Om det här skulle löst sig inom dom närmsta dagarna så hade jag inte brytt mig, men Telia sa först att det kunde vara ända till den 19:e enligt deras tidsplanering, d.v.s en vecka. Nu har dom konstaterat att det är ett stort fel och vill ha ännu längre tid, ospecificerat hur länge. Med tanke på hur få arbetsdagar det egentligen är efter den 19:e, så är väl risken stor att problemet består långt fram i helgerna.
Jag har även under lång tid tänkt att göra en lösning för kunna använda 3G:n som manuell reserv om man får problem med tele/ADSL så då är det ju läge att försöka göra det nu. En 3G-router eller liknande löser ju en del av problemet. Men inte så som jag vill ha det. Nuvarande nätet kör med en gemensam router/brandvägg/iptelefoniserver. Tack vare att telefonservern är sammanbyggd med routern så löses många problem med att ta sig igenom branväggar/NAT. Det är byggt för att fungera tillsammans. Sätter man då t.ex en 3G-router utanför detta så skiter sig den biten och det blir ytterligare ett lager att ta sig igenom.
Det bästa hade varit en lösning som bara fungerar som ett ethernetanslutet modem, alltså precis som ADSL-modemet fast 3G. Då skulle det bara vara att koppla ur kabeln till ADSL-modemet och plugga in den i 3G-modemet istället. Inga ändringar eller konfigureringar någonstans. En lösning på det, skulle kunna vara en Raspberry Pi med 3G-dongle som tillsammans får agera på det sättet. Men jag har inte lust att lägga hur mycket tid som helst på att konfigurera upp allting manuellt, utan skulle helst vilja hitta en någorlunda färdig lösning.
Någon som har tankar runt det här, framförallt den sista biten...