Hemmagjord fan controller som inte funkar
Jag kom också och tänka på att referensspänningarna är högre än vad matningsspänningarna till OP:arna är... Så jag testade att endast driva fläkten med 5 V. Då är ju matningsspänningarna alltid högre än referensspänningarna. Det funkade mycket bättre, men ändå inte riktigt. Problemet kom när fläkten gick upp i 3.7 V. Då slog alla dioder på igen, oavsett vad jag gjorde.
Ska fixa en riktig ritning så ni kan se bättre hur allt är kopplat...
Här
Jag vet att det är fel på LED-motstånden... =)
Ska fixa en riktig ritning så ni kan se bättre hur allt är kopplat...
Här
Jag vet att det är fel på LED-motstånden... =)
Okej, ponera att jag har dioder som kräver 5.0 volt, och en spänningskälla på 5.0 volt... Varför behöver jag då motstånd?danei skrev:ghb: gör som jag sa. Läs FAQ tråden. Du behöver resistorer tro mig. Möjligt att du behöver öka matningen till 12V för att det ska funka bra.
Låter då lite konstigt att behöva öka volten till 12 volt och sen sätta på motstånd för att få ner spänningen över dioderna till 5.0 volt. =/
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26548
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Jo då blir det lite knasigt.
Kör man med 5v så ska inte motståndet minska spänningen.
Om lysdioden behöver 5v och max 30mA så blir motståndsvärdet:
Spänningen som ska ätas upp av motståndet delat på strömmen till lysdioden. Dvs: 0 / 0.030 = 0 ohm. Lite tokigt. Därför brukar man först öka spänningen till 12v (eller något annat över 5v...)
Kör man med 12v så 'ska' det ligga 7v över motståndet.
Dvs: 7 / 0.030 = 233 ohm.
(Men det blir då 0.21w över motståndet.)
Men om du inte kan/vill öka spänningen så kan man ju minska spänningen till lysdioden till t.ex 3 eller 4v.
Kör man med 5v så ska inte motståndet minska spänningen.
Om lysdioden behöver 5v och max 30mA så blir motståndsvärdet:
Spänningen som ska ätas upp av motståndet delat på strömmen till lysdioden. Dvs: 0 / 0.030 = 0 ohm. Lite tokigt. Därför brukar man först öka spänningen till 12v (eller något annat över 5v...)
Kör man med 12v så 'ska' det ligga 7v över motståndet.
Dvs: 7 / 0.030 = 233 ohm.
(Men det blir då 0.21w över motståndet.)
Men om du inte kan/vill öka spänningen så kan man ju minska spänningen till lysdioden till t.ex 3 eller 4v.
Läs diod tråden i FAQ så fattar du. Om du inte skulle göra det så fråga sen. Informationen finns redan där så jag vill inte förklara igen.
Kan det inte vara så att fläkten genererar endel störningar. Har du möjlighet att mäta upp spänningen du mäter på?
Är det en rail to rail OP? annars kna det nog bli lite skummt nära matnings spänningen.
Kan det inte vara så att fläkten genererar endel störningar. Har du möjlighet att mäta upp spänningen du mäter på?
Är det en rail to rail OP? annars kna det nog bli lite skummt nära matnings spänningen.
precis, jag gissa att det är något egenskap hos OP:n som gör att den inte når "hela vägen", men det borde ju vara löst genom att mata konstruktionen med 12V.
Du behöver ju inte nödvändigtvis löda dit nya motstånd.. det räcker ju med att löda bort de sex som sitter där och sedan mäta utspänningen med multimeter när du kör på 12V....
Du behöver ju inte nödvändigtvis löda dit nya motstånd.. det räcker ju med att löda bort de sex som sitter där och sedan mäta utspänningen med multimeter när du kör på 12V....
Verkar som att vi har benat ner problemet till att det är något med operationsförstärkarna...
Jag har ingen aning om det är rail-to-rail... Vad är det förresten? Enda jag vet är att det är en operationsförstärkare. =)
Tror kanske jag har hittat problemet. Jag skrev tidigare att jag provade köra fläkten och operationsförstärkarna på 5 volt. Allt funkade då väl framtills de två sista dioderna. När den näst sista tänds så tänds också den sista. Dessutom verkar hela systemet paja eftersom de övriga lamporna inte reagerar på något jag gör (som att kortsluta vissa motstånd så de inte SKA lysa eftersom referensspänningen blir högre än fläktens spänning).
Jag mätte upp spänningen på fläkten när allting slutade fungera. Den var 3.8 volt. Detta är precis samma volt som dioderna ska ha. Jag läste fel på ELFA och trodde att det skulle vara 5.0 V, men det skulle det inte. Det ska vara 3.8 v. Det måste ju ha ett samband! Det kan väl inte vara en ren slump! Speciellt inte då dioderna får för mycket spänning ( dem har nämligen inget motstånd i serie eftersom jag trodde att dem skulle ha 5 volt).
Jag ska prova löda på dem rätta motstånden och sen köra allt i 12 volt. Då BORDE det fungera... Annars vettifasen. =)
Kan säga lite snabbt att operationsförstärkarna ska fungera som komparatorer i min ritning. Är det något speciellt man behöver tänka på då, eller operationsförstärkare generellt?
Jag har ingen aning om det är rail-to-rail... Vad är det förresten? Enda jag vet är att det är en operationsförstärkare. =)
Tror kanske jag har hittat problemet. Jag skrev tidigare att jag provade köra fläkten och operationsförstärkarna på 5 volt. Allt funkade då väl framtills de två sista dioderna. När den näst sista tänds så tänds också den sista. Dessutom verkar hela systemet paja eftersom de övriga lamporna inte reagerar på något jag gör (som att kortsluta vissa motstånd så de inte SKA lysa eftersom referensspänningen blir högre än fläktens spänning).
