µC för nybörjare
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: µC för nybörjare
Hmm, är på väg att beställa men är antagligen helt oduglig att läsa datablad. Tänkte ta med ett par hylslister men hittar inte håldiameter och C-C mått för hålen på lab-kortet (ursäkta byggtermerna).
Är det en speciell standard?
Är det en speciell standard?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tack för det vfr!
Dock lite undrande fortfarande hur du visste att det ska vara 2.54 mellan stiften? En direkt reflektion är att detta är 0.1" men det hjälper inte mina funderingar direkt.
Dock lite undrande fortfarande hur du visste att det ska vara 2.54 mellan stiften? En direkt reflektion är att detta är 0.1" men det hjälper inte mina funderingar direkt.
Det vet jag inte 100%, men det är en kvalificerad gissning då mycket sånt här brukar sitta med 0.1" C-C.
- Klas-Kenny
0,1" är en direkt standard för allt sånt. Alla hålmonterade IC-kretsar, normala stiftlister etc. har just det avståndet. Det är även det avståndet i alla labbdäck och liknande. Ser man en normal hålmonterad IC-krets, eller en "labyta" på ett utvecklingskort eller vad som helst, så kan man räkna kallt med att det är 0,1".
Finns även "fine pitch" kontaktdon och sånt som då brukar vara 0,05" eller skruvplintar brukar vara 0,2", men man känner igen dem ifrån 0,1".
Och gällande håldiametrar så finns det i princip två olika saker att förhålla sig till. Det finns svarvade hylslister, och det finns "fyrkantiga". De svarvade är bäst för att få ner småtrådar, men fungerar inte ihop med normal stiftlist. Finns ju dock svarvad stiftlist också, men de ser man inte så ofta i grejer utan det är om man köper det specifikt för det mesta.
Jag kör själv oftast med de fyrkantiga, eftersom att de fungerar hyfsat med sladdar, och fungerar bra ihop med vanlig stiftlist. Enda jag använder svarvad hylslist till är om jag ska ha det som en sockel till någon IC-krets, där fungerar de svarvade bäst (vet faktiskt inte om det fungerar alls med fyrkantig där...).
Men bäst är såklart att ha båda sorter hemma, det är inga stora pengar det rör sig om.
Finns även "fine pitch" kontaktdon och sånt som då brukar vara 0,05" eller skruvplintar brukar vara 0,2", men man känner igen dem ifrån 0,1".
Och gällande håldiametrar så finns det i princip två olika saker att förhålla sig till. Det finns svarvade hylslister, och det finns "fyrkantiga". De svarvade är bäst för att få ner småtrådar, men fungerar inte ihop med normal stiftlist. Finns ju dock svarvad stiftlist också, men de ser man inte så ofta i grejer utan det är om man köper det specifikt för det mesta.
Jag kör själv oftast med de fyrkantiga, eftersom att de fungerar hyfsat med sladdar, och fungerar bra ihop med vanlig stiftlist. Enda jag använder svarvad hylslist till är om jag ska ha det som en sockel till någon IC-krets, där fungerar de svarvade bäst (vet faktiskt inte om det fungerar alls med fyrkantig där...).
Men bäst är såklart att ha båda sorter hemma, det är inga stora pengar det rör sig om.

Det är standard - det finns inga liknande med andra mått än C-C 2.54 mm, pinnarnas diameter tror jag är 0.6-0.7 mm på de svarvade.
En ännu vanligare standard (som passar i samma hål) är stiftlister med fyrkantiga pinnar. Dessa är lite grövre, men eftersom hålen är 1.0 mm så går de i utan problem. (ja, du ser ju utbudet i kategorin "Stiftlister och hylslister" hos electrokit - de allra flesta är 2.54 mm standardlister.
En ännu vanligare standard (som passar i samma hål) är stiftlister med fyrkantiga pinnar. Dessa är lite grövre, men eftersom hålen är 1.0 mm så går de i utan problem. (ja, du ser ju utbudet i kategorin "Stiftlister och hylslister" hos electrokit - de allra flesta är 2.54 mm standardlister.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ok, då har Pickit2 starter kit anlänt och jag har haft några kvällar att gå igenom övningarna.
Hej och hå vad jag kommer få ducka nu men jag måste vara ärlig. För min blåbärshjärna så blir inte valet svårt när det gäller vilken controller jag kommer använda till mitt första projekt.
Jag har gått in med en otroligt öppen inställning och jag förstår er som anser att man ska börja med PIC då man "lär sig från grunden". Det gör man nog men för min del, som inte studerat något ens i närheten eller har någon erfarenhet så blev detta snabbt lite mastigt, och för att inte tappa sugen så får nog Pickit'et åka upp på hyllan en tid framöver och Arduinon får jobba. Men förhoppningen om att få tid att lära sig att PIC-programmera kvarstår!
Beställde för övrigt ett Arduino Add-on kit från Lawicel. Väldigt bra butik. Tack till er som rekommenderade!
EDIT: Måste också tillägga att nej, jag förväntar mig inte att lära mig programmera PIC på några kvällar. Men några kvällar var nog för att jag skulle känna att det blir för tungt för mig.
Hej och hå vad jag kommer få ducka nu men jag måste vara ärlig. För min blåbärshjärna så blir inte valet svårt när det gäller vilken controller jag kommer använda till mitt första projekt.
Jag har gått in med en otroligt öppen inställning och jag förstår er som anser att man ska börja med PIC då man "lär sig från grunden". Det gör man nog men för min del, som inte studerat något ens i närheten eller har någon erfarenhet så blev detta snabbt lite mastigt, och för att inte tappa sugen så får nog Pickit'et åka upp på hyllan en tid framöver och Arduinon får jobba. Men förhoppningen om att få tid att lära sig att PIC-programmera kvarstår!
Beställde för övrigt ett Arduino Add-on kit från Lawicel. Väldigt bra butik. Tack till er som rekommenderade!

