Omvandla 400V 3-fas till 230V 1-fas, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bit96

Re: Omvandla 400V 3-fas till 230V 1-fas, hur?

Inlägg av bit96 »

Krille Krokodil skrev:Snabb googling så får jag det till att den skall kunna laddas med DC också, case solved, en enkel 3-fas likriktare och rätt anslutning så är saken biff. Därav den tjocka kabeln, det är likriktad 230V 3-fas som kan ge 75A DC som man snabbladdar med.

http://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO
Hmm, jag har visserligen inte sökt så mycket än, men jag hittar inte att just Outlandern har denna kabel.
Det verkar vara den märkliga korsningen Mitsubisht iMiEV som har denna kabel.
Det som är bra med Outlandern är att det är en "riktig" bil och inte nån äggskalsinklädd elcykel vid namn GreenMaskrosPower eller liknande. :)

Outlandern verkar dock ha två elanslutningar innanför laddluckan så det kan dock vara så att det går att ladda med DC.

Likriktar man 230 V hamnar man väl på ca 325 volt. Man kan väl parallellkoppla tre sådana kopplingar, en för varje fas.
Ren spekulation dock, jag får ta reda på mer fakta om bilen.

Det är dock intressant att rent allmänt kunna plocka ut 1-fas 230V via en apparat som jämt fördelar belastningen på 3-fas 400 V.
Men det blir väl antagligen 3-fas -> likriktning -> inverter -> 1-fas.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är inte bara att likrikta när det är så stora effekter - skall också klara av hålla låga övertonshalter och ha låga crest faktorer samt hålla höga effektfaktorer vilket gör likriktarna snabbt komplicerade och med PFC-kretsar precis som man ser i lite större switchade nätaggregat.

mao. glöm enkla lösningar med en bunt likriktardioder på en kylfläns...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

bit96 skrev: Likriktar man 230 V hamnar man väl på ca 325 volt. Man kan väl parallellkoppla tre sådana kopplingar, en för varje fas.
Visst kan man göra så. Det är bara att ta med nollan.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men man får fortfarande viss "fas till fas" så total spänning blir runt 550-600VDC och inte 320VDC som från 230V enfas.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Jo, efter lite tankearbete i ärtan kom jag fram till att du har rätt.

RMS-spänning mellan två faser sqrt(3)*230V=400V
Toppvärde på det *sqrt(2)=563V
Ock så är RMS på likriktad 3-fas bara något mindre än det.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Vänta lite, omräkningsfaktorn mellan AC medel och AC topp är roten ur två oavsett faser.
230Vac * 1.414 = 325Vdc
400Vac * 1.414 = 565Vdc
Om man helvågs likriktar tre stycken 230Vac till tre stycken 325Vdc och ansluter de parallellt så får man fortfarande 325Vdc.
En skillnad är att man får 300Hz i stället för 100Hz med bara en fas så PFC kretsen måste vara med på det.
Dock så får man inte samma fas ström som med en enkel fas lösning då max ström uttag vid fasövergång inte sker vid 0V utan vid ca 160V så kanske skulle man klara sig utan PFC (fast den sitter ju i bilen och det blir svår att stänga av...)
Ovan gäller om man vill fördela lasten på tre faser.

Men... om man vänder på funderingen. Solanläggningens växelriktare torde ha en batteri/kondensator bank på DC sidan.
Om man lastar faserna från den asymetriskt så borde den ge asymetrisk ström. Inget säger att den kommer att begränsa strömmen på en fas bara för att den inte lämnar "samma" ström på en annan fas. Om bara en fas drar ström kommer bara den att förbruka från DC sidan och all effekt som solcellerna kan producera kan användas till ström på den fasen.

Jag tror inte du behöver trixa alls utan bara köra rakt av, växelriktaren kommer lösa detta åt dig.

Lycka till!
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag skall försöka reda ut detta med solpaneler och inverter.

