RC5-avkodning på AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Velkommen til forumet!

Trevlig og snakke lit norsk! :)
(Jeg er ikke norsk.)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

> Har slitt med samme problem som ni. Mitt fel var att det gikk for sakte att sende info via UART. En ny interrupt kom för info fra den forrige var sendt til PC. Gjorde som ni, sparte resultatet i en variabel och sendte det til PC etter att IR signalet var klart. Perfekt.

Jag provade också det först. Men som du skriver så gick UART:en för sakta.

> Har byggt en programerbar motager som fungerer sammen med tex Girder for att styre hele PC'en. Har ikke koden her nå, men kan sende den imorgen. Veldig enkel.

Fungerar den med andra fjärrkontrolls-protokoll också?

> Skal bygge en med Tiny13 och mjukvara USB. Bara jag får tid!!!!

Får det verkligen plats på 1 kB? Med den USB-firmware jag brukar köra med (obdev) blir det inte många bytes över till annat om man kör med en Tiny2313 med 2 kB Flash-minne. IgorPlug har jag inte provat, men jag antar att det inte går att få in på 1 kB i alla fall, eller? Eller har du rent utav tänkt skriva din egen USB-kod på AVR:en?
gurrag

Inlägg av gurrag »

JimmyAndersson skrev:Trevlig og snakke lit norsk! :)
(Jeg er ikke norsk.)
Hehe....trodde jeg skrev perfekt svensk!! Nå som jeg er avslört kan jeg like godt skrive helt norsk. Si til om dere (ni) ikke forstår!

Jeg har skrevet den for en Panasonic remote som har 16-biter. Men tenkte gjöre den om så at den kan ta alle som har perioder på 0,4-0,8ms (0), 1,0-1,5ms (1) og lengre (start/stopp). Sony har vel bare 12 biter (?). Den skal spare signalet i en variabel så lenge som den ikke får en stopp bit. Panasonic og Sony har vel typ 2,4ms start/stopp. Om den får en stopp bit skal den lese og dekode det som er spart.

Som den er nå er start biten den förste, så leser den 15 til. Om den får en stopp bit starter den på nytt.

Ja, usikker på om det går å få USB på 1K. Det burde vel gå å bante koden litt. Har sett på IgorPlugg på hjemmesiden til Atmel. Valgte Tiny13 for den passer til et annet prosjekt jeg har, og så var den svinbillig på Farnell. 12,- pluss moms!! Hvilken driver bruker du? Windows....

Tips! Det finns et RC5 program i Asm på Atmel sin side.

Natta! MVH Gurra G
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Här har du en bra sida med lite olika protokoll. Sony har ingen stoppbit.

Jag har inte provat under Windows än, men under Linux använder jag libusb och det har jag tänkt använda under Windows också. Det är enkelt och fungerar under Linux, Windows och Mac OS X. Jag hoppas kunna testa det i Windows under nästa vecka. Kolla det här inlägget.

På AVR:en kör jag Obdev.
Skriv svar