v bilbatteri???

Sen funderar jag bara hur man kan mäta en resistor?. har massa resistorer liggandes och ett färgschema upp tejpat på väggen..
satt och experimenterade lite med en lysdiod och olika resistorer men det är knöligt.. kan man mäta det och få en bra siffra man kan ha använding av??
om jag räknar ut vilket jag behöver i nåt projekt, att bara plocka fram några och mäta vilket som har rätt resistans..

ursäkta för mina extremt amatörmässiga frågor som dom flesta av er anser är en barnlek.. men skulle va tacksam för svar.. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: mäta med multimeter, motstånd och batteri ladd behov?

Inlägg av TomasL »

Ja, naturligtvis kan du mäta resistansen på ett motstånd med multimeter, fattas bara annat, dock, det är både enklare och snabbare att läsa av färgringarna.

Beträffande bilbatteriet, så kan man mäta med multimeter, men du behöver lasta batteriet med säg 100A (beroende på batterityp) för att kunna mäta på rätt sätt.
På så sätt kan man räkna fram den inre resistansen och avgöra huruvida batteriet är slut eller inte. En del batteritillverkare har jag för mig anger spänningen vid diverse normerade laster, till exempel Kallstart 400A eller något liknande.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

OK.. Ja på batteriet i min jeep står det 680A..
Så om jag vill mäta det ska jag koppla på nåt som tar så mkt??
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det finns batteritestare som kan belasta batteriet med olika belastningar, och sen mäter man spänningen under den belastningen.

Den vi hade på ett tidigare jobb hade stora veckade plåtar som blev mycket varma när man gjorde belastningstest (givetvis, 680A 12V blir ju ~8000W, som blir värme..) dessa satt under galler med stora varningsskyltar på.

..Inget man gör hemma direkt dock, men att bara mäta hur mycket spänningen sjunker under ett startförsök kan ju säga en del.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I enlighet med data för batteriet (eller snarare acken)
Och nej, det är korslutningsströmmen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Mäta med multimeter, motstånd och batteri laddbehov?

Inlägg av mrfrenzy »

Vilken laddare används? Kan ta flera dygn att ladda fullt med klen laddare.

Du kan enkelt kolla skicket på generatorn genom att mäta batterispänningen när motorn är igång.
Skriv svar