Solpanelernas växelriktare producerar 3-fas 400 volt. Detta matas ut på elnätet på min sida elmätaren.
Det finns ingen batteri- eller kondensatorbank, det är endast solpanelerna som är anslutna på DC-sidan.
Beroende på hur mycket solen lyser producerar solpanelerna olika mycket, och det som produceras omvandlas omedelbart till 3-fas 400 V som fördelas lika över de tre faserna.

Min inverter kan producera max 3x13A, 3-fas 400V.
Jag kan byta till en annan sorts inverter, t.ex. 1-fas 230V 40A, men det kräver i så fall ett annat abonnemang hos Fortum med minst 40A huvudsäkring, vilket borde bli 50A som närmaste steg. Det betyder 18000:- istället för 5000:- i abonnemangsavgift.

Det är bättre (=mera ekonomiskt) att försöka använda den egenproducerade strömmen själv. Jag säljer för ca 40 öre/kWh och köper för ca 120 öre/kWh. Och genom att använda en 3-fas-inverter fördelas energin lika över de tre faserna och ingen fas kommer att överstiga 16A och jag behöver inte öka min huvudsäkring.

Det finns inget sätt för mig att "dra ström" på bara en fas från invertern.

Tänk på att hela elnätet är sammankopplat, mitt elnät är ingen isolerad enhet för sig. Mitt elnät, ditt elnät, grannes elnät och alla elnät sitter i princip ihop med varandra.

Exempel 1:
Solen lyser fint och invertern producerar 7 kW vilket motsvarar ca 10 A per fas.
Drar jag 3A på fas 1 skickas 7A vidare till grannen eller vart det nu hamnar (som jag får betalt för). Drar jag samtidigt 10A på fas 2 förbrukar jag exakt det som invertern tillverkar. Förbrukar jag 14A på fas 3 tas 10A från invertern och 4A tas från Fortum (som jag måste köpa).

Exempel 2:
Nu kommer ett moln på himlen och effekten sjunker till 3.5kW, vilket ger ca 5A per fas.
Fas 1 med sin 3A-förbrukning "klarar sig" och jag kan sälja motsvarande 2A.
Fas 2 med sin 10A-förbrukning tar hälften från invertern och hälften måste jag köpa.
Fas 3 med sin 14A-förbrukning får 5A från invertern och jag måsten köpa motsvarande 9A.

Alltså, för att vara så ekonomisk/snål/sparsam) som möjligt på alla sätt, är det bra att bara ha 3-fas-förbrukare och bara använda förbrukare när solen skiner. Detta är naturligtvis inte genomförbart fullt ut. Dels behöver jag ström nattetid, dels använder jag 1-fas-förbrukare.

Men med lite planering kan jag försöka att styra min förbrukning till dagtid så lång det är möjligt och försöka sprida min förbrukning lika över de tre faserna.
svanted

Inlägg av svanted »

tyvärr är ju inte tillgången på sol och energibehovet i fas över året....
när ska de låta småförbrukarna kvitta produktionen över hela året??
då skulle det bli skjuts på solpanelinstalltionerna...
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Hur skulle det fungera att ta tre likadana transformatorer, Y-koppla dom på primärsidan, D-koppla dom på sekundärsidan och sedan likrikta med 6 dioder och få en sex-puls-likriktning?
Kan man välja transformatorer som sänker 400V till lämplig spänning så att den likriktade 6-puls-vågen motsvarar drygt 300 volt?

Vad händer när man belastar denna krets och drar, låt säga, 10 A?
Har man skapat en egen liten variant av Grimeton eller kan det tänkas att bilens batteriladdare skulle kunna matas med detta?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag tror det precsi som xxargs srkvier blir problem.

Likrikta är en sak till pulserande likström, det går att lösa mha 3 trafos eller en 3-fastrafo med rätt nersteppning så får du 6-puls (eller ännu bättre om du gör mera komplexa lösningar). Frågan är vad bilens laddningskrets gillar detta?

Då kanske du måste hänga på en kondensatorbank för att glätta den pulserade likspänningen, Då får du strömpulser som säkert kommer störa din 3-fas solcellsinverter istället eftersom PF blir urusel.

