Fläktkontroll [PWM in 0 - 12VDC ut]
Fläktkontroll [PWM in 0 - 12VDC ut]
Hej
Jag skulle vilja bygga en fläktkontroller utan reglage för kanske 10 - 20st 3-pin fläktar.
Det jag undrar över vad jag behöver för att få PWM att reglera volten?
Jag skulle vilja bygga en fläktkontroller utan reglage för kanske 10 - 20st 3-pin fläktar.
Det jag undrar över vad jag behöver för att få PWM att reglera volten?
-
ElectricNooB
Re: Fläktkontroll [PWM in 0 - 12VDC ut]
En 555a kanske? Du kan dock inte driva fläktarna direkt med 555an utan du behöver nån "buffer" tex. en MOSFET. Sedan så är det diskutabelt hur bra det är att PWM styra 3-pinsfläktar...
- Klas-Kenny
Vad jag förstår så är väl PWM-signalen inte problemet att generera, utan just det att han INTE vill driva fläktarna med PWM.
Om så är fallet, så är väl det enklaste ett RC-filter följt av en OP-förstärkare som spänningsföljare. Frågan är dock om en normal OP klarar att driva en sån fläkt, annars får det till med ytterligare komponenter alt någon dyr kraft-OP.
Om så är fallet, så är väl det enklaste ett RC-filter följt av en OP-förstärkare som spänningsföljare. Frågan är dock om en normal OP klarar att driva en sån fläkt, annars får det till med ytterligare komponenter alt någon dyr kraft-OP.
Det är väl ganska tydligt: en fläktkontroller som använder PWM men är utan reglage.
Jag undrar mest vad man ska med den till när man inte kan reglera den...
Jag undrar mest vad man ska med den till när man inte kan reglera den...
-
ElectricNooB
Ah, jo. Läste nog lite fel. En linjär lösning är nog inte lämpligt då det handlar om rätt mycket effekt med uppemot 30 fläktar. En switchad lösning vore nog bäst. Jag förstår dock inte helt, är PWM signalen "konstant" eller ej?
Jag har exakt samma undran - men TS kanske har någon funktion i åtanke.
Hej
PWM Signalen ställer man in enl. nedan

------
När temperaturen går upp på moderkortet/cpu så går fläktarna upp i varv enligt fläktkurvorna man själv ställer in.
PWM Signalen ställer man in enl. nedan

------
När temperaturen går upp på moderkortet/cpu så går fläktarna upp i varv enligt fläktkurvorna man själv ställer in.
-
ElectricNooB
Okej. Du ger oss alldeles för lite info! Vilken spänning skall det hela drivas med(12V från nätagget?), vad är det för fläktar (strömförbrukning?), hur får du PWM signalen (Amplitud frekvens??) osv.
PWM: "The control signal is a square wave operating at 25 kHz"
12V DC från nätaggregatet
1 fläkt drar 0.18A max
Här finns en färdig produkt
http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Rheosmart/6.html
12V DC från nätaggregatet
1 fläkt drar 0.18A max
Här finns en färdig produkt
http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Rheosmart/6.html
Ändå ger du ingen användbar information! Vill du ha svar får du faktisk förklara vad du vill! Att det finns färdiga produkter betyder bara att du kan köpa dom, enkelt och smidigt.
Jag vet inte vilken information du behöver?
Det enda jag behöver veta just nu är hur jag ska omvandla PWM signalen till 0-12Vdc
Det enda jag behöver veta just nu är hur jag ska omvandla PWM signalen till 0-12Vdc
- prototypen
Det är tydligen PWM med 25 kHz och då kan väl en drossel + kondensator vara ett förslag buffrat med det som brukar sitta i switchmodekopplingar.
Protte
Protte
-
ElectricNooB
>Det enda jag behöver veta just nu är hur jag ska omvandla PWM signalen till 0-12Vdc
Vad menar du med 12V? Det är stor skillnad på att omvandla PWM med 0-12V/6A och att få en kontrollspänning. Men fine.[kontrollspänning] ett lågpassfilter är väl att föredra för att omvandla PWM signalen. Dock så får du tänka på att det antagligen inte är 12V så du får ta och omvandla den till 0-12V, lämpligen mha. en komperator, smithtrigger eller liknande. därefter kommer filtret.
prototypen: Jo, nån icke-linjär lösning är nog helt klart att föredra.
Vad menar du med 12V? Det är stor skillnad på att omvandla PWM med 0-12V/6A och att få en kontrollspänning. Men fine.[kontrollspänning] ett lågpassfilter är väl att föredra för att omvandla PWM signalen. Dock så får du tänka på att det antagligen inte är 12V så du får ta och omvandla den till 0-12V, lämpligen mha. en komperator, smithtrigger eller liknande. därefter kommer filtret.
prototypen: Jo, nån icke-linjär lösning är nog helt klart att föredra.
Hänger inte heller helt och hållet med på vad som menas här. Men vissa datorfläktar (4-pins) har en PWM ingång där sedan en krets i fläkten styr hastigheten vilket betyder att en extern enkel PWM-källa behövs men behöver inte behöver vara kraftig alls och moderbord är normalt uppbyggda på detta vis.
Andra fläktar (2 och 3-pins) har inte detta kontrollsystem i sig överhuvudtaget och för att kunna kontrollera dessa med just PWM (om de fungerar med det vilket inte är garanterat att alla gör då de normalt inte är strikt byggda för det) så måste PWM källan kunna klara av att driva hela fläktens strömförbrukning vilket är en hel del mer ström än annars. Ett annat alternativ med dessa sistnämnda fläktar är att ändra matningsspänningen till de och reglera de på så vis.
Vilken typ som skall byggas är beroende på vilken typ av fläktar som kommer att användas och det är då alltså om de är med eller utan kontrollkrets. Sedan är det bara att bygga lämplig PWM-källa och tex någon lämplig kontakt till varje fläkt som kopplar bort datorns kontroll och kopplar in sin egen styrning eller så.
Andra fläktar (2 och 3-pins) har inte detta kontrollsystem i sig överhuvudtaget och för att kunna kontrollera dessa med just PWM (om de fungerar med det vilket inte är garanterat att alla gör då de normalt inte är strikt byggda för det) så måste PWM källan kunna klara av att driva hela fläktens strömförbrukning vilket är en hel del mer ström än annars. Ett annat alternativ med dessa sistnämnda fläktar är att ändra matningsspänningen till de och reglera de på så vis.
Vilken typ som skall byggas är beroende på vilken typ av fläktar som kommer att användas och det är då alltså om de är med eller utan kontrollkrets. Sedan är det bara att bygga lämplig PWM-källa och tex någon lämplig kontakt till varje fläkt som kopplar bort datorns kontroll och kopplar in sin egen styrning eller så.
Såvitt jag förstår har TS ett moderkort med 1st standard 4pin fläktanslutning. Till denna vill han ansluta Jag 10st 3pin fläktar dom ska styras av samma pwmsignal.