Om du däremot är ute efter att faktiskt lysa upp något så skulle jag utan tvekan gå på RGB-dioder med reflektorer eller optik, ska man lysa på något vill man nämligen inte ha samma spridningsvinkel...
jag skulle nog köra på en 3*1w star-formad rgb-lysdiod med en IMS 17mm reflektor eller liknande för den här tillämpningen tror jag.
PixelLine 110ec är byggd enligt denna modellen.
Dock finns det säkert en anledning till att PixelPar har valt att bygga PixelLine 110ec och 96 på Luxeon Star med separerade lysdioder, på 96an sitter det 24st Röda och 24st Bärnstensfärgade Lux1 och 24st Blåa och 24st Gröna Lux3 eftersom att det ger en bättre färgbalans
Kostnad då ?
För luxeon så har lumileds just sänkt priserna (01-01-2006), här har du en återförsäljarprislista från lumileds där dom visar sina nya priser:
http://img402.imageshack.us/my.php?imag ... 0061wb.gif
dvs, 2$ för en Röd eller Bärnstens Lux1 och $3 för en Lux3 i Grön och blå...
Observera dock att det här är priser för återförsäljare, men så lågt kan man få ner priserna om man kämpar lite, köper du många så kan du säkert sälja ett gäng till folk här om du har över

Då man ska ha 2st för $2 och 2st för $3 hela tiden för att få färgbalansen så blir det helt enkelt $250 per 100 lysdioder, 100 lysdioder med optik räcker då till en meter lite drygt om du har två rader och till en halvmeter om du har fyra rader.
Min slutsats är alltså att det ska vara 5mm om man kan få dom billigt och folk bara ska titta direkt på rampen, luxeon är jättebra annars då du får upp mycket mer ljusstyrka och även får möjligheten att köra dom lite mer som blinders om du vill också

Själv suktar jag efter ett par PixelLines men kommer alldrig ha råd att skaffa något i den klassen