EDIT: Måste också tillägga att nej, jag förväntar mig inte att lära mig programmera PIC på några kvällar. Men några kvällar var nog för att jag skulle känna att det blir för tungt för mig.
Att programmera en Microchip processor är inte ett dugg mer komplicerat eller svårare än någon annan processor, har du problem med PIC-whatever, får du samma problem med AVR, oavsett om man kallar dem för arduino eller inte.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jo du har nog rätt ThomasL. För min del är det antagligen användargränssnittet som passar mig bättre samt att Assembly med hexadecimala nuffror skräms lite. Har läst lite om MikroC vilket verkar intressant men nu får det bli Jul och nytt år först.
Jag har dock en fråga angående oscillatorer. Kanske lite generell fråga men hur tänker ni (som arbetar mycket med microcontrollers) vid val av oscillator? Ta detta som exempel: Låg och bläddrade i databladet för "min" controller (PIC16F690) och hänger med på att den maximala interna oscillatorfrekvensen är 8 MHz. Man har i detta fallet möjligheten att ansluta extern oscillator som tex en kristall.
Jag hittade inte direkt vad den maximalt tillåtna externa frekvensen fick vara men enligt vissa tabeller så verkar det vara 20 Mhz.
Nu till frågan, hur väljer ni vad? Går det säga generellt hur man väljer?
En tabell som verkade intressant var förhållandet mellan Vdd och frekvens, även om jag inte tror jag förstog den riktigt. Eller stämmer det att Vdd måste ligga mellan 4.5 och 5.5 VDC om du ska driva den samtidigt som en frekvens mellan 10-20 Mhz. Hmm, känns logiskt på något sätt när man tänker på det men kan detta också vara ett motiv till ovan fråga?
EDIT: Hittade max frekvens, första sidan, "Operating Speed" ...
Jag har dock en fråga angående oscillatorer. Kanske lite generell fråga men hur tänker ni (som arbetar mycket med microcontrollers) vid val av oscillator? Ta detta som exempel: Låg och bläddrade i databladet för "min" controller (PIC16F690) och hänger med på att den maximala interna oscillatorfrekvensen är 8 MHz. Man har i detta fallet möjligheten att ansluta extern oscillator som tex en kristall.
Jag hittade inte direkt vad den maximalt tillåtna externa frekvensen fick vara men enligt vissa tabeller så verkar det vara 20 Mhz.
Nu till frågan, hur väljer ni vad? Går det säga generellt hur man väljer?
En tabell som verkade intressant var förhållandet mellan Vdd och frekvens, även om jag inte tror jag förstog den riktigt. Eller stämmer det att Vdd måste ligga mellan 4.5 och 5.5 VDC om du ska driva den samtidigt som en frekvens mellan 10-20 Mhz. Hmm, känns logiskt på något sätt när man tänker på det men kan detta också vara ett motiv till ovan fråga?
EDIT: Hittade max frekvens, första sidan, "Operating Speed" ...
Senast redigerad av Magnus_K 16 december 2013, 02:00:00, redigerad totalt 1 gång.
Mina servokort går alla på 4MHz för att jag kom över en radda 4MHz-kristaller på ETA-auktionen häromåret 
Jo en del AVR:er kan gå på lägre spänning, men klarar då inte lika hög frekvens, så det är säkert liknande på en PIC.
MVH: Mikael
Föresten hur kom sig ditt pendlande mellan småland och Gottröra?

Jo en del AVR:er kan gå på lägre spänning, men klarar då inte lika hög frekvens, så det är säkert liknande på en PIC.
MVH: Mikael
Föresten hur kom sig ditt pendlande mellan småland och Gottröra?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ok, det var ett motiv, ekonomi

För att göra lång historia kort. Permanentboende utanför Jönköping, pendlarboende i Gottröra, efter nyår permanentboende strax norr om Uppsala.adent skrev:Föresten hur kom sig ditt pendlande mellan småland och Gottröra?
Du kan ju alltid ladda ned XC8 från Microchip, så slipper du ASM.
Personligen kan jag inte förstå varför man envisas med ASM i dag.
Personligen kan jag inte förstå varför man envisas med ASM i dag.
> Eller stämmer det att Vdd måste ligga mellan 4.5 och 5.5 VDC om du ska driva den samtidigt som en frekvens mellan 10-20 Mhz.
För de PIC som är av "5V modell" så kan det vara så, speciellt de lite äldre.
Jag kollade en modern PIC16 (1938/1939) och de går med full hastighet (32 MHz) ner till 2.5V.
Dessa kan även köras vid max hastighet från INTOSC. Enbart om den extra noggranheten
behövs så behöver man hänga på en kristall.
> Går det säga generellt hur man väljer?
Ja visst! Generellt så är det behoven och kraven som styr.
Behöver du en kristall? Kör me en kristall
Räcker INTOSC? Fine, kör med den...
För de PIC som är av "5V modell" så kan det vara så, speciellt de lite äldre.
Jag kollade en modern PIC16 (1938/1939) och de går med full hastighet (32 MHz) ner till 2.5V.
Dessa kan även köras vid max hastighet från INTOSC. Enbart om den extra noggranheten
behövs så behöver man hänga på en kristall.
> Går det säga generellt hur man väljer?
Ja visst! Generellt så är det behoven och kraven som styr.
Behöver du en kristall? Kör me en kristall
Räcker INTOSC? Fine, kör med den...
Om man inte har mycket beräkningstunga applikationer räcker 8MHz väldigt långt!
Högre frekvens drar mer ström och utvecklar mer värme också.
Högre frekvens drar mer ström och utvecklar mer värme också.