Jag funderar på att bygga en grej som ska kunde fjärrstyras. Fjärrstyrningen ska vara lokal, jag kan alltså inte räkna med att ha ett fungerande nätverk eller liknande - och det är ju i grunden extremt enkelt: ett par radiomoduler och saken är biff.
Fast det är den ju inte ändå! Ena ändan ska vara inbyggd och styras - och just det är enkelt. Men fjärrstyrningssändaren är lite dum: låda, display, knappar, batterier, design osv. Jag kom fram till att det billigaste borde vara att ha ett modul á la XPort med inbyggd webserver - fast WLAN - och en billig smartfån/platta med BT och/eller WLAN.
Alternativet är ju BT - men då ska man ju ha en app i smartfånen/plattan som använder BT till att kommunicera, sedan har man tillgång till display, touch osv. App'en måst sedan göras för rätt OS. Med en webserver kan man använda vilken OS på fånen/paddan/whatever så länge det stödjer WLAN.
Min omedelbara tanka är en Lantronix MP1002000G-01 men jag kan vara innesnöat i min lilla värld så om någon har tips på bättre lösningar lyssnar jag gärna.
Kraven är:
* Trådlöst via radio, finns inte alltid line-of-sight. Räckvidd på kanske 20m är OK, mer är en bonus.
* Rimligt enkelt. Att göra en HTML "hemsida" är inte svårast i världen.
* Flexibelt, alltså kunde varierar t.ex. hemsidan och få nya funktioner.
WLAN server för fjärrkontroll
Re: WLAN server för fjärrkontroll
Dessa kan funka, kör openwrt i botten.
http://8devices.com/carambola-2
I denna så kör du något scriptspråk..
Python-mini bör gå in t.ex. LUA finns default om jag inte minns fel.
TP-link WR703 är annars en puck du kan köra.
+ plattan.
http://8devices.com/carambola-2
I denna så kör du något scriptspråk..
Python-mini bör gå in t.ex. LUA finns default om jag inte minns fel.
TP-link WR703 är annars en puck du kan köra.
+ plattan.
Lös carambolachip kostar 19€ + moms...
16Mb flash + 64Mb ram.
Drar ca 0.5Watt
Flyport wifi kostar det dubbla, sämre kraft och verkar dra mer ström. Jag vet inte jag..
16Mb flash + 64Mb ram.
Drar ca 0.5Watt
Flyport wifi kostar det dubbla, sämre kraft och verkar dra mer ström. Jag vet inte jag..
Jag tackar för input. Saker och ting har ändrat sin en aning varför detta är mindre angeläget - men jag har andra projekt där idéerna är mycket intressanta.