Hur har du gjort det? En kort beskrivning vore intressant.Bittämjaren skrev:Jag följer den här tråden också, har en egenbyggd anläggning som drivs med 24V DC, så den kan starta NÄR jag har strömavbrott.
Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Fråga till Swech (eller om någon annan vet svaret):
Jag köpte två stycken EWRF - 3022UT (radiomoduler) av dig. Länk till produkten
Jag undrar om modulerna är förinställda på någon kanal eller måste jag gå in via windows applikationen och ställa in dom? Det står i databladet "Out of the box communication" vilket jag tolkar som att det bara är att köra på. Eftersom jag bara har dessa två spelar det ju i princip ingen roll vilken kanal dom kör på bara det är samma på båda två.
Jag köpte två stycken EWRF - 3022UT (radiomoduler) av dig. Länk till produkten
Jag undrar om modulerna är förinställda på någon kanal eller måste jag gå in via windows applikationen och ställa in dom? Det står i databladet "Out of the box communication" vilket jag tolkar som att det bara är att köra på. Eftersom jag bara har dessa två spelar det ju i princip ingen roll vilken kanal dom kör på bara det är samma på båda två.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De är förinställda på:
9600 baud.
Paritet: Ingen.
Databitar: 8.
Startbit: 1.
Stoppbit: 1.
Kanal: 6. (438,998748 MHz.)
Net adress: 000. (Valbart mellan 1-254.)
RF adress: 000. (Valbart mellan 1-254.)
Air Baud: 10K.
RF power "level": 9 (10dbm)
Sleep: Disable.
Kul att fler har fått upp ögonen för dessa, för de är riktigt trevliga.
(Tråden där de dök upp från början.)
9600 baud.
Paritet: Ingen.
Databitar: 8.
Startbit: 1.
Stoppbit: 1.
Kanal: 6. (438,998748 MHz.)
Net adress: 000. (Valbart mellan 1-254.)
RF adress: 000. (Valbart mellan 1-254.)
Air Baud: 10K.
RF power "level": 9 (10dbm)
Sleep: Disable.
Kul att fler har fått upp ögonen för dessa, för de är riktigt trevliga.

(Tråden där de dök upp från början.)
Tackar!
Tänkte köra en remote displayenhet via en Arduino Nano med seriell överföring till pannstyrningen.
Tänkte köra en remote displayenhet via en Arduino Nano med seriell överföring till pannstyrningen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Fjärrkontroll till pelletspannan.
Kul idé!
Det ska bli kul att se hur den blir.

