Bar-monkey

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Bar-monkey

Inlägg av Logan »

Hade för mig att detta varit uppen en gång tidigare, men jag har nu en PLC hemma från Festo, och blev sugen på att göra en egen vertion av en Bar monky.

Det jag har funderning på att köra kolsyredrivna pumpar. Men vad ska man ha för utrustning och var köper man in dom?

Sedan så kommer drycken Coca-Cola finnas med, men jag vill inte köpa en 2 liters och ha under bänken utan den ska tillredas som den gör på redigt med 2 tuber en coca-cola smak och en tank med kolsyra. Hur har dom löst detta?

Sedan vill man ju att det ska vara kalt när man får sin dirnk, vilket blir det smidigaste sättet att kyla ner en 25 gradig dryck till ~8 grader.
Xelon

Inlägg av Xelon »

om du hittar något ställe som säljer billiga magnetventiler så får du gärna säga till.. antar att du kommer använda såna till din barmonkey..
håller själv på med planerna till en..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Cola du får ur pistolhandtagen på krogar är från koncentrat, blandas med kranvatten och kolsyra.

Och kallvattenkranen brukar kunna ge dig rätt kallt vatten...
Gäller bara till att du får hyffsad förbrukning så hinner det inte bli varmt..

Tittar man på öltappar kyler de vätskan genom att köra den genom en radiator, som samtidigt kyls av en kylmaskin.. Man kan också lösa det genom att placera hela fatet i en kyl, har man korta slangar till tappen så räcker det. Är det varmt kan man cirkulera kylvätska längs rören fram till kranen.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

är det inte så att kolsyran kyler än del? jag minns iaf då man lekte med kolsyresläckare :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Att kolsyresläckare (och andra komprimerade gaser) kyler beror på att gasen kondenseras. Den lilla mängd kolsyra som kondenseras i läskeblasken ger inte så mycket kyla.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tvärtom. Det är när gasen förgasas det blir kallt. Eller när trycket sjunker. Men det stämmer att kylan kommer från ett kylagregat.
Skriv svar