Jag mätte upp spänningen på fläkten när allting slutade fungera. Den var 3.8 volt. Detta är precis samma volt som dioderna ska ha. Jag läste fel på ELFA och trodde att det skulle vara 5.0 V, men det skulle det inte. Det ska vara 3.8 v. Det måste ju ha ett samband! Det kan väl inte vara en ren slump! Speciellt inte då dioderna får för mycket spänning ( dem har nämligen inget motstånd i serie eftersom jag trodde att dem skulle ha 5 volt).
Jag ska prova löda på dem rätta motstånden och sen köra allt i 12 volt. Då BORDE det fungera... Annars vettifasen. =)
Kan säga lite snabbt att operationsförstärkarna ska fungera som komparatorer i min ritning. Är det något speciellt man behöver tänka på då, eller operationsförstärkare generellt?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31433
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Det går alldeles utmärkt att sätta fläkten på emittern. Då har man byggt sig en emitterföljare och utspänningen blir hela tiden basspänningen-0.7V, förutsatt att transistorn bottnar då.
Däremot måste det finnas ett motstånd mellan potentiometern och basen, annars går det lika mycket ström från kollektorn och från basen till emittern när man har poten vriden till +12V. Då bränner man upp både transistor och pot om man kopplar in en större fläkt.
1k där mellan blir bra.
Sen MÅSTE du driva opamparna med 12V. Det funkar inte med spänningsreferenser högre än matningen.
Och till sist kan jag visa schemat på en fläktkontroller jag byggde en gång i tiden.
En enda seriekopplad stapel med motstånd som spänningsdelare där jag plockar ut de olika spänningarna, och samma spänningsdelare till alla opampar. Det sparar motstånd, och funkar ypperligt.
http://madmodders.se/temp/dbfk_schema.gif
En annan sak som mycket väl kan störa opamparna, är de negativa spänningsspikar som kommer tillbaks från fläktar. Sätt en elektrolytkondensator på varje fläktutgång. minst 100µF 25V. Helst 1000µF. Jag var tvungen att ha 1000 för annars flimrade de släckta lysdioderna svagt och det var hela tiden en mer tänd än vad det skulle vara.
Däremot måste det finnas ett motstånd mellan potentiometern och basen, annars går det lika mycket ström från kollektorn och från basen till emittern när man har poten vriden till +12V. Då bränner man upp både transistor och pot om man kopplar in en större fläkt.
1k där mellan blir bra.
Sen MÅSTE du driva opamparna med 12V. Det funkar inte med spänningsreferenser högre än matningen.
Och till sist kan jag visa schemat på en fläktkontroller jag byggde en gång i tiden.
En enda seriekopplad stapel med motstånd som spänningsdelare där jag plockar ut de olika spänningarna, och samma spänningsdelare till alla opampar. Det sparar motstånd, och funkar ypperligt.
http://madmodders.se/temp/dbfk_schema.gif
En annan sak som mycket väl kan störa opamparna, är de negativa spänningsspikar som kommer tillbaks från fläktar. Sätt en elektrolytkondensator på varje fläktutgång. minst 100µF 25V. Helst 1000µF. Jag var tvungen att ha 1000 för annars flimrade de släckta lysdioderna svagt och det var hela tiden en mer tänd än vad det skulle vara.
Hmmm...
En enda stapel med spänningsdelare. Det tänkte jag inte på. =) Kan spara många motstånd där! Tack för förslaget.
Bäst att montera in ett motstånd mellan potentiometern och transistorn också, eftersom du sa så. Iofs är det ju rätt logist -- transistorn förstärker ju, så då är det ingen nytta att leverara 12 volt som ska förstärkas till 12 volt... Eller hur?
Det enda jag inte förstår är det där med kondensatorn. Hur fungerar det och vart ska den kopplas in? I serie eller parallellt med fläkten?
EDIT:
Finns ju massa slumpmässigt utkastade motstånd och kondensatorer i ditt schema. =) Vad är dem till för?
En enda stapel med spänningsdelare. Det tänkte jag inte på. =) Kan spara många motstånd där! Tack för förslaget.
Bäst att montera in ett motstånd mellan potentiometern och transistorn också, eftersom du sa så. Iofs är det ju rätt logist -- transistorn förstärker ju, så då är det ingen nytta att leverara 12 volt som ska förstärkas till 12 volt... Eller hur?
Det enda jag inte förstår är det där med kondensatorn. Hur fungerar det och vart ska den kopplas in? I serie eller parallellt med fläkten?
EDIT:
Finns ju massa slumpmässigt utkastade motstånd och kondensatorer i ditt schema. =) Vad är dem till för?
Senast redigerad av ghb 12 januari 2006, 20:51:19, redigerad totalt 1 gång.
Dem jag använder är inte rail-to-rail. Dem som är det är ju svindyra! 50 spänn per OP! Inget annat sätt man kan lösa det på? Och jag har läst diodguiden! Två gånger dessutom. Står inget om operationsförstärkare där -- bara dioder...danei skrev:En rail-to-rail OP klarar att jobba hela vägen till matnings spänningen. Jag tror att probelmet är att du kommer för nära matningsspänningen och OP:n inte kan jobba som den ska. Som jag skrev i förra inlägget. LÄS DIOD TRÅDEN.