Inköp av lysdioder till scenprojekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

om du inte är ute efter att lysa på något så kanske det är mer prisekonomiskt att köra med vanliga 5mm då du får många fler sådana för pengarna även om dom inte är lika ljusstarka (titta på hur PixelLine 1044 ser ut, den är byggd med 5mm leds).

Om du däremot är ute efter att faktiskt lysa upp något så skulle jag utan tvekan gå på RGB-dioder med reflektorer eller optik, ska man lysa på något vill man nämligen inte ha samma spridningsvinkel...
jag skulle nog köra på en 3*1w star-formad rgb-lysdiod med en IMS 17mm reflektor eller liknande för den här tillämpningen tror jag.
PixelLine 110ec är byggd enligt denna modellen.

Dock finns det säkert en anledning till att PixelPar har valt att bygga PixelLine 110ec och 96 på Luxeon Star med separerade lysdioder, på 96an sitter det 24st Röda och 24st Bärnstensfärgade Lux1 och 24st Blåa och 24st Gröna Lux3 eftersom att det ger en bättre färgbalans

Kostnad då ?

För luxeon så har lumileds just sänkt priserna (01-01-2006), här har du en återförsäljarprislista från lumileds där dom visar sina nya priser:

http://img402.imageshack.us/my.php?imag ... 0061wb.gif

dvs, 2$ för en Röd eller Bärnstens Lux1 och $3 för en Lux3 i Grön och blå...

Observera dock att det här är priser för återförsäljare, men så lågt kan man få ner priserna om man kämpar lite, köper du många så kan du säkert sälja ett gäng till folk här om du har över :)

Då man ska ha 2st för $2 och 2st för $3 hela tiden för att få färgbalansen så blir det helt enkelt $250 per 100 lysdioder, 100 lysdioder med optik räcker då till en meter lite drygt om du har två rader och till en halvmeter om du har fyra rader.

Min slutsats är alltså att det ska vara 5mm om man kan få dom billigt och folk bara ska titta direkt på rampen, luxeon är jättebra annars då du får upp mycket mer ljusstyrka och även får möjligheten att köra dom lite mer som blinders om du vill också :)

Själv suktar jag efter ett par PixelLines men kommer alldrig ha råd att skaffa något i den klassen :)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

tenhultan skrev:Vi har la tänkt att köra det enbart via DMX. Ska programmera en egen pic med 60 pinnars utgång så att man kan köra varje diod för sig och då köra 3 färger per diod. Men maze kan du inte ta lite kort och lägga in eller skicka till mig? Är lite intresserad om man skulle bygga på liknande sätt. Jag ska även kolla med en kontakt nere i Kina som jag känner. Han kan säkert fixa fram betydligt mycket billigare dioder än vad man kan få på nätet sa han.

Tror ni att man behöver blanda in gul lampa för att lättare få gult? eller räcker det att köra med Röd, grön och blå? man får la gul genom fullt på röd och grön?
Ska försöka starta en egen tråd om mitt projekt. Väntar bara på att få låna syrrans digitalkamera så jag kan ta några vettiga bilder. Anledningen till att jag tänker köra med FPGA istället för PIC är för att hinna PWM modulera varje pixel separat. Med 8 bitars PWM kan du sen blanda 16,8 miljoner olika färger. Mina pixlar ser ut som en femma på en tärning. En blå diod i mitten och två röda och två gröna på diagonalerna. På ett par meters avstånd ser du inte att det är tre olika färger. Inga problem att mixa fram gult eller andra färger med andra ord.
tenhultan

Inlägg av tenhultan »

Maze skrev: Ska försöka starta en egen tråd om mitt projekt. Väntar bara på att få låna syrrans digitalkamera så jag kan ta några vettiga bilder. Anledningen till att jag tänker köra med FPGA istället för PIC är för att hinna PWM modulera varje pixel separat. Med 8 bitars PWM kan du sen blanda 16,8 miljoner olika färger. Mina pixlar ser ut som en femma på en tärning. En blå diod i mitten och två röda och två gröna på diagonalerna. På ett par meters avstånd ser du inte att det är tre olika färger. Inga problem att mixa fram gult eller andra färger med andra ord.
Vad menar du med att du väljer FPGA istället för PIC för att hinna PWM modulera det. Hinner inte processorn att PWM modulera 60 pinnar samtidigt?

Är det någon som har förslag på en processor som har tillräckligt med pinnar för att kunna köra DMX och 60 pinnars utgång?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Om du kör en PIC med en 20 MHz kristall hinner den med 5 miljoner instruktioner per sekund. För att det inte ska flimmra behövs en PWM frekvens på minst 50 Hz. Du vill ha 60 PWM kanaler och eftersom en DMX kanal är 8 bitar så vill vi ha 256 nivåer. Då blir antalet intruktioner per utgång 5000000 / (60 * 50 * 256) = 6,5 stycken. På 6 intruktioner ska du hämta pixelvärdet, räkna ut PWM cykeln och lägga ut till utgången. Kan bli lite svårt att hinna med.