Min idé är att kunna avläsa status på lite olika saker samt att välja effektläge.
Har börjat koda lite och har stött på ett problem. Jag kör en IF-sats som plockar fram pannans aktuella status utifrån två parametrar;
1) Om det finns flamma
2) Om pannan kallar på värme
Koden ser ut så här för IF-satsen. Den innehåller lite debug-kod också om ni tycker att den ser konstig ut:
Problemet är att det är bara när första villkoret är uppfyllt som jag får ut ett resultat, om t.ex. 3'e villkoret stämmer (ingen synlig flamma men pannan kallar på värme) så skall funktionen returnera en 3'a men enligt min debug så körs överhuvudtaget inte den kodsnutten. Antar att jag använder IF, ELSE IF på fel sätt ... eller?
1) Om det finns flamma
2) Om pannan kallar på värme
Koden ser ut så här för IF-satsen. Den innehåller lite debug-kod också om ni tycker att den ser konstig ut:
Kod: Markera allt
int CheckBoilerStatus()
/*
Controls the status of the boiler
0 = Boiler is hot enough, no need to start, flame is out
1 = Boiler has flame and wants more hear, run pellet feed and fan
2 = Boiler has flame but is hot enough, run fan until flame is out
3 = Boiler has no flame and is not hot enough, start from beginning with feeding pellet and start heating
*/
{
Serial.print("TEST");
flameVisible = getFlameStatus();
Serial.print(flameVisible);
calling = digitalRead(callingForHeat);
Serial.println(calling);
if ((flameVisible == 1) && (calling == 1))
{
boilStat = 1; //Boiler has fire and wants more heat
Serial.print("boilStat1 = ");
Serial.print(boilStat);
return 1;
}
else if ((flameVisible == 1) && (calling == 0))
{
boilStat = 2; //Boiler has fire but do not need more heat, blow out.
return 2;
Serial.print("boilStat2 = ");
Serial.print(boilStat);
}
else if ((flameVisible = 0) && (calling == 1))
{
boilStat = 3; //3 = Boiler has no flame and is not hot enough, start from beginning with feeding pellet and start heating
Serial.print("boilStat3 = ");
Serial.print(boilStat);
return 3;
}
else if ((flameVisible == 0) && (calling == 0))
{
boilStat = 0;
return 0;
Serial.print("boilStat4 = ");
Serial.print(boilStat);
}
}
Det saknas ett "=" och borde vara
för att fungera.
else if ((flameVisible == 0) && (calling == 1))
Har testat med "==" också samma resultat. Kollat lite mer nu och jag får även det andra villkoret att fungera, men vid det tredje är det stopp.
- morten.dynamite
return före Serial.print
då körs ju aldrig Serial.print.
else if ((flameVisible == 1) && (calling == 0))
{
boilStat = 2; //Boiler has fire but do not need more heat, blow out.
return 2;
Serial.print("boilStat2 = ");
Serial.print(boilStat);
}
else if ((flameVisible == 0) && (calling == 0))
{
boilStat = 0;
return 0;
Serial.print("boilStat4 = ");
Serial.print(boilStat);
}
- blackadder
Vadå? Fjärrvärme har ju funnits länge.........JimmyAndersson skrev:Fjärrkontroll till pelletspannan.Kul idé!
ensten: Jag har en del sekvenser som kör i det projekt jag är inblandat i. Jag har vald att ha sekvensvariabler.
Detta betyder att om man t.ex. har en kallstart kommer den sekvens att börja på steg ett och ticka på till den är klar. När den är klar nollställs den och vid startsekvens noll är det normal drift som kör sin sekvens.
Man kan såklart ha en enda sekvensväljare men vid att inte hänga upp det hela på en massa if-statements kan man t.ex. komma över om eldvakten försvinner en kort stund osv.
Detta betyder att om man t.ex. har en kallstart kommer den sekvens att börja på steg ett och ticka på till den är klar. När den är klar nollställs den och vid startsekvens noll är det normal drift som kör sin sekvens.
Man kan såklart ha en enda sekvensväljare men vid att inte hänga upp det hela på en massa if-statements kan man t.ex. komma över om eldvakten försvinner en kort stund osv.
Bra input.
Jag har faktiskt börjat att göra så på ett ställe, visserligen en if-sats som kontrollerar status. I denna rutin är "filledPellets" som håller variabeln. Jag gjorde så för att av någon anledning som jag inte blir klok på så körde programmet den rutinen när nästföljande var klar.
Så här ser det ut. (Jag kommer att kommentera koden när den blir lite mer färdig).
Efter denna snutt går tändningen igång och den ska köra till låga detekteras men bara max x minuter, därefter gå i larmläge.
Kom ihåg att detta projekt är mitt första med Arduino och jag har bara knackat VB tidigare.
Jag har faktiskt börjat att göra så på ett ställe, visserligen en if-sats som kontrollerar status. I denna rutin är "filledPellets" som håller variabeln. Jag gjorde så för att av någon anledning som jag inte blir klok på så körde programmet den rutinen när nästföljande var klar.
Så här ser det ut. (Jag kommer att kommentera koden när den blir lite mer färdig).
void fillPellets() {
if (filledPellets == 0)
{
t=now();
timePlusThirtySec = t + 30;
Serial.println(t);
Serial.println(timePlusThirtySec);
while (t < timePlusThirtySec){
t = now();
// lcd.setCursor(0,0);
// lcd.print(timePlusThirtySec - t);
digitalWrite(skruvPin, HIGH);
//CheckBoilerStatus();
}
filledPellets = 1;
digitalWrite(skruvPin, LOW);
ignitePellets();
}
else{
}
}
Kom ihåg att detta projekt är mitt första med Arduino och jag har bara knackat VB tidigare.
Val av effektläge tänkte jag ska göras med en sådan här.
Väldans bra traderasäljare, snabb leverans osv
Väldans bra traderasäljare, snabb leverans osv

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har nu hållit på att trilskas med varvtalregleringen av fläkten, men har insett att den befintliga fläkten inte medger styrning på det sättet och den mår inte alls bra vid körning av annan hastighet än full fart och typ halvfart.
Jag har nu kontaktat http://www.ebmpapst.se/sv/ för att höra om dom har någon lämplig ersättare som skulle kunna passa och som har möjlighet till varvtalsreglering. Avvaktar svar från dom.
Jag har nu kontaktat http://www.ebmpapst.se/sv/ för att höra om dom har någon lämplig ersättare som skulle kunna passa och som har möjlighet till varvtalsreglering. Avvaktar svar från dom.