För att ladda bilen tror jag det absolut bästa är att ha en inverter som omvandlar solcell => laddningsström direkt. Nackdelen är att du tappar/minskar din frihet mot elnätet, och hur det kopplar mot din installerade effekt och verklig förbrukning vet jag inte. Ev kan du köra systemen parallellt?
Eller riskerar du knäcka solcellerna och/eller 3-fas invertern?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vi har diskuterat ditt problem på jobbet...
Såsom de flesta elmätare är konstruerade så mäts energin totalt dvs om du matar elnätet med tre faser från din anläggning med typ 3000W och tar ut 3000W ur en fas dvs L1 +1kW L2+1KW L3+1kW -2kW
Så kommer di elmätare att lagra förbrukning 0W.
De 3 fas solcellskonvertar jag kommit i kontakt med har haft två st förstärkarsteg och använt L3 som "nolla" och därigenom skapat en trefas deltakopplad generator dvs ingen nolla finns tillgänglig.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Min inverter har 3 faser nolla och jord, alltså fem ledare.
Varje fas produceras och mäts för sig.
På menyn kan jag bläddra fram effekt, ström och spänning per fas och följa med i realtid vad som händer.
Värden uppdateras ca 2 ggr per sekund.

Producerar min anläggning 3000W får jag 1000W per fas. Förbrukar jag 3000W på en fas visar Fortums elmätare tydligt att utmatad(försäljning) effekt är 2000W och inmatad(köp) effekt är 2000W. Sker detta under en timme kommer detta synas på min räkning, att jag köpt 2kWh och sålt 2kWh. Köppris är ca 120 öre/kWh och säljpris är ca 40 öre/kWh.
På räkningen står det i princip "förbrukning 240 öre minus produktion 80 öre, betala in 160 öre till Fortum" :)

Elmätaren gör ingen "utjämning" eller vad man skall kalla det.
Man kan på elmätaren bläddra fram massa olika värden, in-effekt, ut-effekt, in-reaktiv effekt, ut-reaktiv effekt, köpt energi, förbrukar energi, ström, spänning, effektfaktor m.m. och de flesta värden som totalt eller per fas.
Elmätaren är i princip sex st elmätare, en per fas som mäter vad som går in i huset och en per fas som mäter vad som går ut ur huset.
Och ingen mätare kan gå "baklänges".
J10

Inlägg av J10 »

Först och främst så har du ju DC ur panelerna redan. Bara switcha om till önskad spänning innan växelriktningsförbrukaren som äter upp all din vinst. Ingen PFC att ta hänsyn till, inga faser, inget elnät att bry sig om bara du och din egenproducerade el som du gör vadhelst du önskar med.
Elbolaget vet ej om du kopplar bort panelerna och bara laddar bilen med dom eller om det är solförmörkelse och förstår heller inte var eventuell saknad effekt tar vägen.

Sen finns det en magisk konstruktion vid namn Scott-t.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Att ta DC direkt från solpanelerna kräver en MPPT av någon form för att det skall funka effektivt.
Men då förlorar jag samtidigt möjligheten att få ström till övriga huset gratis.
Och att manuellt koppla om detta varje gång bilen skall laddas blir lite bökigt.

Sen tror jag inte Fortum "saknar" min energi om jag kopplar bort solpanelerna en stund. :)
Jag är inte på något sätt skyldig att ha dom anslutna så det är inget man behöver smyga med.
Det är dock inget att sträva efter, fördelarna överväger att vara ansluten

Jag verkar dock kunna dra slutsatsen att man inte på nåt enkelt/billigt sätt kan göra som rubriken i denna tråd frågar.
Det närmaste man kommer, som någon föreslog, är att ta en 400V/230V-trafo och utnyttja två faser.

När det gäller själva bilen verkar det också vara så att batterierna håller längre vid försiktigt laddning, så det är nog bäst att hålla sig till långladdning på 5 timmar.

Tack för alla tips.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kolla upp specarna på "feta" laddkontakten - det borde väl vara någon slags standard om den ska lyckas slå igenom?

Om det är likriktad ej glättad växelspänning som normalt skickas in där så borde väl en trafolösning fixa saken.
Skriv svar