Hur hade du tänkt driva dioderna ? Resistorer eller konstantströms drivers ? Om du ska köra med drivers så finns det sånna med inbyggd PWM. Då behöver bara styrenheten skicka över pixelvärdet till drivern så fixar den resten själv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöver nog upp i minst 75Hz
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis. 50Hz *kan* upplevas som flimmer. Jag skulle nog rekommendera närmare 75Hz. Mer än det lär nog inte behövas. Visserligen kan det upplevas lite olika beroende på om man ska belysa något eller om det mest är lysdioderna som ska synas, typ som en "backdrop-display".
tenhultan

Inlägg av tenhultan »

Nu när jag har gått och funderat på detta så kommer det bli 20 st 3W RGB lysdioder i en box på 50cm. Ska se hur pass mycket bättre det blir med reflektor. men det lutar åt att man sätter dit det med.

Meduza
Var får man tag på sådana reflektorer?

Maze
Jag har alldrig jobbat med driver än. Finns de på elfa och vad ska man ha för några? Jag hade la tänkt att köra med resistorer. Men vilket är billigast?

Hur skulle du lösa PICen? Ska man köra med typ 3 st mindre så man kör 20 kanaler per pic?

Jag hade nog tänkt mig mer uppåt 90 Hz ungfär. är det vettigt?
Jag har ju tänkt mig att när man kör så kraftiga dioder att man ska kunna lysa upp lite tyger eller annat med dem med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ska bli spännande att se hur resultatet blir.

Riktigt praktiskt med lysdioder i dessa sammanhang. Inga lampor att skruva ut, mindre vikt (troligen). Dessutom borde det väl nästan dra mindre ström, trots styrning och drivning.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Maze skrev:Till mitt bygge har jag tänkt använda en VGA signal eftersom jag tänkt använda en DMX styrd medieserver som videokälla. En FPGA och tre snabba ADC får ta hand om det. I varje kvadrat kommer sen en CPLD eller FPGA tillsammans med LED drivers få driva pixlarna.
Hur använder man en VGA singnal till en FPGA / PIC?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

V syncen talar om när en ny frame kommer och H syncen när en ny rad kommer. Dessa får då trigga tre snabba ADC som läser av RGB signalerna i rätt takt beroende på vilken upplösning du kör med. Efter en frame har du sen hela bilden lagrad digital och kan skicka vidare den till nåt roligt.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

tenhultan skrev:Nu när jag har gått och funderat på detta så kommer det bli 20 st 3W RGB lysdioder i en box på 50cm. Ska se hur pass mycket bättre det blir med reflektor. men det lutar åt att man sätter dit det med.

Meduza

Maze
Jag har alldrig jobbat med driver än. Finns de på elfa och vad ska man ha för några? Jag hade la tänkt att köra med resistorer. Men vilket är billigast?

Hur skulle du lösa PICen? Ska man köra med typ 3 st mindre så man kör 20 kanaler per pic?

Jag hade nog tänkt mig mer uppåt 90 Hz ungfär. är det vettigt?
Jag har ju tänkt mig att när man kör så kraftiga dioder att man ska kunna lysa upp lite tyger eller annat med dem med.
Med drivers får du skiftregister och en latch på köpet vilket gör det enklare att köra många kanaler med få utgångar på picen. Sen slipper du resistorer eftersom de innehåller konstantströmsgeneratorer också. Elfa har några olika varianter. Om det inte handlar om så många kanaler och de bara ska styras med DMX så skulle jag försöka använda en PIC.
tenhultan

Inlägg av tenhultan »

Maze
Menar du att jag ska köra med 1 PIC eller med flera PICar?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

En pixel dvs tre kanaler har en PIC inga problem att klarar av om du ska styra den med DMX. Frågan är bara hur många den orkar med innan det börjar flimmra. Skissa lite på ett program som PWM modulerar några dioder. Sen kan du räkna ut hur lång tid den loopen tar och komma fram till hur många dioder en PIC klarar av totalt. Gissar på att du måste ha minst 50 Hz PWM frekvens helst 100 Hz. Fördelen med en FPGA är att den kan göra saker parallellt och mycket snabbare. Du kan tex ta emot DMX signalen samtidigt som du räknar ut varje PWM kanal parallellt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

tenhultan skrev:Meduza
Dom säljs bland annat av Future electronics, dom tar runt 2 dollar har jag för mig... dom är rätt lätta att montera rätt dessutom eftersom dom har monteringsben som passar i tre av "jacken" av dom sex på en luxeon star och hamnar därmed på perfekt höjd och ställe direkt.

Produktnamnet är SO17XA på future electronics för en IMS 17mm

det blir klart bättre med reflektorer om det är en mer riktad effekt du är ute efter, utan reflektor så lyser dom nära 180 grader och blir inte lika starka framåt.

Om du skulle bygga med något hundratal skulle jag dock kontakta tillverkaren för att köpa billigare, brukar gå om man ska köpa en hel del med en del företag.

EDIT: såg att IMS / cadresearch numera är partners med future electronics...
Skriv svar